Din 1 ianuarie 2009, bancile pot fi amendate cu 50.000 de lei daca majoreaza comisioanele unui credit
Autor: Bancherul.ro
2008-12-04 09:08
Modificarea comisioanelor stabilite īn contractul de īmprumut bancar şi introducerea de noi comisioane pe parcursul derulării contractului, fără acordul clientului, vor fi sancţionate de catre Protectia Consumatorilor cu amenzi de la 5.000 lei la 50.000 lei, incepand cu 1 ianuarie 2009, data la care intra in vigoare noile reglementari publicate in Monitorul Oficial (Vezi detalii mai jos).
Băncile trebuie să le ofere clienţilor contractele de credit īncă din faza pre-contractuală, īmpreună cu o simulare de costuri, să prezinte costurile totale ale creditului īn orice formă de publicitate, să menţioneze īn contract toate comisioanele percepute, aferente produsului financiar şi să nu majoreze comisioanele pe perioada derulării contractului de credit.
Īn cazul dobānzii variabile, băncile trebuie să prezinte indicii īn funcţie de care variază aceasta, precum şi formula de calcul, să nu modifice clauzele contractuale fără īncheierea unui act adiţional, acceptat de client şi să īi notifice pe aceştia cu 30 de zile īnainte să decidă modificarea unilaterală a clauzelor contractuale referitoare la costuri şi să īnchidă contul curent, aferent contractului de credit sau de depozit, odată cu finalizarea contractului.
"Actul normativ urmăreşte să asigure un grad īnalt de protecţie a consumatorului de servicii financiare, astfel īncāt să sporească īncrederea consumatorilor īn contractele pe care le īncheie cu furnizorii de servicii financiare bancare şi nebancare", a declarat preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, Dan Vlaicu.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) va prelua atribuţiile de control de la Banca Naţională a Romāniei (BNR), īn cazul creditului de consum şi a creditului ipotecar.
Modificarile aduse Ordonantei Guvernului privind protectia consumatorilor de servicii financiare
- Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I, nr. 208 din 28 martie 2007, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
....
"Art. 91 - (1) Īn cazul serviciilor financiare, consumatorul are dreptul de a fi informat īn mod corect, īncă din faza precontractuală, asupra tuturor condiţiilor contractuale.
(2) La solicitarea unei oferte de credit, furnizorul de servicii financiare are obligaţia de a oferi gratuit consumatorului, pe hārtie sau pe alt suport durabil, un grafic de rambursare ori alt document care să menţioneze costurile totale ce vor fi suportate de consumator şi un exemplar al proiectului contractului de credit.
Art. 92 - (1) Orice formă de publicitate referitoare la contractele de credit care indică o rată a dobānzii sau orice alte cifre referitoare la costul creditului pentru consumator va cuprinde următoarele informaţii standard, prin intermediul unui exemplu reprezentativ:
a) rata dobānzii aferente creditului, fixă şi/sau variabilă, īmpreună cu informaţii privind orice costuri incluse īn costul total al creditului pentru consumator;
b) valoarea totală a creditului;
c) dobānda anuală efectivă, conform prevederilor legale specifice;
d) durata contractului de credit;
e) valoarea totală plătibilă de consumator.
(2) Īn orice formă de publicitate, informaţiile referitoare la costuri vor fi scrise vizibil şi uşor de citit, īn acelaşi cāmp vizual şi cu caractere de aceeaşi mărime.
(3) Īn cazurile īn care, pentru acordarea creditului, consumatorul este obligat să īncheie un contract de asigurare, se va menţiona acest lucru īn publicitate.
