Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata
Autor: Bancherul.ro
2017-04-29 10:07
HOTĂRÂRE privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată
Motivul emiterii proiectului de act normativ
1. Descrierea situaţiei actuale
Regimul acceptării la plată a instrumentelor de plată moderne este reglementat de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 250/2003.
Ultimele modificări substanţiale ale actului normativ primar au fost făcute prin Legea nr. 209/2016, prilej cu care au fost introduse următoarele dispoziţii relevante:
• obligaţia operatorilor economici furnizori de servicii de utilitate publică, precum şi a instituţiilor publice care încasează impozite şi taxe de a accepta încasări şi prin intermediul cardurilor de debit şi al cardurilor de credit;
• a fost micşorat pragul - de la 100.000 euro la 10.000 euro- începând cu care persoanele juridice care desfăşoară activităţi de comerţ cu amănuntul au obligaţia de a oferi clienţilor posibilitatea de plată cu cardul;
• a fost reglementată posibilitatea acordării unui avans în numerar la terminalele de plată de către operatorii economici furnizori de servicii de utilitate publică, instituţiile publice care încasează impozite, taxe, amenzi, dobânzi, penalităţi de întârziere, penalităţi şi alte obligaţii de plată, precum şi de către persoanele juridice care desfăşoară activităţi de comerţ cu amănuntul şi au o cifră de afaceri mai mare de 10.000 euro;
• avansul în numerar nu poate să depăşească suma de 200 lei şi se evidenţiază distinct pe bonul fiscal;
• posibilitatea comercianţilor de a percepe un comision de maximum 1% din sumă, în cazul acordării avansului în numerar;
• obligaţia ca băncile acceptante de carduri să instaleze terminale de plată în maximum 30 de zile de la data solicitării, în baza contractelor încheiate în acest scop.
2. Schimbări preconizate
Având în vedere modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.193/2002 prin Legea nr. 209/2016, faptul că Hotărârea Guvernului nr. 1253/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată nu a fost modificată până în prezent, fiind necesară punerea în acord a prevederilor legale cuprinse în aceasta cu legislaţia din domeniul bancar, precum şi faptul că potrivit Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, în situaţia în care modificarea sau completarea unui act normativ priveşte întreaga ori cea mai mare parte a reglementării în cauză, actul normativ se înlocuieşte cu o nouă reglementare, Hotărârea Guvernului nr. 1253/2003 urmează să fie abrogată.
Prin prezentul proiect de hotărâre de Guvern sunt reglementate, în principal, următoarele aspecte:
se precizează faptul că persoanele juridice care desfăşoară activităţi de comerţ cu amănuntul şi care realizează anual o cifră de afaceri mai mare de 10.000 euro în echivalent lei, operatorii economici furnizori de servicii de utilitate publică şi instituţiile publice care încasează impozite, taxe, amenzi, dobânzi, penalităţi de întârziere, penalităţi şi alte obligaţii de plată, au obligaţia de a accepta încasări și prin intermediul cardurilor;
se precizează faptul că persoanele juridice care desfăşoară activităţi de comerţ cu amănuntul şi care realizează anual o cifră de afaceri mai mare de 10.000 euro în echivalent lei, operatorii economici furnizori de servicii de utilitate publică şi instituţiile publice care încasează impozite, taxe, amenzi, dobânzi, penalităţi de întârziere, penalităţi şi alte obligaţii de plată, au posibilitatea de a accepta la plată instrumente de plată electronică cu acces la distanţă;
sunt definiţi următorii termeni:
- beneficiarii plății;
- comercianții;
- avansul în numerar;
- cardurile;
- ghişeele automate;
- portofelul electronic;
- terminalele de plată;
- semnul privind acordarea avansului în numerar;
- serviciile de utilitate publică.
sunt stabilite atât operaţiunile pe care trebuie să le efectueze beneficiarii plăţii şi comercianţii care optează să ofere serviciul de avans în numerar, cât şi documentele pe care trebuie să le emită aceştia, în vederea evidenţierii sumelor oferite cu titlu de avans în numerar, ţinând seama de limitările tehnice ale caselor de marcat cu rolă jurnal;
se precizează că obligaţia beneficiarilor plăţii de a accepta încasări și prin intermediul cardurilor, este valabilă la toate punctele de încasare, întrucât sintagma utilizată de legiuitor în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002 - în toate locurile indicate de aceştia - poate induce în eroare şi poate conduce la o implementare selectivă a obligaţiei;
se stabilește obligaţia beneficiarilor plăţii şi a comercianţilor, care acceptă la plată carduri, de a informa persoana solicitantă cu privire la suma maximă care poate fi furnizată ca avans în numerar;
întrucât la art. 2 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002, se prevede pe de o parte faptul că băncile acceptante au obligaţia de a instala terminale de plată în termen de maximum 30 de zile de la data solicitării, iar pe de altă parte faptul că instalarea terminalelor se realizează în baza contractelor încheiate în acest scop, pentru a evita interpretările divergente, se precizează că termenul curge de la data solicitării, cu condiţia existenţei unui contract de acceptare la plată între părţi.
