BANCI | Stirea Zilei

Opinia Consiliului Fiscal cu privire la proiectul de rectificare bugetară pe anul 2010

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2010-11-19 15:40

Opinia Consiliului Fiscal cu privire la proiectul de rectificare bugetară pe anul 2010 (documentul oficial, in documentul atasat):

Ministerul Finanţelor Publice a trimis Consiliului Fiscal prin adresa nr.100400/16.11.2010 Proiectul de rectificare a bugetului de stat si al bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2010, solicitând în baza art. 40, alin. (2) din Legea nr. 69/2010 opinia Consiliului Fiscal.

În temeiul acestui articol de lege, Consiliului Fiscal îi revine drept atribuţie „analiza si elaborarea de opinii si recomandări, atât înainte de aprobarea de către Guvern, cât si înainte de transmiterea către Parlament, asupra legilor bugetare anuale, a rectificărilor bugetare, cât si asupra altor iniţiative legislative care pot avea un impact asupra volumului cheltuielilor bugetare, precum si evaluarea conformităţii acestora cu principiile si regulile fiscale prevăzute de prezenta lege”.

Ţinând cont de mandatul său în conformitate cu prevederile legii 69/2010, Consiliul Fiscal constată si emite următoarele opinii si recomandări privitoare la proiectul de rectificare bugetară:

1. Proiectul de rectificare bugetară îndeplineste condiţiile art. 15, alin. (2) din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010 cu privire la faptul că nu pot fi aprobate mai mult de două rectificări bugetare pe an.

2. Proiectul de rectificare îndeplineste regula cu privire la rectificările bugetare stipulată la art. 16 din Legea nr. 69/2010 conform căruia cheltuielile totale ale bugetului general consolidat, excluzând asistenţa financiară din partea Uniunii Europene si a altor donatori, pot fi suplimentate cu ocazia rectificărilor bugetare numai pentru plata serviciului datoriei
publice si pentru plata contribuţiei României la bugetul Uniunii Europene.

De asemenea, proiectul de rectificare îndeplineste si regula stipulată la art. 9, alin. (2) din Legea nr.69/2010 conform căruia totalul cheltuielilor de personal ale bugetului general consolidat nu poate fi majorat pe parcursul anului bugetar, cu ocazia rectificărilor bugetare.

Proiectul de rectificare bugetară prevede cresterea cheltuielilor totale ale bugetului general consolidat cu 53 milioane lei (datorita cresterii intrarilor estimate din fonduri de preaderare cu 60.5 milioane lei) si reducerea cheltuielilor de personal cu 157 milioane lei.

3. Conform Legii nr. 69/2010, analizele, opiniile si recomandările Consiliului Fiscal cu privire la rectificările bugetare au în vedere respectarea de către acestea a principiilor si regulilor fiscale prevăzute în legea menţionată. În privinţa principiului transparenţei, desi în opinia pe marginea rectificării bugetare din august 2010, Consiliul Fiscal a recomandat fundamentarea detaliată a revizuirii veniturilor si cheltuielilor bugetare pe fiecare capitol din bugetul general consolidat, în continuare se constată revizuiri majore ale unor categorii de cheltuieli (fondul de rezervă bugetară, alte transferuri) care nu sunt însoţite de explicaţii detaliate privind cauzele revizuirii.

4. Proiectul de rectificare bugetară menţine ţinta de deficit bugetar de 6,8% din PIB, iar veniturile si cheltuielile totale ale bugetului general consolidat nu se modifică semnificativ. Având în vedere execuţia bugetară din ultimele luni, Consiliul fiscal apreciază drept ridicată probabilitatea încadrării în limitele ţintei de deficit asumate, în condiţiile în care performanţele bugetare recente vor continua în perioada rămasă până la sfârsitul anului.

5. Consiliul fiscal remarcă evoluţia peste asteptări a veniturilor din TVA si accize în lunile august si septembrie. Aceasta reflectă atât rezultatul majorării cotei TVA, cât si materializarea eforturilor Guvernului de combatere a evaziunii fiscale, contribuind la
reducerea dezechilibrului bugetar sub nivelurile înregistrate în perioada similară a anului trecut. Consiliul Fiscal consideră realiste noile proiecţii ale acestor categorii de venituri prevăzute in proiectul de rectificare bugetară.

6. Cu toate acestea, veniturile suplimentare la nivelul impozitelor indirecte sunt compensate de performanţa mai scăzută decât cea programată la nivelul impozitelor directe, contribuţiilor sociale si veniturilor nefiscale, revizuirea în scădere a veniturilor bugetare
aferente acestor categorii însumând aproximativ 3 miliarde de lei. Aceste evoluţii confirma opinia Consiliului Fiscal pe marginea primei revizuiri bugetare pe anul 2010, conform căreia estimările aferente unor categorii de venituri s-ar putea dovedi prea optimiste.

7. În opinia Consiliului Fiscal, structura revizuită a cheltuielilor bugetare poate constitui o cauză de îngrijorare. Desi cifrele revizuite in jos fata de estimarea din august pentru cheltuielile de personal reflectă ajustarea peste asteptări a fondului de salarii, presiunile la nivelul celorlalte cheltuieli sociale, revizuite in sus, si recurenţa problemei arieratelor rămân în continuare o provocare. Perpetuarea acestor tendinţe ar putea periclita îndeplinirea obiectivelor fiscale viitoare sau ar putea conduce la reduceri ale altor categorii de cheltuieli, în special cheltuieli de investiţii, dacă nu se implementează cu succes reformele menite să aducă aceste cheltuieli sub control.