Art. 93 - Īn cadrul contractelor īncheiate cu consumatorii, furnizorii de servicii financiare sunt obligaţi să respecte următoarele reguli:
a) contractele vor fi redactate īn scris, vizibil şi uşor de citit, cu o mărime a fontului utilizat de minimum 10, pe hārtie sau pe alt suport durabil, īn cel puţin două exemplare, fiind remis cāte un exemplar original fiecărei părţi. Culoarea de fond a hārtiei pe care este redactat contractul trebuie să fie īn contrast cu cea a fontului utilizat;
b) dobānzile, precum şi toate comisioanele, taxele, tarifele, spezele bancare sau orice alte costuri aferente acordării şi derulării contractului, respectiv aferente unor servicii īn privinţa cărora consumatorul nu dispune de libertate de alegere vor fi menţionate īn contract, fără a se face trimiteri la condiţii generale de afaceri ale furnizorului de servicii financiare, lista de tarife şi comisioane sau orice alt īnscris;
c) īn situaţiile īn care există drept de rambursare anticipată, comisionul de rambursare anticipată a creditului se determină īn strānsă legătură cu pierderile creditorului aferente rambursării anticipate şi nu trebuie să constituie un obstacol disproporţionat īn exercitarea dreptului consumatorului de a rambursa anticipat creditul;
d) īn contractul de credit/depozit se vor menţiona şi costurile de administrare, de retragere numerar şi/sau de depunere numerar aferente contului curent, care cad īn sarcina consumatorului, dacă furnizorul de servicii financiare percepe astfel de comisioane. Costurilor aferente contului curent menţionate mai sus nu le sunt aplicabile prevederile lit. e);
e) fără a prejudicia prevederile privind modificarea dobānzii, pe parcursul derulării contractului:
1. se interzice majorarea comisioanelor, taxelor, tarifelor, spezelor bancare sau a oricăror altor costuri menţionate īn contract;
2. se interzice introducerea şi perceperea de noi taxe, comisioane, tarife, speze bancare sau orice alte costuri care nu au fost menţionate īn contract;
f) īn contract se va menţiona tipul de dobāndă, variabilă şi/sau fixă, iar dacă dobānda este fixă numai pentru o anumită perioadă, aceasta va fi precizată cu exactitate;
g) īn contractele de credit cu dobāndă variabilă se vor aplica următoarele reguli:
1. variaţia ratei dobānzii trebuie să fie independentă de voinţa furnizorului de servicii financiare, raportată la fluctuaţiile unor indici de referinţă verificabili, menţionaţi īn contract, sau la modificările legislative care impun acest lucru;
2. dobānda poate varia īn funcţie de dobānda de referinţă a furnizorului de servicii financiare, cu condiţia ca aceasta să fie unică pentru toate produsele financiare destinate persoanelor fizice ale operatorului economic respectiv şi să nu fie majorată peste un anumit nivel, stabilit prin contract;
3. formula după care se calculează variaţia dobānzii trebuie indicată īn mod expres īn contract, cu precizarea periodicităţii şi/sau a condiţiilor īn care survine modificarea ratei dobānzii, atāt īn sensul majorării, cāt şi īn cel al reducerii acesteia;
h) sunt interzise clauzele contractuale care dau dreptul furnizorului de servicii financiare să modifice unilateral clauzele contractuale fără īncheierea unui act adiţional, acceptat de consumator;
i) orice notificare cu privire la modificarea conţinutului clauzelor contractuale referitoare la costuri va fi transmisă consumatorilor cu cel puţin 30 de zile īnainte de intrarea acesteia īn vigoare. Consumatorul are la dispoziţie un termen de 15 zile de la primirea notificării pentru a comunica opţiunea sa de acceptare sau de neacceptare a noilor condiţii. Neprimirea unui răspuns din partea consumatorului īn termenul menţionat anterior nu este considerată acceptare tacită;
j) pentru orice modificare a nivelului costurilor creditului, conform condiţiilor contractuale, furnizorul de servicii financiare este obligat să notifice consumatorul, īn funcţie de opţiunea scrisă a acestuia, exprimată īn contract, prin una sau mai multe metode: scrisoare recomandată, e-mail, sms, şi va pune la dispoziţia acestuia un nou grafic de rambursare;
k) furnizorul de servicii financiare va lua toate măsurile necesare pentru a efectua repararea īn termen de maximum 15 zile a eventualelor prejudicii cauzate consumatorului prin nerespectarea obligaţiilor asumate prin contract şi va face dovada demersurilor īntreprinse īn acest sens;
l) contractul de credit va conţine obligatoriu o prevedere prin care consumatorul să fie atenţionat despre raportarea la Biroul de Credit, Centrala Riscurilor Bancare şi/sau la alte structuri asemănătoare existente, īn cazul īn care acesta īntārzie cu achitarea ratelor scadente, dacă există această obligaţie de raportare;
m) la īncetarea contractului, inclusiv prin ajungere la termen, reziliere sau denunţare unilaterală din partea consumatorului, furnizorul de servicii financiare va oferi gratuit consumatorului un document care să ateste faptul că au fost stinse toate obligaţiile dintre părţi. Totodată, se vor īnchide şi conturile aferente serviciului financiar de bază furnizat, fără a fi necesară depunerea unei alte cereri de către consumator şi fără plata unor costuri suplimentare. Contul nu va fi īnchis īn situaţia īn care acesta este poprit sau indisponibilizat, conform legii, pentru īndeplinirea de către consumator a unor obligaţii asumate faţă de furnizorul de servicii financiare īnsuşi sau faţă de terţi.
