www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



BNR, acuzata ca permite concurenta neloiala pe piata de leasing

Autor: Bancherul.ro
2008-02-07 09:41
Dezvoltarea puternică a afacerilor precum si explozia numărului de masini cumpărate de populatie a permis înflorirea finantărilor prin leasing. Concurenta tot mai acerbă, precum si noile norme de creditare si de reglementare impuse de Banca Natională a României au condus la tensiuni mocnite de mai bine de un an, dar care acum au început acum să fie făcute publice de unele companii.

După scandalul MTS Leasing din vara anului trecut, când o firmă fantomă de leasing imobiliar a înselat mai multi clienti, Banca Natională a început să supraveghere si piata de leasing. Companiile care acordă acest tip de finantare trebuie să se înregistreze la BNR, însă procesul trenează.

Din cauza numărului foarte mare de firme de leasing, BNR nu a reusit nici până acum să înregistreze toate companiile care acordă astfel de finantări, fapt care a condus la o concurentă neloială pe piată.

Unele firme de leasing respectă, altele nu, normele BNR

Ceea ce înseamnă că firmele ce nu sunt înregistrate la BNR nu sunt nici supravegheate, adică pot acorda finantări fără să respecte nici o normă. Este vorba, în principal, de gradul de îndatoare a clientilor, precum si de garantiile necesare, respectiv avansul ce trebuie plătit initial.

Persoanele fizice în special, dar si firmele, pot obtine astfel masini sau echipamente în leasing în conditii extrem de relaxate, în comparatie cu cele impuse de firmele mari supuse normelor BNR, care nu permit o îndatorare mai mare de 40% din veniturile clientilor.

Această situatie a condus inclusiv la mutări de clienti de la firmele mari spre cele neautorizate de BNR, spune Claudiu Stănescu, directorul BCR Leasing, una dintre cele mai mari firme de leasing din România. Acesta critică în termeni detul de duri politica Băncii Nationale cu privire la supravegherea pietei de leasing, cerând ca toate firmele de leasing să aibă aceleasi conditii de functionare.

Nesupravegherea conditiilor de finantare în cazul anumitor companii le-ar putea expune pe acestea, dar si pe clientii lor, la riscul de a nu-si putea plăti ratele, mai ales în conditiile actuale, cu fluctuatii puternice a cursului valutar si cresteri de dobânzi.

Istoria scandalurilor pe piata de leasing

Scandalurile de pe piata de leasing au început încă de acum trei ani, odată cu celebra firmă-fantomă MTS Leasing, care a tepuit sute de români atrasi printr-o reclamă agresivă de leasing imobiliar cu dobândă de numai 5%, fată de 12-13 procente care era media pietei pe acea vreme si cu avans de numai 15%. Pe atunci, pe piata de leasing era ca în vestul sălbatic, pentru că nimeni nu controla aceste firme, cu toate că era vorba, la fel ca acum, de o activitate de finantare asemănătoare cu cea a băncilor.

O firmă de leasing putea să se înfiinteze cu un capital de numai două milioane de lei vechi, ca orice alt SRL. Mai mult, cum a fost cazul MTS Leasing, firma putea să functioneze în România fără măcar să fie înregistrată la autoritătile românesti de supraveghere. Asa a putut functiona frauda MTS Leasing, o firmă înregistrată în Germania, care promitea că oferă împrumuturi de tip leasing imobiliar, pentru constructia de case, după ce percepea un avans de 15% de la clientii naivi.

Totul s-a întâmplat fără ca institutiile de supraveghere să intervină. ˝Nu supraveghem piata de leasing, nu e treaba noastră˝, s-au scuzat reprezentantii BNR.

BNR a început să reglementeze piata de leasing abia după scandalul MTS Leasing

Abia după ce s-a dovedit că respectiva afacere era o înselăciune si după ce sefii firmei s-au făcut nevăzuti cu milioanele de euro ale celor care au dat avans pentru o casă în leasing, autoritătile au început să ia măsuri.

Iar Banca Natională a admis că totusi firmele de leasing sunt treaba ei, astfel că a început să le înregistreze si să le supravegheze. Problema este că respectivul proces de înregistrare la BNR a firmelor de leasing, în diverse registre, se dovedeste extrem de complicat si de lungă durată.

Estimări privind cresterea pietei de leasing

Piata de leasing va creste în acest an în medie cu 25%, din care 20% reprezintă leasingul financiar, care presupune exclusiv finantarea unui bun, fără alte servicii suplimentare, cum se procedează în cazul leasingului operational.

Volumul finantărilor în leasing a ajuns în 2007 la aproximativ 4,2 miliarde de euro si ar putea atinge în 2008 aproximativ cinci miliarde de euro, în crestere cu aproximativ 30% fată de anul trecut.

Leasingul imobiliar câstigă tot mai mult teren, pe fondul dezvoltării puternice a sectorului imobiliar si al constructiilor. Potrivit directorului BCR Leasing, motorul de crestere al pietei de leasing în acest an îl va reprezenta finantările în leasing destinate sectorului imobiliar, printre care se află si noile proiecte rezidentiale.

De altfel, ponderea finantărilor în leasing a crescut puternic la BCR Leasing de la 1% din totalul contractelor la finele anului 2006 la 8% la sfârsitul lui 2007.

Potrivit datelor celor două asociatii de leasing din România, leasingul auto, predominant încă în totalul finantărilor, începe să piardă teren în favoarea finantărilor de echipamente si de imobile.

Astfel, în primele nouă luni ale anului trecut, 21% (666 milioane Euro) din totalul finantărilor au vizat echipamentele cu scop industrial, 7% (228 milioane Euro) sectorul imobiliar si 72% (2.295 milioane Euro) sectorul transporturilor.

Se asteapta ca in acest an ponderea leasingului imobiliar sa ajunga la aproape 15% din totalul pietei.