BANCI | Cariera

De ce a primit Angus Deaton premiul Nobel pentru economie: it is about people in the end

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2015-10-14 11:11

Scotianul Angus Deaton, profesor la universitatea americana Princeton, a primit premiul Nobel pentru economie in acest an pentru cercetarile sale in domeniul microeconomiei, in contextul in care macroeconomia a acaparat in ultimii ani dezbaterile publice si academice.

Intr-un interviu acordat publicatiei oficiale a Premiului Nobel din Stockholm, Deaton a spus: “Incerc sa explic lucrurile, sa strang datele care formeaza un puzzle si sa arunc putina lumina printre ele. Traim intr-o lume confuza si uneori e greu sa o intelegi. Stiti...cele mai frumoase momente sunt acelea in care dupa ce aduni infomatiile, reusesti sa le aranjezi in asa fel incat sa poata face lumina asupra unui lucru pe care chiar nu-l intelegi. Chiar daca nu clarifica total un lucru, ajuta in a stabili niste conexiuni."

De ce este importanta colectarea datelor la un nivel individual, al gospodariilor populatiei? Deaton: “Pentru ca in final totul se rezuma la individ (it's about people in the end). Trebuie sa intelegi ce-i face pe oameni fericiti (what makes people tick) si trebuie sa intelegi ce e bine pentru ei. Eu am incercat intotdeauna sa inteleg comportamentul oamenilor si ceea ce fac ei.

Iata cum motiveaza Academia Regala de Stiinte a Suediei acordarea premiului:

“Pentru stabilirea politicilor economice care sa ajute la scaderea saraciei si crestere bunastarii, mai intai trebuie sa intelegem obiceiurile de consum la nivel individual. Mai mult decat oricine altcineva, Angus Deaton a fost cel care si-a adus contributia in acest domeniu. Prin stabilirea legaturilor dintre comportamentul detaliat la nivel individual cu efectele agregate, cercetarile sale au transformat domeniile microeconomiei, macroeconomiei si economiei de dezvoltare (development economics).

Cercetarile lui Deaton au incercat sa raspunda la trei intrebari esentiale:

1. Cum isi aleg consumatorii bunurile pe care le cumpara?

Raspunsul la aceasta intrebare este important nu doar pentru a explica si a prognoza preferintele consumatorilor, dar este crucial si pentru a evalua cum este afectata bunastarea diferitelor categorii de populatie de reformele economice adoptate de autoritati, precum modificarea taxelor pe consum.

In lucrarile sale de inceput, din anii 80, Deaton a dezvoltat asa-numitul Sistem al Cererii Aproape Ideal (Almost Ideal Demand System), o modalitate simpla dar flexibila de estimare a modului in care cererea pentru un anumit produs depinde de pretul tuturor produselor si de venitul individual. Metoda sa, dezvoltata ulterior, a devenit acum un standard atat in mediul academic cat si in evaluarea practica a politicilor economice.

2. Cat din veniturile unei societati sunt cheltuite si cat sunt economisite?

Pentru a explica cum se formeaza capitalul si magnitudinea ciclurilor economice, trebuie sa intelegem conexiunea intre venituri si consum de-a lungul timpului. In cateva lucrari din anii 90, Deaton a aratat ca teoria dominanta a consumului nu poate explica aceste legaturi daca se porneste de la veniturile si consumul agregat. In schimb, trebuie analizat cum isi adapteaza un individ comportamentul de consum in functie de propriul venit, care difera destul de mult fata de venitul agregat.

Aceasta cercetare demonstreaza clar de ce analiza datelor individuale este esentiala pentru a intelege tendintele pe care le observam in datele agregate, o abordare adoptata ulterior pe scara larga in macroeconomia moderna.

3. Cum masuram si analizam cel mai bine bogatia si saracia?

In cele mai recente analize, Deaton a demonstrat cat de eficienta este masurarea nivelului de consum la nivel individual pentru a discerne mecanismele din spatele cresterii economiei. Cercetarile sale au dezvaluit principale capcane in comparararea gradului de saracie in diverse momente si locuri. Acestea au demonstrat, de asemenea, cum pot fi folosite inteligent datele de la nivelul gospodariilor populatiei pentru a clarifica o serie de probleme precum relatiile dintre nivelul venitului si aportul de calorii sau gradul de discriminare sexuala in cadrul unei familii. Cercetarile lui Deaton asupra comportamentului gospodariilor populatiei au ajutat la transformarea domeniului economiei de dezvoltare (development economics) dintr-unul de tip teoretic, bazat pe date agregate, intr-unul empiric, bazat pe date individuale detaliate.”

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Cariera



Mihaela Lupu preia conducerea UniCredit Bank

Mihaela Lupu, în prezent Chief Financial Officer pentru Europa Centrală și de Est (CE&EE) în cadrul Grupului UniCredit, va fi noul CEO și Președinte al Directoratului UniCredit Bank în România, începând cu data de 16 octombrie 2023. Numirea ei este detalii

Madalina Teodorescu, numita director retail la BRD

BRD anunță numirea Mădălinei Teodorescu în funcția de Director General Adjunct Retail, începând cu data de 6 martie 2023, sub rezerva aprobării Băncii Naționale a României, conform unui comunicat al bancii, in care se adauga: Ea îl va înlocui detalii

Mircea Busuioceanu, in conducerea ARB

Adunarea Generală a Asociației Române a Băncilor (ARB) reunită în ședință astăzi, 10 ianuarie 2023, a votat noua componență a Consiliului Director ca urmare a completării unui post vacant de membru, anunta ARB intr-un comunicat, in care adauga: Conducerea detalii

Mihaela Ionita este noul director de resurse umane al ING Bank Romania

Mihaela Ioniță se alătură echipei ING Bank România începând cu data de 1 ianuarie 2023, urmând să preia poziția de Director de Resurse Umane și membru în Comitetul Executiv al băncii, anunta banca intr-un comunicat, in care detalii

 



 

Ultimele Comentarii