se stabileşte că în contractele încheiate cu instituţiile acceptante se prevăd tipurile de obligaţii de plată, care se pot achita la fiecare tip de terminal de plată prin intermediul cardurilor, iar în cazul în care se acordă avans în numerar, condițiile de furnizare ale acestuia;
se stabilește obligaţia beneficiarilor plăţii şi a comercianţilor de a informa plătitorul cu privire la serviciile prestate prin intermediul terminalelor şi de a comunica informaţii cu privire la obligaţiile de plată ale acestuia;
se precizează faptul că instituţiile acceptante suportă cheltuielile cu achiziţionarea şi instalarea terminalelor de plată;
se precizează că pentru plăţile iniţiate prin intermediul terminalelor de plată, instituţiile acceptante asigură emiterea unei chitanţe de la terminalul de plată, care reprezintă pentru utilizatorul de card dovada autorizării plăţii;
se stabileşte obligaţia operatorului de la ghişeul instituţiei publice care acceptă plata cu cardul, de a elibera, pe lângă chitanţa emisă de terminalul de plată şi un document care cuprinde defalcarea sumei totale plătite pe obligaţii de plată şi data efectuării plăţii;
se precizează că pentru plăţile iniţiate cu carduri prin internet, beneficiarii plăţii şi comercianţii au obligaţia de a transmite un document în format electronic, care cuprinde defalcarea sumei totale plătite pe obligaţii de plată şi data efectuării plăţii;
sunt stabilite obligaţiile pe care le au instituţiile acceptante, în vederea transferării către conturile beneficiarilor a sumelor reprezentând obligaţii de plată achitate prin intermediul cardurilor de către plătitor.
Sursa: document Ministerul Finantelor
GUVERNUL ROMÂNIEI
HOTĂRÂRE privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
ART. 1
Se aprobă Normele metodologice pentru aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 250/2003, cu modificările şi completările ulterioare, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
ART. 2
La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr.1253/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 790 din 10 noiembrie 2003.
PRIM-MINISTRU
SORIN MIHAI GRINDEANU
Bucureşti, .... 2017
Nr......
ANEXA
NORME METODOLOGICE pentru aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată
ART. 1
În sensul prezentelor norme metodologice, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
1. beneficiarii plăţii - operatorii economici furnizori de servicii de utilitate publică şiinstituţiile publice care încasează impozite, taxe, amenzi, dobânzi, penalităţi de întârziere, penalităţişi alte obligaţii de plată, care au obligaţia de a accepta şi cardurile ca instrument de plată, potrivit prevederilor art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 250/2003, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare ordonanţă de urgenţă;
2. comercianţi - persoanele juridice care desfăşoarăactivităţi de comerţ cu amănuntul şi au realizat în anul precedent o cifră de afaceri mai mare decât echivalentul în lei al sumei de 10.000 euro, la cursul de referinţă al Băncii Naţionale a României la data de 31 decembrie a anului precedent;
3. avans în numerar - serviciul prestat de persoanele juridice prevăzute la art.1 alin. (1) şi (3) din ordonanţa de urgenţă care constă în acordarea de numerar utilizatorului de card, la cererea acestuia, exprimată înaintea unei operaţiuni de plată iniţiată cu cardul;
4. carduri - instrumente de plată, fizice sau virtuale, individuale sau înregistrate în portofele electronice, folosite de utilizator pentru a iniţiaplăţişi/sau pentru a retrage numerar. Acestea pot fi carduri de debit sau carduri de credit;
5. ghişee automate (Automated Teller Machine - bancomat - ATM -, MultifunctionalMachine - maşinămultifuncţională - MFM) - dispozitive ce permit unui utilizator de card sau portofel electronic retragerea de disponibil din contul deţinătorului şi/sau al emitentului, sub forma numerarului, transferul de fonduri, plata facturilor, depunerea de numerar şi informarea privind soldul conturilor şi al operaţiunilor efectuate prin intermediul cardului;
6. portofel electronic - soluție care îi permite unui utilizator să înregistreze date referitoare la unul sau mai multe instrumente de plată, de obicei în scopul de a iniţia plăți prin internet, pentru achiziţionarea de bunuri şi/sau servicii de la mai mulți comercianți;
7. terminale de plată - dispozitive electronice şi/sau electromecanice, neasistate sau asistate de personal dedicat, prin intermediul cărora, utilizându-se un instrument de plată electronică compatibil, se iniţiazăoperaţiuni de plată şi, după caz, se permite retragerea de numerar.
