BANCI | Interviu

Cum si-au schimbat bancherii abordarea in acordarea creditelor: vrem sa intelegem latura umana a clientilor, dincolo de cifre

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2015-08-17 20:21

Criza a determinat bancherii sa analizeze mai profund situatia clientilor lor si sa le inteleaga comportamentul in relatia cu banca, dincolo de cifrele privind veniturile si cheltuielile, astfel incat sa diminueze pe cat posibil riscul de nerambursare a unui imprumut. “Vrem sa intelegem latura umana a lucrurilor si nu doar sa le privim detasat”, spune Roxana Rebegeanu (foto), directorul de retail la Garanti Bank Romania.

“Riscul principal pe care banca și-l asumă atunci când acordă un împrumut este de a nu mai primi banii înapoi, adică riscul de nerambursare. Pentru a diminua pe cât posibil acest risc, banca dorește să vadă din ce venituri va plăti clientul rata, cât de stabil este locul său de muncă, care a fost comportamentul de plată în cazul altor credite etc. 

Interpretarea acestor date ține de fiecare bancă în parte. Practic, banca încearcă să înțeleagă dacă există capacitate de plată, dar și voință de plată. De-a lungul timpului am văzut numeroase cazuri de clienți cu intenții bune de plată, care au trecut prin situații excepționale, dar s-au redresat.

La polul opus, există și situații în care, deși există posibilități, oamenii nu își plătesc ratele. Aici am putea spune că la mijloc este lipsa de disciplină financiară. De aceea, încercăm să analizăm solicitările de credit dincolo de cifre. Vrem să înțelegem latura umană a lucrurilor și nu doar să le privim detașat”, spune Roxana Rebegeanu, intr-un interviu acordat Bancherul.ro.

Bancile sunt mai atente la riscurile clientilor intrucat au tot mai multe solicitari de noi imprumuturi, in conditiile cresterii veniturilor populatiei, dar mai ales datorita reducerii substantiale a dobanzilor. Conform datelor BNR, costul total al creditelor de nevoi personale, exprimat prin DAE (Dobanda Anuala Efectiva), a scazut la 8,96% in luna iunie din acest an, fata de 11,6% cat era anul trecut. De altfel, creditele de consum pentru populatie sunt in prezent la minime istorice, conform unei analize realizata de Calculatordecredite.ro. Iar cum contextul international se schimba rapid, s-ar putea ca tendinta inversa sa nu fie departe.

„Dobânzile mici contribuie cu siguranță la decizia consumatorilor de a apela la credite. Cu cât dobânzile sunt mai mici, cu atât are mai mult sens să te împrumuți, în loc să-ți folosești economiile pentru achizițiile de consum. Pentru mulți clienți, însă, dobânzile mici reprezintă doar un argument în plus să își amintească la ce lucruri au renunțat în perioada de austeritate. Creșterea cererii pentru creditele de consum are la bază un sentiment mai bun pe care clienții îl au vizavi de stabilitatea lor financiară, în particular, și a economiei, în general”, spune Roxana Rebegeanu.

Insa dobanda este doar unul dintre elementele care determina un consumator sa aleaga o banca sau alta, precizeaza aceasta: „Băncile încearcă în diverse moduri să demonstreze că sunt partenere de încredere pentru creditare, fiecare în funcție de atuurile pe care le posedă.  Noi, Garanti Bank, credem că varianta câștigătoare este data de un raport bun între costul creditului, timpul de răspuns, birocrația scăzută și nivelul la care ne deservim clienții. 

Transparența și încrederea trebuie să stea la baza relației dintre bancă și client. Când bancherii vor învăța să mai reducă limbajul financiar și să folosească un limbaj mai ușor de înțeles pentru clienți, și percepția acestora despre bănci se va schimba în bine. În fond, la final de zi, suntem cu toții clienți și consumatori, chiar dacă lucrăm sau nu într-o bancă.”

Nu doar bancile, ci si clientii sunt acum mai preocupati de ziua de maine

Insa nu doar bancherii, ci si clientii lor au devenit acum mult mai prudenti in a se imprumuta. Experienta nefericita a crizei s-a dovedit o lectie pentru toata lumea, de aceea si oamenii analizeaza cu atentie riscurile la care expun odata cu semnarea unui contract de credit, iar informatia completa si produsele de creditare transparente sunt cele care decid luarea unei decizii.