8. La nivelul cheltuielilor cu asistenţa socială ale bugetului general consolidat, proiectul rectificării bugetare prevede un plus de 404 milioane lei (+594 milioane lei la nivelul bugetului de stat), în condiţiile în care această categorie de cheltuieli a fost deja
suplimentată semnificativ cu prilejul rectificării bugetare din august. Frecventele revizuiri ascendente ale cheltuielilor cu asistenţa socială indică slăbiciuni în procesul de programare bugetară si nu sunt consistente cu obiectivul asumat de autorităţi de reformare si îmbunătăţire a controlului asupra sistemului de prestaţii sociale.

9. Proiectul de rectificare prevede majorarea substanţială a fondului de rezervă bugetară (+1.6 miliarde lei). Conform art. 35 din proiectul OUG de rectificare, majorarea acestui fond este destinată si plăţii arieratelor bugetare. Cu toate acestea, nu este clar precizată suma avută în vedere în acest scop si motivul pentru care sumele respective nu au fost alocate direct ordonatorilor de credite la nivelul cărora se înregistrează plaţi restante si care au responsabilitatea plăţii acestora.

În conformitate cu principiul transparenţei prevăzut de legea responsabilităţii fiscal-bugetare, Consiliul fiscal recomandă detalierea alocărilor suplimentare destinate Fondului de rezervă bugetară în documentele care însoţesc proiectul de rectificare, precizând suma care urmează a fi utilizată pentru plata arieratelor (eventual o defalcare pe ordonatori). În plus, ar fi binevenită stabilirea de criterii clare pe baza cărora va fi repartizat acest fond în vederea evitării alocărilor discreţionare, precum si publicarea periodică a soldului Fondului de rezervă bugetară si a destinaţiilor pentru care este distribuit.

10. În cazul cheltuielilor de capital, reducerea cu 240 milioane lei este justificată în mare parte de ajustarea acestor cheltuieli la nivelul bugetelor locale, în ipoteza conform căreia nerealizarea parţială a veniturilor proprii va conduce la o reducere automată a cheltuielilor de investiţii efectuate de acestea.

Consiliul fiscal consideră însă important ca autorităţile să se asigure că reducerile de venituri la nivelul autorităţilor locale să nu se materializeze în acumulări suplimentare de plăţi restante, în măsura în care aceste cheltuieli ar fi deja angajate.

11. Consiliul fiscal consideră reducerea semnificativă a poziţiei „alte transferuri” (-921milioane lei) ca nefiind suficient explicitată în documentele care însoţesc rectificarea bugetară. Având în vedere că acest capitol de cheltuieli cuprinde si transferuri de natura investiţiilor publice, detalierea reducerilor operate este importantă din perspectiva evaluării acestora din punct de vedere calitativ.

12. În opinia Consiliului fiscal, mecanismul de stingere „în lanţ” a arieratelor bugetare prevăzut in articolele 16 si 19 ale proiectului de ordonanţă de urgenţă – aproximativ 250 milioane lei care vor fi transferaţi din bugetul de stat către bugetele locale si mai departe către anumite companii de stat si/sau anumite unităţi publice pentru ca acestea sa îsi achite obligaţiile bugetare restante – nu se adresează de fapt cauzelor structurale care au determinat acumularea de arierate.

Consiliul fiscal înţelege constrângerile pe termen scurt care au determinat adoptarea acestui mecanism pentru eliminarea blocajelor financiare, însă astfel de măsuri trebuie însoţite de întărirea disciplinei financiare în vederea prevenirii acumulării în viitor de alte plăţi restante: mecanisme similare au mai fost aplicate si în anii precedenţi, fără ca acest lucru să conducă la eliminarea cauzelor structurale ce generează apariţia de arierate.

Opiniile si recomandările formulate mai sus de Consiliul Fiscal au fost aprobate de Presedintele Consiliului Fiscal, conform prevederilor art. 43, alin (2), lit. d) din Legea nr. 69/2010, în urma însusirii acestora de către membrii Consiliului, prin vot, în sedinţa din data de 18 noiembrie 2010.

18 noiembrie 2010 Presedinte Consiliul Fiscal
IONUŢ DUMITRU

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Stirea Zilei



Ce dobanzi au bancile la creditele de nevoi personale?

Dobanzile practicate de cele mai multe banci pentru creditele de nevoi personale destinate consumului nu mai sunt stabilite la niveluri standard ci sunt personalizate, in functie de mai multi factori, precum incasarea veniturilor in contul bancii sau istoricul de detalii

Topul creditelor ipotecare cu cele mai mici dobanzi fixe in primii 3-10 ani

Dobanzile fixe in primii 3-10 ani pentru un credit ipotecar variaza intre 5,75% si 9,90%, in functie de banca si de perioada cu dobanda nemodificata, conform ofertelor celor mai importante 10 banci. Dobanzile luate in calcul sunt cele standard, fara alte detalii

Cum raspunde ANPC la o reclamatie despre o frauda online: cu cuvintele bancii

Clientul unei banci (Unicredit) a fost fraudat online cu 25.000 de lei cu o asa-zisa investitie in actiuni pe site-ul Rominvest. (Atentie! Acest site functioneaza si in prezent, la acest link, https://dimensionaldreamscape.cam, dupa mai bine de o luna de la detalii

Dobanzile la creditele online ale IFN-urilor, plafonate prin lege la 365% pe an, fata de 70.000% cat erau pana acum

Parlamentul a adoptat o lege prin care dobanzile (DAE) la creditele online acordate de IFN-uri (Institutii Financiare Nebancare) sunt plafonate la 1% pe zi (365% pe an) in cazul imprumuturilor de maxim 5.000 de lei, 0,8% pe zi (292% pe an) la cele de pana la 10.000 de lei si 0,6% pe detalii

 



 

Ultimele Comentarii