www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Citi Bank a facut un profit de 200 milioane lei in 2013 si vrea sa se dezvolte pe segmentul companiilor in Romania

Autor: Bancherul.ro
2014-07-08 13:48

Citi Bank are un angajament puternic in Romania, urmarind sa-si majoreze în continuare cota de piata pe segmentul persoanelor juridice. Banca este atenta la oportunitățile care apar pe piață, dar isi propune în primul rând o creștere organică, spune Tibor Pandi, director general Citi România și director regional Citi pentru România și Bulgaria, intr-un interviu acordat Agerpres.


"Citi Bank a înregistrat un profit net de 195 milioane lei in 2013, care ne poziționează printre cele mai profitabile bănci din sistem. Așa cum știți, în urma unei decizii strategice globale de a ne îmbunătăți eficiența operațională, anul trecut am repoziționat business-ul local, concentrându-ne exclusiv pe segmentul dedicat persoanelor juridice", a adaugat el.


 


Este posibil să vedem un exit din piața locală? Este posibil să vedem achiziția de portofolii corporate de la ale bănci?


Tibor Pandi: Citi are un angajament puternic față de piața locală, unde ne dorim să creștem în continuare segmentul dedicat persoanelor juridice. Desigur, suntem atenți la oportunitățile care apar pe piață, dar ne propunem în primul rând o creștere organică.


Cum apreciați că a fost anul trecut pentru bancă și cum vă așteptați să fie anul acesta?


Tibor Pandi: 2013 a fost un an dinamic pentru Citi România — am continuat să generăm cu consecvență venituri de calitate, având unul dintre cei mai buni ani din punct de vedere al rezultatelor financiare. Am înregistrat un profit net de 195 milioane lei, care ne poziționează printre cele mai profitabile bănci din sistem. Așa cum știți, în urma unei decizii strategice globale de a ne îmbunătăți eficiența operațională, anul trecut am repoziționat business-ul local, concentrându-ne exclusiv pe segmentul dedicat persoanelor juridice. Astfel valorificăm rețeaua globală Citi pentru a oferi servicii cu valoare adăugată clienților noștri instituționali. Printre proiectele importante, aș menționa angajamentul de a colabora cu entitățile guvernamentale române, Citi fiind una dintre instituțiile financiare mandatate pentru a intermedia cele trei emisiuni de obligațiuni din 2013.
Pentru acest an, continuăm să implementăm strategia de a ne deservi clienții corporativi, oferindu-le acces la produse și servicii de top, la inovații bancare și experiența bancară globală, în timp ce păstrăm calitatea și profitabilitatea portofoliului. Un aspect important de menționat — am finalizat recent integrarea diviziei de custodie achiziționate anul trecut de la ING, dezvoltându-ne astfel capacitatea și echipa prin care oferim servicii pentru valori mobiliare investitorilor instituționali din România.



Care sunt cele mai mari probleme cu care vă confruntați și/sau cele mai mari probleme cu care considerați că se confruntă piața?


Tibor Pandi: În mediul actual, provocările sunt generate cu precădere de evenimentele neprevăzute, care continuă să sporească volatilitatea. Gândiți-vă la evenimentele din Ucraina și la efectele sale potențiale asupra regiunii. În raport cu regiunea, România devine din ce în ce mai performantă, urmând tendințele de redresare din Europa Occidentală și din Statele Unite. Provocarea pentru Citi România va fi, așadar, să valorificăm aceste oportunități generate de tendințele de revenire, să creștem cota de piață în ariile noastre de interes și să exploatăm platforma globală pentru a veni în întâmpinarea obiectivelor financiare ale clienților noștri. În același timp, ne vom păstra atenția la reglementări, la profilul corect de risc-câștig, la cheltuieli și la competiție.


Ce s-a schimbat în strategia băncii după vânzarea portofoliului de retail?


Tibor Pandi: Am redirecționat toate resursele și eforturile către consolidarea segmentului dedicat persoanelor juridice, unde valorificăm prezența globală a băncii și experiența de top a specialiștilor noștri pentru a ne sprijini clienții instituționali în atingerea obiectivelor lor. Strategia noastră de creștere este aliniată la trei tendințe majore care se susțin reciproc — globalizarea, urbanizarea și digitalizarea. Cu o rețea globală ce cuprinde 160 de țări, Citi are un avantaj competitiv unic. Prezența puternică pe piețele emergente facilitează accesul clienților noștri la aceste economii în dezvoltare și la fluxurile comerciale dintre ele.
De asemenea, noile tehnologii au creat oportunități de a spori eficiența cu care ne deservim clienții. Mobile banking-ul reduce dependența de agențiile bancare, iar inovațiile tehnologice sporesc abilitatea Citi de a veni în întâmpinarea nevoilor din ce în ce mai complexe ale clienților persoane juridice. În 2013, am lansat CitiDirect BE Tablet, o aplicație disponibilă pentru iPad, ce permite trezorierilor și directorilor financiari să vizualizeze conturile companiei la nivelul tuturor țărilor unde compania este prezentă, având la dispoziție opțiuni de a filtra datele și de a autoriza cu ușurință plățile. De asemenea, CitiFX Pulse, platforma noastră de top pentru gestionarea expunerii valutare, cu funcționalități de pre-tranzacționare, instrumente de execuție și de post-tranzacționare, este disponibilă și ca aplicație pentru iPhone.


Care sunt sectoarele/produsele pe care mizați anul acesta/în viitorul apropiat?