8. semnul privind acordarea avansului în numerar - autocolant furnizat de instituţiile acceptante care se afişează la intrarea în locaţia punctului de încasare în care îşidesfăşoară activitatea persoanele juridice prevăzute la art. 1 alin. (1) şi (3) din
ordonanţa de urgenţă care optează pentru prestarea serviciului de avans în numerar;
9. serviciile de utilitate publică - serviciile prestate consumatorului final pentru care operatorii economici furnizori au obligaţia de a accepta încasări şi prin intermediul cardurilor, din următoarele domenii:
- energie electrică şi termică, gaze naturale;
- salubritate, apă-canal;
- telefonie fixă şi mobilă;
ART. 2
(1) Avansul în numerar se acordă utilizatorilor de card, în limita prevăzută de ordonanţa de urgenţă, odată cu iniţierea unei operaţiuni de plată cu cardul la terminalele instalate în baza contractelor încheiate cu instituţiile acceptante.
(2) Operaţiunile care trebuie efectuate în cazul acordării de avansuri în numerar sunt:
a) pentru aparatele de marcat electronice fiscale:
a.1. Avansul în numerar este introdus în baza de date a aparatelor de marcat electronice fiscale sub formă de articol, cu denumirea „avans în numerar”.
a.2. Se emite bonul fiscal pe care se evidenţiază, alături de bunurile și/sau serviciile achiziționate, avansul în numerar acordat utilizatorului de card și, dacă este cazul, comisionul perceput. Pentru această operaţiune este selectată numai
modalitatea de plată „card”.
a.3. După emiterea bonului fiscal prevăzut la lit.a.2., se eliberează utilizatorului de card suma solicitată şi se emite cu aparatul de marcat electronic fiscal un document, pe care se evidențiază avansul în numerar acordat, respectiv suma de bani
extrasădin unitatea de vânzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor.
a.4. Documentul prevăzut la lit.a.3. se ataşeazăchitanţei emise de terminalul de plată şi se păstrează de către persoanele juridice prevăzute la art. (1) alin. (1) şi (3) din ordonanţa de urgenţă care optează pentru prestarea serviciului avans în numerar.
b) Terminalul de plată consemnează, în mod distinct, pe chitanţa emisă, avansul în numerar acordat.
ART. 3
(1) Pentru plata obligaţiilor către beneficiarii plăţii şi comercianţi, aceştia acceptă la plată carduri şi pot accepta la plată instrumente de plată electronică cu acces la distanţă.
(2) Obligaţia beneficiarilor plăţiişi a comercianţilor, prevăzută la art. 1 din ordonanţa de urgenţă,este valabilă la toate punctele de încasare ale acestora.
(3) Beneficiarii plăţii şi comercianţii, care acceptă la plată carduri, informează persoana solicitantă cu privire la suma maximă care poate fi furnizată ca avans în numerar.
ART. 4
(1) Pentru a asigura efectuarea plăţilor cu carduri, beneficiarii
plăţiişicomercianţiiîncheie contracte cu instituţiile acceptante, care efectuează şi dotarea cu terminalele de plată.
(2) Termenul prevăzut la art. 2 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, curge de la data solicitării, cu condiţiaexistenţei unui contract de acceptare la plată între instituţiaacceptantă şi beneficiarii plăţilor sau comercianţi, după caz.
(3) În cazul beneficiarilor plăţii care au calitatea de autorităţi contractante în înţelesul Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu completările ulterioare, pentru alegerea instituţiei acceptante se aplică în mod corespunzător prevederile Legii nr. 98/2016, cu completările ulterioare.
ART. 5
(1) În contractele încheiate cu instituţiile acceptante se prevăd tipurile de obligaţii de plată, care se pot achita la fiecare tip de terminal de plată prin intermediul cardurilor, iar în cazul în care se acordă avans în numerar, condițiile de furnizare a acestuia.
(2) Beneficiarii plăţiişicomercianţiiau obligaţia de a informa plătitorul cu privire la serviciile prestate prin intermediul terminalului, precum şi de a comunica, la solicitarea plătitorului, informaţii cu privire la obligaţiile de plată ale acestuia.
ART. 6
Cheltuielile cu achiziţionareaşi instalarea terminalelor de plată se suportă de către instituţiile acceptante, potrivit prevederilor art. 2 alin. (3) din ordonanţa de urgenţă.
ART. 7
Tipul terminalului sau terminalelor de plată prin intermediul cărora se pot achita obligaţii de plată și amplasarea acestora, precum şi cheltuielile cu administrarea şi operarea acestora se stabilesc prin contractele încheiate cu instituţiile acceptante.
