www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Cardul de credit nu trebuie folosit ca un produs de creditare pe termen lung, avertizeaza bancherii. De ce?

Autor: Bancherul.ro
2015-02-02 14:18

Cardul de credit nu trebuie folosit ca un produs de creditare pe termen lung ci ca un card destinat cumparaturilor uzuale, din timpul unei luni, timp in care beneficiem de o perioada de gratie in care nu platim dobanda. Atentie, insa! Banii cheltuiti luna precedenta cu cardul de credit trebuie rambursati la salariu, luna viitoare, inainte de expirarea perioadei de gratie! In caz contrar, va trebui sa platim dobanda. Iar daca uitam acest lucru, riscam ca datoriile sa se acumuleze si dobanda penalizatoare sa creasca in urmatoarele luni.


Pe de alta parte, atunci cand cumparam bunuri de valori mai mari, cum ar fi un computer, putem apela la varianta achitarii acestora cu cardul de credit in mai multe rate, timp de mai multe luni, fara dobanda, in cadrul programelor de rate fara dobanda, oferite de banci, spune Emre Unal, Cards Director la Garanti Bank Romania, intr-un interviu acodat Bancherul.ro pe tema educatiei financiare privind utilizarea cardurilor de credit.


- Care sunt principalele avantaje ale unui card de credit?


Emre Unal: Cardul de credit a ajuns cu timpul să fie cel mai utilizat instrument de plată din lume. Istoria sa datează încă de la începutul anilor 1920. A fost un produs revoluționar la acel moment, care a survenit ca parte a unui proces amplu de schimbare a sistemului bancar la nivel mondial.


Cardurile de credit sunt foarte ușor de folosit. Ajută, de asemenea, posesorii să țină o mai bună evidență a propriilor cheltuieli. În plus, sunt produse foarte flexibile, iar în cazul sau în situația în care clienții au alte priorități din punct de vedere financiar, pot decide să ramburseze doar o parte din sumele utilizate, achitând doar suma minimă de plată.


În cazul unor cumpărături de valori mai mari, impactul în cheltuielile lunare poate fi ușor diminuat, apelând la împărțirea în rate, care pentru Bonus Card sunt fără dobândă.


Totodată, cardurile de credit reprezintă o metodă eficientă de asigurare a protecției financiare. În cazul în care un card de credit este pierdut sau furat, clientul poate apela imediat banca emitentă să îl blocheze. Mai mult, orice transfer de bani este protejat de un cod PIN secret.


În funcție de cardul de credit, titularii pot beneficia, de asemenea, de o varietate de recompense. La Garanti Bank, de exemplu, avem Bonus Card – un produs bancar unic în România  și cel mai complex instrument de plată din piață, atât pentru posesorii de card, cât și pentru comercianți.


Posesorii de card de credit pot plăti în până la 12 rate fără dobândă, în timp ce shopping-ul le aduce până la 10% bonus pentru fiecare cumpărătură în oricare din cele peste 5.000 de magazine partenere și 0,3% în orice alte magazine din România sau din străinătate. Bonusul acumulat reprezintă bani care apoi pot fi folosiți pentru cumpărături gratuite în oricare din magazinele partenere.


În plus, cardul de credit poate avea un efect pozitiv asupra istoricului de plată înregistrat. Prin utilizarea în mod regulat a cardului de credit și efectuarea plăților lunare la timp, posesorul își poate construi un istoric solid, care poate crește încrederea potențialilor creditori și șansele de finanțare ale respectivului client.
 
- Când ar trebui să folosim un card de credit și cu ce scop?


Emre Unal: Există avantaje ale cardurilor de credit pe care, de multe ori, un card de debit sau numerarul nu le poate furniza. Pentru a exploata beneficiile atașate, clienții ar trebui să utilizeze cardul de credit cu prioritate la cumpărături, având în vedere că pentru acest tip de tranzacții nu plătesc dobândă în limita perioadei de grație și, în plus, obțin avantaje suplimentare: bonus, cash-bak, puncte de loialitate, rate fără dobândă.
În cazul cumpărăturilor online, cardul de credit este cea mai sigură opțiune, deoarece emitentul este foarte atent la cheltuielile susceptibile de fraudă.


În cazul în care clientul face achiziții mari sau cumpără produse electronice, majoritatea cardurilor de credit oferă o protecție specială, doar pentru că este folosit acest instrument de plată. Unele dintre aceste garanții depășesc cu mult ceea ce oferă producătorii sau comercianții.
În cazul vacanțelor în afara țării, protecția suplimentară anti-fraudă pe care o oferă cardurile de credit este esențială în cazul nefericit în care unui client îi sunt fraudate datele personale sau numărul de card.


Totodată, utilizarea cardului pentru călătorii poate avea și mai multe avantaje, cum ar fi reduceri la închirierile de mașini. Mai mult, numeroase hoteluri, companii aeriene și companii de turism folosesc doar carduri de credit pentru rezervări și plăți.
 
- Ce greșeli ar trebui evitate atunci când folosim un card de credit?


Emre Unal: Comportamentul posesorilor de carduri de credit s-a schimbat considerabil în urma crizei financiare, iar în prezent clienții au o capacitate mult mai mare de a face diferența între un card de debit și unul de credit.


Chiar și așa, cardul de credit nu trebuie folosit ca un produs de creditare pe termen lung, ci ca un card destinat cumpărăturilor. De evitat sunt și retragerile de numerar efectuate cu cardul de credit, având în vedere că se percep comisioane. În schimb, la cumpărături, clienții pot beneficia de perioadă de grație, timp în care nu plătesc dobândă.