Tibor Pandi: Prioritar pentru Citi este să ofere clienților în mod constant o experiență bancară remarcabilă pe toate segmentele de produse și servicii. Citi România oferă produse și servicii financiare de o calitate superioară companiilor locale și multinaționale, întreprinderilor mici și mijlocii, sectorului public și organizațiilor non-profit. Ne propunem să rămânem un partener de încredere pentru companiile locale mari și pentru companiile multinaționale din România, oferind o gamă largă de produse printre care: finanțări, gestiunea lichidităților și operațiuni documentare (divizia Treasury and Trade Solutions), gestionarea expunerii valutare și produse derivate (divizia Citi Markets) și servicii de custodie (divizia Direct Custody and Clearing).



Ce servicii/produse intenționați să aduceți pe piața din România?


Tibor Pandi: Citi investește permanent în inovație, așa încât să putem răspunde așteptărilor din ce în ce mai complexe din partea clienților noștri. Pentru că acest fapt necesită un parteneriat unic, Citi România își exprimă angajamentul de a îmbunătăți și a eficientiza platformele băncii, produsele și procesele. În ceea ce privește lansarea de noi produse și servicii, le vom anunța de îndată ce devin disponibile pe piață, dar pot confirma că în dezvoltarea ofertei noastre vom valorifica cele trei tendințe importante: globalizarea, urbanizarea și digitalizarea.


Cum vedeți evoluția pieței anul acesta? Ce estimare aveți pe partea de creditare/atragere de depozite? 


Tibor Pandi: Vedem semnale de redresare lentă pe piața locală. În anumite segmente ale economiei, se observă deocamdată reducerea gradului de îndatorare, în timp ce în altele vedem o activitate intensă, fie în ceea ce privește volumele finanțărilor, fie în numărul de tranzacții realizate de către companii. În discuțiile pe care le am cu alte bănci, cu companii și cu alți participanți de pe piață, această tendință se confirmă. Statisticile arată, de asemenea, o creștere notabilă a cheltuielilor de consum și a cererii interne. Un aspect negativ rămâne, însă, nivelul scăzut al investițiilor. Tendința pozitivă creată în special în Europa Occidentală și în SUA va avea, cu un anumit decalaj, un impact pozitiv asupra României.
Raportul credite/depozite la nivelul sectorului bancar s-a îmbunătățit considerabil față de momentul de vârf al crizei și este astăzi la un nivel mult mai rezonabil, de 105% în primul trimestru din 2014, conform datelor BNR. Aceasta înseamnă că finanțarea împrumuturilor din surse locale a devenit posibilă, în timp ce, în general, băncile nu mai depind într-o măsură foarte mare de finanțările externe. Măsurile Băncii Centrale privind limitarea împrumuturilor în monedă străină, scăderea dobânzii de referință și a nivelului rezervelor minime obligatorii, creșterea economiilor în general și scăderea gradului de îndatorare au avut toate o contribuție importantă. În cazul în care economia începe să crească și acest fapt este asociat cu revenirea interesului pentru împrumuturi, ne putem aștepta să vedem o continuare a tendinței actuale de creștere a creditelor în lei într-o mai mare măsura decât a celor în monedă străină. 
De asemenea, ar trebui să menționăm și creșterea pe care o vedem pe piața locală de obligațiuni. Dacă ne uităm la Statele Unite, piețele de obligațiuni sunt sursa a aproximativ 80% din finanțările pentru companii, comparativ cu doar 20% din credite bancare. În Europa este exact opusul, în timp ce în România, piața de obligațiuni este foarte slab reprezentată. Cred că acest lucru se va schimba și vom începe să ne aliniem la Europa Occidentală în viitorul apropiat.


Cum ați caracteriza piața din România în comparație cu alte piețe din regiune? 


Tibor Pandi: Profilul macroeconomic al României s-a îmbunătățit semnificativ în ultimele 18-24 de luni. PIB-ul a cunoscut o creștere importantă determinată de exporturile din industria manufacturieră și din agricultură. Inflația este scăzută și indicatorii macroeconomici precum deficitul (atât cel bugetar cât și cel de cont curent), ratele dobânzii, volatilitatea cursului de schimb evoluează în direcția corectă. Sectorul bancar este bine capitalizat și stabil, așa încât am speranța că vom avea capacitatea de a sprijini redresarea economică. Angajamentul României față de reforme, față de UE și programele FMI — cu dificultățile implicite — a fost, de fapt, unul dintre factorii cheie în îmbunătățirea sentimentului investitorilor. În continuare, însă, suntem pe cont propriu și aici intervine responsabilitatea liderilor politici și din mediul de afaceri: stabilitate și predictibilitate, eforturi continue în ceea ce privește privatizările, reforme structurale, modernizarea cadrului juridic și de reglementare vor fi arii cheie pentru progresul României. Dacă vor fi realizate corespunzător, aceste reforme vor acționa pozitiv asupra tuturor sectoarelor economiei, crescând încrederea consumatorilor și a liderilor din zona întreprinderilor mici și mijlocii. Doar în momentul în care aceștia vor avea încredere că lucrurile încep să se îmbunătățească, cererea internă va crește și vom putea spune că România a depășit cu adevărat criza. Prin comparație cu alte țări din CEE, raportându-ne la mărimea României, la resursele sale naturale și la fundamentele economice mult îmbunătățite, cred că România este într-o poziție unică să se dezvolte mai repede decât alte țări. În acest sens, mai sunt multe de făcut, iar rezultatul este departe de a fi cert. Nu în ultimul rând, educația, problema sărăciei în zonele rurale, dezvoltarea capitalului uman prin stoparea emigrării tinerilor profesioniști trebuie să fie prioritare pe agenda publică pentru a genera avantaje competitive pe termen lung pentru România.