ART. 8
Beneficiarii plăţii şi comercianţii stabilesc, prin contractele încheiate cu instituţiile acceptante, schimburile de informaţii necesare între cele două părţi pentru funcţionarea corespunzătoare a sistemului de încasări prevăzut la art. 1 din ordonanţa de urgenţă.
ART. 9
(1) Pentru plăţile iniţiate cu carduri prin intermediul terminalelor de plată, instituţiile acceptante asigură emiterea unei chitanţe de la terminalul de plată, în conformitate cu prevederile legale şi reglementările organizaţiilorde carduri, care reprezintă pentru utilizatorul de card dovada autorizării plăţii.
(2) În cazul instituţiilor publice, operatorul de la ghişeul la care este montat terminalul de plată eliberează, în afara chitanţei prevăzută la alin. (1), un document care cuprinde defalcarea sumei totale plătite la terminalul de plată pe obligaţii de
plată şi data efectuării plăţii.
(3) Documentul care cuprinde defalcarea sumei totale plătită la terminalul de plată, prevăzut la alin. (2), se tipăreşte în două exemplare, care sunt semnate de către operatorul de la ghişeu, din care un exemplar se înmânează utilizatorului de card.
(4) Din momentul emiterii documentului prevăzute la alin. (1), răspunderea pentru virarea sumelor plătite cu carduri în conturile beneficiarilor, revine instituţiilor acceptante.
(5) Pentru plăţile iniţiate cu carduri prin internet, beneficiarii
plăţiişicomercianţii asigură transmiterea unui document în format electronic, care cuprinde defalcarea sumei totale plătite pe obligaţii de plată şi data efectuării plăţii.
ART. 10
(1) Datele procesate, transmise şi stocate au statut de date cu caracter personal în sensul art. 3 lit. a) din Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu
modificările şi completările ulterioare.
(2) Orice utilizator de card, în relaţia cu beneficiarii plăţiişi cu comercianţii, are acces exclusiv la informaţiile privind propria persoană.
ART. 11
(1) Sumele reprezentândobligaţiile de plată încasate de instituţiile publice sunt transferate de către instituţiile acceptante într-un cont colector al băncii - analitic cont
beneficiar în aceeaşi zi sau, în cazul plăţilor efectuate după o anumită oră stabilită prin contract, cel târziu în prima zi lucrătoare de la achitarea acestor sume prin intermediul cardurilor.
(2) Instituţiile acceptante au obligaţia virării totalului sumelor cuvenite instituţiilor publice beneficiare într-un cont de disponibilităţi deschis pe numele instituţiilor respective la Trezoreria Statului, cel mai târziu în ziua lucrătoare
următoare celei în care s-a făcut înregistrarea sumelor respective în contul colector prevăzut la alin. (1).
(3) Transmiterea informaţiilor privind plăţile colectate se realizează conform contractului de acceptare la plată.
(4) În termen de maximum două zile lucrătoare de la încasarea sumelor în contul de disponibilităţi prevăzut la alin. (2), instituţiile publice beneficiare au obligaţia virării acestor sume în conturile de venituri bugetare corespunzătoare.
(5) Instituţiile publice beneficiare au obligaţia de a efectua zilnic operaţiunile specifice de închidere de zi pentru tranzacţiile efectuate prin terminalele de plată, prevăzute în contractele încheiate, la nivelul tuturor terminalelor de plată pe care le
gestionează.
ART. 12
Obligaţia bugetară se consideră plătită la momentul prevăzut de Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 13
Sumele reprezentând obligaţiile de plată pentru serviciile de utilitate publică sunt virate în contul beneficiarilor plăţii în aceeaşi zi sau cel mai târziu a doua zi lucrătoare de la achitarea acestor sume de către persoanele fizice prin intermediul
cardurilor, în cazul în care plăţile se fac după o anumită oră stabilită prin contractele încheiate cu băncile acceptante de carduri.
ART. 14
Băncile acceptante au obligaţia să informeze plătitorul în legătură cu termenul maximal în care se sting obligaţiile de plată, în cazul achitării acestora prin intermediul cardurilor.