Modificarile aduse Legii nr.289/2004 privind regimul juridic al contractelor de credit pentru consum
- Legea nr. 289/2004 privind regimul juridic al contractelor de credit pentru consum destinate consumatorilor, persoane fizice, republicată īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I, nr. 319 din 23 aprilie 2008, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 6 va avea următorul cuprins:
"Art. 6 - Īnainte de īncheierea contractului, creditorul are următoarele obligaţii:
a) să ofere gratuit consumatorului, pe hārtie sau pe alt suport durabil, un grafic de rambursare şi un exemplar al proiectului contractului de credit, īn momentul solicitării de către consumator a unei oferte de credit;
b) să prezinte consumatorului informaţiile complete, corecte şi precise privind contractul de credit avut īn vedere;
c) să informeze consumatorul despre īntreaga documentaţie de credit necesară acordării unui credit, documentaţie care trebuie să cuprindă cel puţin:
1. situaţiile financiare curente ale solicitantului de credit şi ale oricărui garant al acestuia, conform reglementărilor specifice;
2. o descriere a modalităţilor de garantare pentru plata integrală a datoriei şi, după caz, o evaluare a bunurilor care fac obiectul garanţiei."
2. La articolul 8, literele b) şi c) vor avea următorul cuprins:
"b) valoarea dobānzii, cu precizarea tipului acesteia, fixă şi/sau variabilă, iar īn cazul īn care dobānda este variabilă, variaţia acesteia trebuie să fie independentă de voinţa creditorului, raportată la fluctuaţiile unor indici de referinţă verificabili, menţionaţi īn contract, sau la modificările legislative care impun acest lucru;
c) valoarea DAE, precum şi indicarea condiţiilor īn care poate fi modificată DAE. Īn cazul īn care valoarea DAE nu poate fi stabilită, consumatorul trebuie să fie informat, prin contractul scris, īn ceea ce priveşte elementele prevăzute la art. 9 alin. (1)."
3. Articolul 16 va avea următorul cuprins:
"Art. 16 - Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor va supraveghea şi va controla activităţile creditorilor şi intermediarilor de credite, potrivit competenţelor stabilite prin actele normative īn vigoare.
4. La articolul 18 alineatul (1), litera b) va avea următorul cuprins:
"b) nerespectarea dispoziţiilor art. 5 şi art. 15 alin. (3), cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei."
5. La articolul 18, alineatul (2) se abrogă.
6. La articolul 18, alineatele (3) şi (5) vor avea următorul cuprins:
"(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la alin. (1) se fac de către reprezentanţii īmputerniciţi ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
..............................................................................................
(5) Sancţiunile contravenţionale principale, precum şi actele cu caracter administrativ emise īn temeiul prezentei legi se pot contesta la instanţele competente."
7. Articolul 20 va avea următorul cuprins:
"Art. 20 - Prevederile prezentei legi se completează cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, ale Ordonanţei Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele īncheiate īntre comercianţi şi consumatori, republicată, ale Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor īn relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, ale Codului penal, ale Codului comercial, precum şi ale Codului civil, īn măsura īn care prezenta lege nu conţine dispoziţii contrare."
8. La articolul 23, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
"Art. 23 - (1) Īn aplicarea dispoziţiilor prezentei legi, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor poate emite norme metodologice sau instrucţiuni cu caracter normativ, care se vor publica īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I."
Modificarile aduse Legii nr.190/1999 privind creditul ipotecar
Art. IV - Legea nr. 190/1999 privind creditul ipotecar pentru investiţii imobiliare, publicată īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I, nr. 611 din 14 decembrie 1999, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 2, după litera g) se introduc trei noi litere, literele h), i) şi j), cu următorul cuprins:
"h) costul total al creditului pentru consumator - toate costurile, inclusiv dobānda, comisioanele, taxele şi orice alt tip de costuri pe care trebuie să le suporte consumatorul īn legătură cu contractul de credit şi care sunt cunoscute de către creditor, cu excepţia taxelor notariale; costurile pentru serviciile accesorii aferente contractului de credit, īn special primele de asigurare, sunt incluse, de asemenea, īn cazul īn care obţinerea creditului sau obţinerea acestuia potrivit clauzelor şi condiţiilor prezentate este condiţionată de īncheierea unui contract de servicii;
i) valoarea totală plătibilă de consumator - suma dintre valoarea totală a creditului şi costul total al creditului pentru consumator;
j) valoarea totală a creditului - plafonul sau sumele totale puse la dispoziţie īn baza unui contract de credit."
