www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



O cauza a subdezvoltarii economiei: doar 21% din piata de leasing este pentru echipamente, fata de 60% in Turcia

Autor: Bancherul.ro
2014-09-13 14:17

Achizitia de echipamente in leasing pentru firmele din industrie, agricultura, servicii si alte sectoare economice reprezinta doar 21% din piata totala de leasing din Romania, fata de 60% in Turcia, ceea ce arata gradul redus de acces la tehnologizare a firmelor romanesti, cu efecte asupra cresterii economice.


O pondere de 76% din piata de leasing este destinata achizitiei de automobile, 21% echipamente si 3% imobiliare, structuri aproape neschimbata din 2008, cu o usoara scadere a leasingului imobiliar si o crestere a pietei auto. Leasingul pentru echipamente a scazut de la o pondere de 25% in 2013 la 21% la jumatatea lui 2014, reflectand astfel scaderea economica din primele doua trimestre.


Stimularea tehnologizarii firmelor prin leasing ar trebui stimulata cu atat mai mult cu cat accesul la finantarea bancara devine tot mai dificil.


"Cresterea pietei echipamentelor prin leasing este foarte importanta pentru dezvoltarea economiei. Daca leasingul pentru echipamentele ar ajunge la o pondere de 40-50%, efectele s-ar vedea in cresterea productiei, a industriei, a infrastructurii", a spus Okan Yurtsever (foto), seful seful Garanti Leasing Romania, una dintre cele mai importante firme de profil, in cadrul seminarului "Week-end cu presa economica" organizat de Finmedia.


Okan Yurtsever are o experienta de 7 ani pe piata financiara din Romania, ocupand din 2007 functia de sef retail si IMM la Garanti Bank, iar din 2010 director general la Garanti Leasing, fosta Motoractive.


Yurtsever estimeaza ca intr-un interval de 5 ani si piata de leasing de echipamente din Romania ar putea atinge o pondere de 40-50%, evolutie ce va depinde insa de reglementarile si masurile de stimulare ale autoritatilor, precum si de evolutia economiei.


Cum ar putea creste si in Romania ponderea echipamentelor in leasing?


Seful Garanti Leasing spune ca o varianta ar fi masurile de stimulare fiscala luate de autoritati, in vederea dezvoltarii unui anumit sector economic.


El ofera exemplul Turciei, tara natala, unde echipamentele in leasing pentru sectorul agricol au un TVA de doar 1%, fata de o rata standard de 18%.


In acelasi timp, stimularea achizitiei de echipamente prin leasing ajuta si la reducerea pietei negre, pentru ca firma de leasing poate evalua pretul real al unui echipament.


Cresterea ponderii echipamentelor in piata de leasing ar putea fi stimulata si de produse mai complexe, precum leasingul operational, care in prezent este popular doar pentru piata auto, dar care ar putea fi aplicat cu succes si pentru constructia de hoteluri sau alte proiecte mari.


Leasing-ul, mai avantajos pentru IMM-uri decat creditul bancar


Achizitia de echipamente prin leasing este mai avantajoasa pentru IMM-uri decat un credit bancar, intrucat o firma de leasing este mai flexibila, cunoaste mai bine piata si are cheltuieli mai reduse cu recuperarea bunurilor, ceea ce in final inseamna costuri mai mici si conditii mai avantajoase de finantare, apreciaza seful Garanti Leasing.


"Firmele d eleasing pot finanta IMM-urile mai usor decat bancile, intrucat acestea prefera finantari de valori mai mari si nu cunosc atat de bine riscurile aferente bunurilor achizitionate, avand si costuri mai mari cu recuperarea bunurilor in cazul reposesiei acestora", spune Okan Yurtsever.


"Firmele care vor sa cumpere echipamente sau alte bunuri in leasing ar trebui sa vina mai intai la noi, la firma de leasing, pentru a ne consulta in privinta celei mai avantajoase variante pentru ei, intrucat noi cunoastem multi furnizori de echipamente si suntem in relatie permanenta cu acestia, putandu-le astfel oferi si preturi mai avantajoase", spune Okan Yurtsever, care mentioneaza ca asa functioneaza in general piata in Turcia.


El spune ca a incercat incurajarea acestui model si in Romania, dar fara prea mare succes.


Evolutia pietei de leasing


Finantarile noi in leasing au insumat in prima jumatate a acestui an 664 milioane euro, in crestere cu 22% fata de anul precedent, conform datelor prezentate de seful Garanti Leasing.


In 2013, piata de leasing din Romania a fost de 1,2 miliarde euro, un nivel asemanator cu cel din ultimii ani dupa criza, coborand astfel la volumul inregistrat in 2004. Comparativ, in 2007 si 2008, cand piata de leasing a atins cele mai ridicate niveluri, volumele finantate s-au ridicat la aproape 5 miliarde euro anual.


"A fost un soc foarte mare scaderea pietei de la 5 la doar 1 miliard de euro", spune Okan Yurtsever.


Firmele de leasing ale bancilor au 65% din piata, firmele de leasing independete au o pondere de 15% iar dealerii captivi (firmele de leasing ale distribuitorilor auto) restul de 20%.