Sursa: document Ministerul Finantelor
Taguri: comision POS Ministerul Finantelor cont bancar firma plati
Comentarii
Adauga un comentariu
Adauga un comentariu folosind contul de Facebook
Alte stiri din categoria: Legislatie
Rambursarea anticipata a unui credit, conform OUG 50/2010
Care sunt prevederile legale privind rambursarea anticipata a unui credit de nevoi personale fara garantii imobiliare, conform OUG 50/2010: Rambursarea anticipată Articolul 66 (1) Consumatorul are dreptul, în orice moment, să se libereze în tot sau în parte de obligațiile sale care decurg dintr-un contract de credit. În acest caz, consumatorul are dreptul la o reducere a costului total al creditului, această reducere constând în dobânda și costurile aferente perioadei dintre data rambursării anticipate și data prevăzută pentru încetarea contractului de credit. (2) Dreptul consumatorului de a rambursa anticipat nu poate fi condiționat de plata detalii
OUG nr.21 din 1992 privind protectia consumatorului, actualizata
ORDONANȚĂ nr. 21 din 21 august 1992 (**republicată**)privind protecția consumatorilor
EMITENT
GUVERNUL
Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 208 din 28 martie 2007
**) Republicată în temeiul art. V din Legea nr. 476/2006 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.018 din 21 decembrie 2006, dându-se textelor o nouă numerotare.
Ordonanța Guvernului nr. 21/1992 a fost republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 23 martie 1994 și a mai fost modificată și completată prin:– Legea nr. 178/1998 pentru modificarea art. 47 din Ordonanța Guvernului nr. 21/1992 privind detalii
Legea nr. 190 din 1999 privind creditul ipotecar pentru investiții imobiliare
LEGE nr. 190 din 9 decembrie 1999
privind creditul ipotecar pentru investiții imobiliare
EMITENT
PARLAMENTUL
Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 611 din 14 decembrie 1999
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Capitolul I
Creditul ipotecar pentru investiții imobiliare. Definiții
(la 06-03-2006, Titlul Cap. I a fost modificat de pct. 1 al art. I din LEGEA nr. 34 din 1 martie 2006, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 200 din 3 martie 2006. )
Articolul 1
(1) Prezenta lege reglementează regimul juridic al creditului ipotecar pentru investiții imobiliare.
(2) Creditul ipotecar pentru investiții imobiliare poate fi acordat exclusiv de către instituțiile autorizate, cu detalii
Reguli privind stabilirea ratelor de referinţă ROBID şi ROBOR
Banca Nationala a Romaniei Reguli privind stabilirea ratelor de referinţă ROBID şi ROBOR (operaționale începând cu data de 11 noiembrie 2019) 1. Dispoziții generale Prezentele reguli definesc principiile, modul de stabilire și de publicare a ratelor de referință, drepturile și obligațiille părților implicate pe durata stabilirii ratelor de referință ROBID și ROBOR aferente pieței monetare interbancare așa cum este definită de Norma BNR nr.4/1995 privind funcționarea pieței monetare interbancare, cu modificările şi completările ulterioare. În sensul prezentelor Reguli, termenii de mai jos au urmǎtoarele semnificaţii: Zi lucrătoare – o zi, cu excepţia zilelor de detalii
- Reguli privind calcularea si publicarea IRCC, conform OUG 19/2019
- Legea 209/2019 privind serviciile de plata
- Regulamentul BNR nr.10/2009 privind raportarea tranzactiilor efectuate prin conturile de corespondent
- OUG 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului
- REGULAMENT (UE) nr. 679 din 2016 privind datele personale
- REGULAMENT (UE) nr. 679 din 2016 privind prelucrarea datelor cu caracter personal
- Normele de aplicare a OUG 90/2022 privind amanarea ratelor la credite, publicate in Monitorul Oficial din 29 iulie 2022
- Din 2023 se schimba plata CASS pentru cei cu venituri extrasalariale
- Normele de aplicare a OUG 90/2022 privind amanarea ratelor la credite (proiect de Hotarare de Guvern)
- OUG 90/2022 privind amanarea ratelor la credite
Criza COVID-19
- In majoritatea unitatilor BRD se poate intra fara certificat verde
- La BCR se poate intra fara certificat verde
- Firmele, obligate sa dea zile libere parintilor care stau cu copiii in timpul pandemiei de coronavirus
- CEC Bank: accesul in banca se face fara certificat verde
- Cum se amana ratele la creditele Garanti BBVA
Topuri Banci
- Topul bancilor dupa active si cota de piata in perioada 2022-2015
- Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la creditele de nevoi personale
- Topul bancilor la active in 2019
- Topul celor mai mari banci din Romania dupa valoarea activelor in 2018
- Topul bancilor dupa active in 2017
Asociatia Romana a Bancilor (ARB)
- Băncile din România nu au majorat comisioanele aferente operațiunilor în numerar
- Concurs de educatie financiara pentru elevi, cu premii in bani
- Creditele acordate de banci au crescut cu 14% in 2022
- Romanii stiu educatie financiara de nota 7
- Gradul de incluziune financiara in Romania a ajuns la aproape 70%
ROBOR
- ROBOR: ce este, cum se calculeaza, ce il influenteaza, explicat de Asociatia Pietelor Financiare
- ROBOR a scazut la 1,59%, dupa ce BNR a redus dobanda la 1,25%