2. Articolul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 8 - La solicitarea unei oferte de credit, instituţia autorizată are obligaţia de a oferi gratuit consumatorului, pe hārtie sau pe alt suport durabil, un grafic de rambursare şi un exemplar al proiectului contractului de credit."
3. Articolul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 9 - (1) Contractul de credit ipotecar va cuprinde obligatoriu şi următoarele informaţii referitoare la costurile suportate de consumator:
a) valoarea totală a creditului;
b) rata dobānzii aferente creditului, fixă şi/sau variabilă, īmpreună cu informaţii privind orice costuri incluse īn costul total al creditului pentru consumator;
c) costul total al creditului;
d) durata contractului de credit;
e) valoarea totală plătibilă de consumator;
f) costurile aferente contractului de asigurare, īn cazurile īn care, pentru acordarea creditului, consumatorul este obligat să īncheie un contract de asigurare.
(2) Contractul de credit ipotecar pentru investiţii imobiliare nu va putea fi modificat decāt īn scris de către părţi, prin īncheierea de acte adiţionale."
4. La articolul 14, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"a) variaţia ratei dobānzii trebuie să fie independentă de voinţa creditorului ipotecar, raportată la fluctuaţiile unor indici de referinţă verificabili, menţionaţi īn contract, sau la modificările legislative care impun acest lucru;".
5. La articolul 14, litera c) se abrogă.
6. Articolul 15 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 15 - Īn sarcina īmprumutatului vor fi puse numai cheltuielile aferente īntocmirii documentaţiei de credit şi constituirii ipotecii şi garanţiilor aferente. Creditorul ipotecar are obligaţia de a insera īn conţinutul contractului de credit clauze prin care să aducă la cunoştinţa īmprumutatului toate garanţiile pe care īnţelege să le īncheie īn numele şi pe seama īmprumutatului, precum şi condiţiile de angajare a acestora."
7. După articolul 33 se introduce un nou articol, articolul 331, cu următorul cuprins:
"Art. 331 - (1) Nerespectarea dispoziţiilor art. 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 19 şi 26 constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 50.000 lei.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la alin. (1) se fac de către reprezentanţii īmputerniciţi ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor."
8. Articolul 34 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 34 - Prevederile prezentei legi se completează cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, ale Ordonanţei Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele īncheiate īntre comercianţi şi consumatori, republicată, ale Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor īn relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, ale Codului penal, ale Codului comercial, precum şi ale Codului civil, īn măsura īn care prezenta lege nu conţine dispoziţii contrare."
Comentarii
Adauga un comentariu
Adauga un comentariu folosind contul de Facebook
Alte stiri din categoria: Stirea Zilei
Topul creditelor ipotecare cu cele mai mici dobanzi fixe in primii 3-10 ani
Dobanzile fixe in primii 3-10 ani pentru un credit ipotecar variaza intre 5,75% si 9,90%, in functie de banca si de perioada cu dobanda nemodificata, conform ofertelor celor mai importante 10 banci. Dobanzile luate in calcul sunt cele standard, fara alte detalii
Cum raspunde ANPC la o reclamatie despre o frauda online: cu cuvintele bancii
Clientul unei banci (Unicredit) a fost fraudat online cu 25.000 de lei cu o asa-zisa investitie in actiuni pe site-ul Rominvest. (Atentie! Acest site functioneaza si in prezent, la acest link, https://dimensionaldreamscape.cam, dupa mai bine de o luna de la detalii
Dobanzile la creditele online ale IFN-urilor, plafonate prin lege la 365% pe an, fata de 70.000% cat erau pana acum
Parlamentul a adoptat o lege prin care dobanzile (DAE) la creditele online acordate de IFN-uri (Institutii Financiare Nebancare) sunt plafonate la 1% pe zi (365% pe an) in cazul imprumuturilor de maxim 5.000 de lei, 0,8% pe zi (292% pe an) la cele de pana la 10.000 de lei si 0,6% pe detalii
Revolut isi obliga clientii sa plateasca credite facute prin fraude online
„AceČti escroci de la Neocapital nu numai ca m-au pacalit sa le transfer foarte mulČi bani, dar au iniČiat Či un credit de nevoi personale direct din aplicaČia Revolut iar eu acum trebuie sa plÄtesc rate pentru acest credit”, se plange un cititor, la detalii
- Nimeni nu poate opri Facebook sa faca profit din promovarea fraudelor online
- Cum poti fi inselat cu actualizarea datelor in aplicatia George BCR
- Linia de credit este noul instrument de tortura al IFN-urilor
- Este normal ca IFN-urile sa nu-si ajute clientii care nu mai pot plati creditele si sa-i execute silit?
- Topul bancilor cu cele mai bune dobanzi la depozitele in lei
- In atentia BNR: mama mea de 74 de ani a facut 10 credite la IFN-uri si are de platit dobanzi de 4.000 de lei din pensia de 2.300 de lei!
- Profitul bancilor atinge un nou record, de 13,7 miliarde lei, in 2023
- Am vazut 17 clipuri false cu Mugur Isarescu, pe Facebook, intr-o singura zi
- De ce nu opreste Facebook videoclipurile trucate cu Mugur Isarescu?
- Trei banci dispar in acest an, concurenta scade
Criza COVID-19
- In majoritatea unitatilor BRD se poate intra fara certificat verde
- La BCR se poate intra fara certificat verde
- Firmele, obligate sa dea zile libere parintilor care stau cu copiii in timpul pandemiei de coronavirus
- CEC Bank: accesul in banca se face fara certificat verde
- Cum se amana ratele la creditele Garanti BBVA
Topuri Banci
- Topul bancilor dupa active si cota de piata in perioada 2022-2015
- Topul bancilor cu cele mai mici dobanzi la creditele de nevoi personale
- Topul bancilor la active in 2019
- Topul celor mai mari banci din Romania dupa valoarea activelor in 2018
- Topul bancilor dupa active in 2017
Asociatia Romana a Bancilor (ARB)
- BÄncile din RomĆ¢nia nu au majorat comisioanele aferente operaČiunilor Ć®n numerar
- Concurs de educatie financiara pentru elevi, cu premii in bani
- Creditele acordate de banci au crescut cu 14% in 2022
- Romanii stiu educatie financiara de nota 7
- Gradul de incluziune financiara in Romania a ajuns la aproape 70%
ROBOR
- ROBOR: ce este, cum se calculeaza, ce il influenteaza, explicat de Asociatia Pietelor Financiare
- ROBOR a scazut la 1,59%, dupa ce BNR a redus dobanda la 1,25%
- Dobanzile variabile la creditele noi in lei nu scad, pentru ca IRCC ramane aproape neschimbat, la 2,4%, desi ROBOR s-a micsorat cu un punct, la 2,2%
- IRCC, indicele de dobanda pentru creditele in lei ale persoanelor fizice, a scazut la 1,75%, dar nu va avea efecte imediate pe piata creditarii
- Istoricul ROBOR la 3 luni, in perioada 01.08.1995 - 31.12.2019
Taxa bancara
- Normele metodologice pentru aplicarea taxei bancare, publicate de Ministerul Finantelor
- Noul ROBOR se va aplica automat la creditele noi si prin refinantare la cele in derulare
- Taxa bancara ar putea fi redusa de la 1,2% la 0,4% la bancile mari si 0,2% la cele mici, insa bancherii avertizeaza ca indiferent de nivelul acesteia, intermedierea financiara va scadea iar dobanzile vor creste
- Raiffeisen anunta ca activitatea bancii a incetinit substantial din cauza taxei bancare; strategia va fi reevaluata, nu vor mai fi acordate credite cu dobanzi mici
- Tariceanu anunta un acord de principiu privind taxa bancara: ROBOR-ul ar putea fi inlocuit cu marja de dobanda a bancilor
Statistici BNR
- Deficitul contului curent dupÄ primele douÄ luni, mai mare cu 25%
- Deficitul contului curent, -0,39% din PIB dupÄ prima lunÄ a anului
- Deficitul contului curent, redus cu 17%
- Inflatia a Ć®ncheiat anul 2023 la 6,61%, semnificativ sub prognoza oficialÄ
- Deficitul contului curent, redus cu o cincime dupÄ primele zece luni ale anului
Legislatie
- Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor Åi Fondul de garantare a depozitelor bancare
- Rambursarea anticipata a unui credit, conform OUG 50/2010
- OUG nr.21 din 1992 privind protectia consumatorului, actualizata
- Legea nr. 190 din 1999 privind creditul ipotecar pentru investiČii imobiliare
- Reguli privind stabilirea ratelor de referinÅ£Ä ROBID Åi ROBOR
Lege plafonare dobanzi credite
- BNR propune Parlamentului plafonarea dobanzilor la creditele bancilor intre 1,5 si 4 ori peste DAE medie, in functie de tipul creditului; in cazul IFN-urilor, plafonarea dobanzilor nu se justifica
- Legile privind plafonarea dobanzilor la credite si a datoriilor preluate de firmele de recuperare se discuta in Parlament (actualizat)
- Legea privind plafonarea dobanzilor la credite nu a fost inclusa pe ordinea de zi a comisiilor din Camera Deputatilor
- Senatorul Zamfir, despre plafonarea dobanzilor la credite: numai bou-i consecvent!