- Dobanzile variabile la creditele noi in lei nu scad, pentru ca IRCC ramane aproape neschimbat, la 2,4%, desi ROBOR s-a micsorat cu un punct, la 2,2%
- IRCC, indicele de dobanda pentru creditele in lei ale persoanelor fizice, a scazut la 1,75%, dar nu va avea efecte imediate pe piata creditarii
- Istoricul ROBOR la 3 luni, in perioada 01.08.1995 - 31.12.2019
Taxa bancara
- Normele metodologice pentru aplicarea taxei bancare, publicate de Ministerul Finantelor
- Noul ROBOR se va aplica automat la creditele noi si prin refinantare la cele in derulare
- Taxa bancara ar putea fi redusa de la 1,2% la 0,4% la bancile mari si 0,2% la cele mici, insa bancherii avertizeaza ca indiferent de nivelul acesteia, intermedierea financiara va scadea iar dobanzile vor creste
- Raiffeisen anunta ca activitatea bancii a incetinit substantial din cauza taxei bancare; strategia va fi reevaluata, nu vor mai fi acordate credite cu dobanzi mici
- Tariceanu anunta un acord de principiu privind taxa bancara: ROBOR-ul ar putea fi inlocuit cu marja de dobanda a bancilor
Statistici BNR
- Deficitul contului curent, peste 9 miliarde euro pe primele cinci luni
- Deficitul contului curent, 6,6 miliarde euro după prima treime a anului
- Deficitul contului curent pe T1, aproape 4 miliarde euro
- Deficitul contului curent după primele două luni, mai mare cu 25%
- Deficitul contului curent, -0,39% din PIB după prima lună a anului
Legislatie
- Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor şi Fondul de garantare a depozitelor bancare
- Rambursarea anticipata a unui credit, conform OUG 50/2010
- OUG nr.21 din 1992 privind protectia consumatorului, actualizata
- Legea nr. 190 din 1999 privind creditul ipotecar pentru investiții imobiliare
- Reguli privind stabilirea ratelor de referinţă ROBID şi ROBOR
Lege plafonare dobanzi credite
- BNR propune Parlamentului plafonarea dobanzilor la creditele bancilor intre 1,5 si 4 ori peste DAE medie, in functie de tipul creditului; in cazul IFN-urilor, plafonarea dobanzilor nu se justifica
- Legile privind plafonarea dobanzilor la credite si a datoriilor preluate de firmele de recuperare se discuta in Parlament (actualizat)
- Legea privind plafonarea dobanzilor la credite nu a fost inclusa pe ordinea de zi a comisiilor din Camera Deputatilor
- Senatorul Zamfir, despre plafonarea dobanzilor la credite: numai bou-i consecvent!
- Parlamentul dezbate marti legile de plafonare a dobanzilor la credite si a datoriilor cesionate de banci firmelor de recuperare (actualizat)
Anunturi banci
- Cate reclamatii primeste Intesa Sanpaolo Bank si cum le gestioneaza
- Platile instant, posibile la 13 banci
- Aplicatia CEC app va functiona doar pe telefoane cu Android minim 8 sau iOS minim 12
- Bancile comunica automat cu ANAF situatia popririlor
- BRD bate recordul la credite de consum, in ciuda dobanzilor mari, si obtine un profit ridicat
Analize economice
- Inflația anuală, în scădere la 1,8% în Zona Euro
- -4,57% din PIB, deficit bugetar după primele opt luni ale anului
- România a păstrat prima poziție în UE la inflația anuală
- Deficitul contului curent, peste 15 miliarde euro după primele șapte luni
- Inflația anuală a scăzut la 5,1%
Ministerul Finantelor
- Datoria publică, 51,4% din PIB la mijlocul anului
- Deficit bugetar de 3,6% din PIB după prima jumătate a anului
- Deficit bugetar de 3,4% din PIB după primele cinci luni ale anului
- Deficit bugetar îngrijorător după prima treime a anului
- Deficitul bugetar, -2,06% din PIB pe primul trimestru al anului
Biroul de Credit
- FUNDAMENTAREA LEGALITATII PRELUCRARII DATELOR PERSONALE IN SISTEMUL BIROULUI DE CREDIT
- BCR: prelucrarea datelor personale la Biroul de Credit
- Care banci si IFN-uri raporteaza clientii la Biroul de Credit
- Ce trebuie sa stim despre Biroul de Credit
- Care este procedura BCR de raportare a clientilor la Biroul de Credit
Procese
- ANPC pierde un proces cu Intesa si ARB privind modul de calcul al ratelor la credite
- Un client Credius obtine in justitie anularea creditului, din cauza dobanzii prea mari
- Hotararea judecatoriei prin care Aedificium, fosta Raiffeisen Banca pentru Locuinte, si statul sunt obligati sa achite unui client prima de stat
- Decizia Curtii de Apel Bucuresti in procesul dintre Raiffeisen Banca pentru Locuinte si Curtea de Conturi
- Vodafone, obligata de judecatori sa despagubeasca un abonat caruia a refuzat sa-i repare un telefon stricat sau sa-i dea banii inapoi (decizia instantei)
Stiri economice
- România, pe locul 4 în UE la scăderea prețurilor agricole
- Industria prelucrătoare, evoluție neconvingătoare pe luna iulie 2024
- 18 miliarde euro, deficit comercial după primele șapte luni ale anului
- Deficit bugetar de peste 4% din PIB după primele 7 luni ale anului
- Pe ultimul loc la alocările bugetare pentru cercetare-dezvoltare. Sumă ridicolă pentru sănătate
Statistici
- România, pe locul trei în UE la creșterea costului muncii în T2 2024
- Cheltuielile cu pensiile - România, pe locul 19 în UE ca pondere în PIB
- Dobanda din Cehia a crescut cu 7 puncte intr-un singur an
- Care este valoarea salariului minim brut si net pe economie in 2024?