- Parlamentul dezbate marti legile de plafonare a dobanzilor la credite si a datoriilor cesionate de banci firmelor de recuperare (actualizat)
Anunturi banci
- Bancile comunica automat cu ANAF situatia popririlor
- BRD bate recordul la credite de consum, in ciuda dobanzilor mari, si obtine un profit ridicat
- CEC Bank a preluat Fondul de Garantare a Creditului Rural
- BCR aproba credite online prin aplicatia George, dar contractele se semneaza la banca
- Aplicatia Eximbank, indisponibila temporar
Analize economice
- RomĆ¢nia - prima Ć®n UE la inflaČie, prin efect de bazÄ
- Deficitul comercial lunar a revenit peste cota de 2 miliarde euro
- RomĆ¢nia, 78% din media UE la PIB/locuitor Ć®n 2023
- RomĆ¢nia - prima Ć®n UE la inflaČie, prin efect de bazÄ
- InflaČia anualÄ, Ć®n scÄdere la 7,23%
Ministerul Finantelor
- Datoria publicÄ, imediat sub pragul de 50% din PIB la Ć®nceputul anului 2024
- Deficitul bugetar, deja -1,67% din PIB dupÄ primele douÄ luni
- Datoria publicÄ, sub pragul de 50% din PIB la finele anului 2023
- Deficitul bugetar, din ce Ʈn ce mai mare la Ʈnceput de an
- Deficitul bugetar dupÄ 8 luni, Ć®ncÄ mai mare faČÄ de rezultatul din anul trecut
Biroul de Credit
- FUNDAMENTAREA LEGALITATII PRELUCRARII DATELOR PERSONALE IN SISTEMUL BIROULUI DE CREDIT
- BCR: prelucrarea datelor personale la Biroul de Credit
- Care banci si IFN-uri raporteaza clientii la Biroul de Credit
- Ce trebuie sa stim despre Biroul de Credit
- Care este procedura BCR de raportare a clientilor la Biroul de Credit
Procese
- Un client Credius obtine in justitie anularea creditului, din cauza dobanzii prea mari
- Hotararea judecatoriei prin care Aedificium, fosta Raiffeisen Banca pentru Locuinte, si statul sunt obligati sa achite unui client prima de stat
- Decizia Curtii de Apel Bucuresti in procesul dintre Raiffeisen Banca pentru Locuinte si Curtea de Conturi
- Vodafone, obligata de judecatori sa despagubeasca un abonat caruia a refuzat sa-i repare un telefon stricat sau sa-i dea banii inapoi (decizia instantei)
- Taxa de reziliere a abonamentului Vodafone inainte de termen este ilegala (decizia definitiva a judecatorilor)
Stiri economice
- InflaČia anualÄ a revenit la nivelul de la finele anului anterior
- Pensia realÄ de asigurÄri sociale de stat a crescut anul trecut cu 2,9%
- ProducČia de cereale boabe pe 2023, cu o zecime mai mare faČÄ de anul precedent
- RomĆ¢nia, Čara UE cu cea mai mare creČtere a costului salarial
- Deficitul comercial Ć®n prima lunÄ a anului, la cea mai micÄ valoare din septembrie 2021 Ć®ncoace
Statistici
- Care este valoarea salariului minim brut si net pe economie in 2024?
- Cat va fi salariul brut si net in Romania in 2024, 2025, 2026 si 2027, conform prognozei oficiale
- RomĆ¢nia, pe ultimul loc Ć®n UE la evoluČia productivitÄČii muncii Ć®n agriculturÄ
- INS: Veniturile romanilor au crescut anul trecut cu 10%. Banii de mancare, redistribuiti cu precadere spre locuinta, transport si haine
- Inflatia anuala - 13,76% in aprilie 2022 si va ramane cu doua cifre pana la mijlocul anului viitor
FNGCIMM
- Programul IMM Invest continua si in 2021
- Garantiile de stat pentru credite acordate de FNGCIMM au crescut cu 185% in 2020
- Programul IMM invest se prelungeste pana in 30 iunie 2021
- Firmele pot obtine credite bancare garantate si subventionate de stat, pe baza facturilor (factoring), prin programul IMM Factor
- Programul IMM Leasing va fi operational in perioada urmatoare, anunta FNGCIMM
Calculator de credite
- ROBOR la 3 luni a scazut cu aproape un punct, dupa masurile luate de BNR; cu cat se reduce rata la credite?
- In ce mall din sectorul 4 pot face o simulare pentru o refinantare?
Noutati BCE
- Acord intre BCE si BNR pentru supravegherea bancilor
- Banca Centrala Europeana (BCE) explica de ce a majorat dobanda la 2%
- BCE creste dobanda la 2%, dupa ce inflatia a ajuns la 10%
- DobĆ¢nda pe termen lung a continuat sÄ scadÄ in septembrie 2022. Ecartul faČÄ de Polonia Či Cehia, redus semnificativ
- Rata dobanzii pe termen lung pentru Romania, in crestere la 2,96%
Noutati EBA
- Bancile romanesti detin cele mai multe titluri de stat din Europa
- Guidelines on legislative and non-legislative moratoria on loan repayments applied in the light of the COVID-19 crisis
- The EBA reactivates its Guidelines on legislative and non-legislative moratoria
- EBA publishes 2018 EU-wide stress test results
- EBA launches 2018 EU-wide transparency exercise
Noutati FGDB
- Banii din banci sunt garantati, anunta FGDB
- Depozitele bancare garantate de FGDB au crescut cu 13 miliarde lei
- Depozitele bancare garantate de FGDB reprezinta doua treimi din totalul depozitelor din bancile romanesti
- Peste 80% din depozitele bancare sunt garantate
- Depozitele bancare nu intra in campania electorala
CSALB
- La CSALB poti castiga un litigiu cu banca pe care l-ai pierde in instanta
- Negocierile dintre banci si clienti la CSALB, in crestere cu 30%
- Sondaj: dobanda fixa la credite, considerata mai buna decat cea variabila, desi este mai mare
- CSALB: Romanii cu credite cautÄ soluČii pentru reducerea ratelor. Cum raspund bancile
- O firma care a facut un schimb valutar gresit s-a inteles cu banca, prin intermediul CSALB
First Bank
- Ce trebuie sa faca cei care au asigurare la credit emisa de Euroins
- First Bank este reprezentanta Eurobank in Romania: ce se intampla cu creditele Bancpost?