- Cat va fi salariul brut si net in Romania in 2024, 2025, 2026 si 2027, conform prognozei oficiale
FNGCIMM
- Programul IMM Invest continua si in 2021
- Garantiile de stat pentru credite acordate de FNGCIMM au crescut cu 185% in 2020
- Programul IMM invest se prelungeste pana in 30 iunie 2021
- Firmele pot obtine credite bancare garantate si subventionate de stat, pe baza facturilor (factoring), prin programul IMM Factor
- Programul IMM Leasing va fi operational in perioada urmatoare, anunta FNGCIMM
Calculator de credite
- ROBOR la 3 luni a scazut cu aproape un punct, dupa masurile luate de BNR; cu cat se reduce rata la credite?
- In ce mall din sectorul 4 pot face o simulare pentru o refinantare?
Noutati BCE
- Acord intre BCE si BNR pentru supravegherea bancilor
- Banca Centrala Europeana (BCE) explica de ce a majorat dobanda la 2%
- BCE creste dobanda la 2%, dupa ce inflatia a ajuns la 10%
- Dobânda pe termen lung a continuat să scadă in septembrie 2022. Ecartul față de Polonia și Cehia, redus semnificativ
- Rata dobanzii pe termen lung pentru Romania, in crestere la 2,96%
Noutati EBA
- Bancile romanesti detin cele mai multe titluri de stat din Europa
- Guidelines on legislative and non-legislative moratoria on loan repayments applied in the light of the COVID-19 crisis
- The EBA reactivates its Guidelines on legislative and non-legislative moratoria
- EBA publishes 2018 EU-wide stress test results
- EBA launches 2018 EU-wide transparency exercise
Noutati FGDB
- Banii din banci sunt garantati, anunta FGDB
- Depozitele bancare garantate de FGDB au crescut cu 13 miliarde lei
- Depozitele bancare garantate de FGDB reprezinta doua treimi din totalul depozitelor din bancile romanesti
- Peste 80% din depozitele bancare sunt garantate
- Depozitele bancare nu intra in campania electorala
CSALB
- La CSALB poti castiga un litigiu cu banca pe care l-ai pierde in instanta
- Negocierile dintre banci si clienti la CSALB, in crestere cu 30%
- Sondaj: dobanda fixa la credite, considerata mai buna decat cea variabila, desi este mai mare
- CSALB: Romanii cu credite caută soluții pentru reducerea ratelor. Cum raspund bancile
- O firma care a facut un schimb valutar gresit s-a inteles cu banca, prin intermediul CSALB
First Bank
- Ce trebuie sa faca cei care au asigurare la credit emisa de Euroins
- First Bank este reprezentanta Eurobank in Romania: ce se intampla cu creditele Bancpost?