- Clientii First Bank pot face plati prin Google Pay
- First Bank anunta rezultatele financiare din prima jumatate a anului 2021
- First Bank are o noua aplicatie de mobile banking
Noutati FMI
- FMI: criza COVID-19 se transforma in criza economica si financiara in 2020, suntem pregatiti cu 1 trilion (o mie de miliarde) de dolari, pentru a ajuta tarile in dificultate; prioritatea sunt ajutoarele financiare pentru familiile si firmele vulnerabile
- FMI cere BNR sa intareasca politica monetara iar Guvernului sa modifice legea pensiilor
- FMI: majorarea salariilor din sectorul public si legea pensiilor ar trebui reevaluate
- IMF statement of the 2018 Article IV Mission to Romania
- Jaewoo Lee, new IMF mission chief for Romania and Bulgaria
Noutati BERD
- Creditele neperformante (npl) - statistici BERD
- BERD este ingrijorata de investigatia autoritatilor din Republica Moldova la Victoria Bank, subsidiara Bancii Transilvania
- BERD dezvaluie cat a platit pe actiunile Piraeus Bank
- ING Bank si BERD finanteaza parcul logistic CTPark Bucharest
- EBRD hails Moldova banking breakthrough
Noutati Federal Reserve
- Federal Reserve anunta noi masuri extinse pentru combaterea crizei COVID-19, care produce pagube "imense" in Statele Unite si in lume
- Federal Reserve urca dobanda la 2,25%
- Federal Reserve decided to maintain the target range for the federal funds rate at 1-1/2 to 1-3/4 percent
- Federal Reserve majoreaza dobanda de referinta pentru dolar la 1,5% - 1,75%
- Federal Reserve issues FOMC statement
Noutati BEI
- BEI a redus cu 31% sprijinul acordat Romaniei in 2018
- Romania implements SME Initiative: EUR 580 m for Romanian businesses
- European Investment Bank (EIB) is lending EUR 20 million to Agricover Credit IFN
Mobile banking
- Comisioanele BRD pentru MyBRD Mobile, MyBRD Net, My BRD SMS
- Termeni si conditii contractuale ale serviciului You BRD
- Recomandari de securitate ale BRD pentru utilizatorii de internet/mobile banking
- CEC Bank - Ghid utilizare token sub forma de card bancar
- Cinci banci permit platile cu telefonul mobil prin Google Pay
Noutati Comisia Europeana
- Avertismentul Comitetului European pentru risc sistemic (CERS) privind vulnerabilitÄČile din sistemul financiar al Uniunii
- Cele mai mici preturi din Europa sunt in Romania
- State aid: Commission refers Romania to Court for failure to recover illegal aid worth up to ā¬92 million
- Comisia Europeana publica raportul privind progresele inregistrate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare (MCV)
- Infringements: Commission refers Greece, Ireland and Romania to the Court of Justice for not implementing anti-money laundering rules
Noutati BVB
- BET AeRO, primul indice pentru piata AeRO, la BVB
- Laptaria cu Caimac s-a listat pe piata AeRO a BVB
- Banca Transilvania plateste un dividend brut pe actiune de 0,17 lei din profitul pe 2018
- Obligatiunile Bancii Transilvania se tranzactioneaza la Bursa de Valori Bucuresti
- Obligatiunile Good Pople SA (FRU21) au debutat pe piata AeRO
Institutul National de Statistica
- ComerČul cu amÄnuntul, Ć®n expansiune la Ć®nceput de an
- RomĆ¢nia, pe locul 2 Ć®n UE la creČterea comerČului cu amÄnuntul Ć®n ianuarie 2024
- ComerČul cu amÄnuntul, Ć®n creČtere cu 1,9% pe anul 2023
- ComerČul cu amÄnuntul, Ć®n creČtere pe final de an
- ComerČul cu amÄnuntul, stabilizat la +2% faČÄ de anul anterior
Informatii utile asigurari
- Data de la care FGA face plati pentru asigurarile RCA Euroins: 17 mai 2023
- Asigurarea Ć®mpotriva dezastrelor, valabilÄ Či in caz de faliment
- Asiguratii nu au nevoie de documente de confirmare a cutremurului
- Cum functioneaza o asigurare de viata Metropolitan pentru un credit la Banca Transilvania?
- Care sunt documente necesare pentru dosarul de dauna la Cardif?
ING Bank
- La ING se vor putea face plati instant din decembrie 2022
- Cum evitam tentativele de frauda online?
- Clientii ING Bank trebuie sa-si actualizeze aplicatia Home Bank pana in 20 martie
- Obligatiunile Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre comerciale din Europa Centrala si de Est, intermediata de ING Bank
- ING Bank transforma departamentul de responsabilitate sociala intr-unul de sustenabilitate
Ultimele Comentarii
-
nevoia de banci
De ce credeti ca acum nu mai avem nevoie de banci si firme de asigurari? Pentru ca acum avem ... detalii
-
Mda
ACUM nu e nevoie de asa ceva .. acum vreo 20 de ani era nevoie ... ACUM de fapt nu mai e asa multa ... detalii
-
oprire pe salariu garanti bank
mi sa virat 2500de lei din care a fost oprit 850 de lei urmand sa mi se deblocheze restul sumei ... detalii
-
AmĆ¢nare rate
Buna ziua, Am rÄmas Ć®n urma cu ratele , va rog frumos sa ma ajutaČi cumva , soČul a pierdut ... detalii
-
Am depus bani Či nu mi au intrat in cont
Sa se rezolve ... detalii