- Clientii First Bank pot face plati prin Google Pay
- First Bank anunta rezultatele financiare din prima jumatate a anului 2021
- First Bank are o noua aplicatie de mobile banking
Noutati FMI
- FMI: criza COVID-19 se transforma in criza economica si financiara in 2020, suntem pregatiti cu 1 trilion (o mie de miliarde) de dolari, pentru a ajuta tarile in dificultate; prioritatea sunt ajutoarele financiare pentru familiile si firmele vulnerabile
- FMI cere BNR sa intareasca politica monetara iar Guvernului sa modifice legea pensiilor
- FMI: majorarea salariilor din sectorul public si legea pensiilor ar trebui reevaluate
- IMF statement of the 2018 Article IV Mission to Romania
- Jaewoo Lee, new IMF mission chief for Romania and Bulgaria
Noutati BERD
- Creditele neperformante (npl) - statistici BERD
- BERD este ingrijorata de investigatia autoritatilor din Republica Moldova la Victoria Bank, subsidiara Bancii Transilvania
- BERD dezvaluie cat a platit pe actiunile Piraeus Bank
- ING Bank si BERD finanteaza parcul logistic CTPark Bucharest
- EBRD hails Moldova banking breakthrough
Noutati Federal Reserve
- Federal Reserve anunta noi masuri extinse pentru combaterea crizei COVID-19, care produce pagube "imense" in Statele Unite si in lume
- Federal Reserve urca dobanda la 2,25%
- Federal Reserve decided to maintain the target range for the federal funds rate at 1-1/2 to 1-3/4 percent
- Federal Reserve majoreaza dobanda de referinta pentru dolar la 1,5% - 1,75%
- Federal Reserve issues FOMC statement
Noutati BEI
- BEI a redus cu 31% sprijinul acordat Romaniei in 2018
- Romania implements SME Initiative: EUR 580 m for Romanian businesses
- European Investment Bank (EIB) is lending EUR 20 million to Agricover Credit IFN
Mobile banking
- Comisioanele BRD pentru MyBRD Mobile, MyBRD Net, My BRD SMS
- Termeni si conditii contractuale ale serviciului You BRD
- Recomandari de securitate ale BRD pentru utilizatorii de internet/mobile banking
- CEC Bank - Ghid utilizare token sub forma de card bancar
- Cinci banci permit platile cu telefonul mobil prin Google Pay
Noutati Comisia Europeana
- Avertismentul Comitetului European pentru risc sistemic (CERS) privind vulnerabilitățile din sistemul financiar al Uniunii
- Cele mai mici preturi din Europa sunt in Romania
- State aid: Commission refers Romania to Court for failure to recover illegal aid worth up to €92 million
- Comisia Europeana publica raportul privind progresele inregistrate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare (MCV)
- Infringements: Commission refers Greece, Ireland and Romania to the Court of Justice for not implementing anti-money laundering rules
Noutati BVB
- BET AeRO, primul indice pentru piata AeRO, la BVB
- Laptaria cu Caimac s-a listat pe piata AeRO a BVB
- Banca Transilvania plateste un dividend brut pe actiune de 0,17 lei din profitul pe 2018
- Obligatiunile Bancii Transilvania se tranzactioneaza la Bursa de Valori Bucuresti
- Obligatiunile Good Pople SA (FRU21) au debutat pe piata AeRO
Institutul National de Statistica
- Pensia reală, în creștere cu 8,7% pe luna august 2024
- Avansul PIB pe T1 2024, majorat la +0,5%
- Industria prelucrătoare a trecut pe plus în aprilie 2024
- Deficitul comercial, în creștere de la o lună la alta
- Prețurile industriale, aproape la fel ca în luna precedentă
Informatii utile asigurari
- Data de la care FGA face plati pentru asigurarile RCA Euroins: 17 mai 2023
- Asigurarea împotriva dezastrelor, valabilă și in caz de faliment
- Asiguratii nu au nevoie de documente de confirmare a cutremurului
- Cum functioneaza o asigurare de viata Metropolitan pentru un credit la Banca Transilvania?
- Care sunt documente necesare pentru dosarul de dauna la Cardif?
ING Bank
- La ING se vor putea face plati instant din decembrie 2022
- Cum evitam tentativele de frauda online?
- Clientii ING Bank trebuie sa-si actualizeze aplicatia Home Bank pana in 20 martie
- Obligatiunile Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre comerciale din Europa Centrala si de Est, intermediata de ING Bank
- ING Bank transforma departamentul de responsabilitate sociala intr-unul de sustenabilitate
Ultimele Comentarii
-
Eroare aplicație
Am avut ora și data din setările telefonului date pe manual și nu se deschidea BT Pay, în ... detalii
-
O.P. Condiționat către Exim Bank
Valoarea creditului de refinanțat era 7300 lei și am platit 500 lei comision Exim Bank, O.P. ... detalii
-
O. P. Condiționat Exim Bank
Am făcut credit de refinanțare la BRD. BRD a trimis O.P. condiționat către Exim Bank pentru ... detalii
-
TLV pe bursa
Aceste obligatiuni pare ca au fost scoase si pe bursa cu simbol / ISIN: TLV28E / ROTLVADBC023. Insa ... detalii
-
Răspuns
Viorel, poliția locală nu poate ajuta cu așa ceva și nici nu te îndrumă, unde ai putea să ... detalii