“În general, oamenii ezită să ia decizii atunci când nu au toate informațiile și nu pot estima rezultatul final. Această stare de nehotărâre se crează în raport cu lucrurile pe care nu le putem controla și pentru care nu avem toate detaliile. 

Din când în când, toți ne punem întrebări de genul:
- Oare chiar am toate informațiile pentru a lua decizia corectă?
- Oare pot să am încredere în ce mă sfătuiește persoana din fața mea?
- Cum pot fi sigur că nu voi avea surprize?

În raport cu băncile, oamenii au rezerve atunci când vine vorba de costuri care nu le-au fost comunicate de la bun început. În această privință există vești bune: actualmente, toate băncile sunt aliniate la o modalitate de afișare a tuturor detaliilor importante despre credit (dobânda nominală, comisioane, costuri cu asigurarea de viață, DAE, ș.a.), detalii care asigură transparența. Firește, înțelegerea acestor costuri depinde și de calitățile consultantului bancar de a i le arăta clientului și de a i le explica într-un limbaj simplu.

În altă ordine de idei, există și preocuparea pentru ce se va întâmpla în contexul în care totul se schimbă foarte repede, de la o zi pe alta. Oamenii sunt îndreptățiți să își pună întrebări despre ziua de mâine și să se gândească foarte bine înainte de a merge mai departe cu un contract de credit”, adauga Roxana Rebegeanu.

In concluzie, chiar daca imprumuturile au costuri mult mai mici decat inainte de criza, iar economia este intr-o ascensiune tot mai puternica, bancile se confrunta acum cu noi provocari in activitatea de creditare. Ele au cerinte mai mari de la clientii lor, la fel cum acestia vor mai mult de la banca, nu doar dobanzi mici.

Si am vazut, din experientele ultimilor ani, ca una dintre cele mai importante este increderea reciproca: clientul vrea sa aiba siguranta ca banca il va ajuta in momentele dificile, cand rambursarea creditului devine o problema, iar banca ar vrea sa aiba clienti de buna credinta, care sa-si achite, in final, datoriile, in ciuda unor greutati ce pot aparea oricand.

Comentarii

Gabriela
BCR
Roxana rebegeanu, indiferent cu ce tertipuri veniti pe piata, clienti nu o sa mai aveti.Ne-ati adus intr-o stare de maxima ura, dispret si scarba atat pt voi ca banci cat si pt institutiile care v-au tinut in brate pana acum, incat multi dintre noi o sa preferam sa ne incasam salariile in mana si sa nu mai avem nevoi de voi ca banci.In ziua de astazi dc vorbim de salarii, pensii, alocatii totul trece prin mana voastra, dar toate astea o sa se termine curand . Nu mai vorbim doar de situatii individuale , vorbim de o scarba nationala fata de banci care nu o sa aibe decat un singur rezultat.Ori va schimbati strategia radical si invatati sa faceti un business curat care sa reprezinta stategia WIN-win atat pt banca cat si pt client ori afara cu forta .

Mario
Creditul subiect tabu
Am avut un credit la BCR, iar aceasta a incercat permanent sa ma ingroape in datorii: prin manipularea dobanzii doar in sens crescator, modificarea pe parcursul contractului a marjelor si comisioanelor fara acceptul meu si impotriva prevederilor legale, pretinderea asigurarii apartamentului la o valoare din ce in ce mai mare, desi valoarea de piata a scazut constant, ca si soldul pe care-l mai aveam de achitat. Intr-un cuvant si-au batut joc de mine. Ce au rezolvat? Cu siguranta nu voi mai face credit niciodata eu sau vreunul din familia mea! Prefer sa mor de foame dar pragul unei banci nu-l voi mai trece in veci pentru un credit! BCR a compromis total ideea de credit prin hotie si jaf. Mi-am inchis acum toate conturile la BCR si iau salariul la alta banca.



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Interviu



Intelegerea la care ajung partile in cadrul CSALB este exemplificarea teoriei mainii invizibile

Deși economia țării este dependentă de finanțarea pe care o poate asigura sistemul bancar, reprezentanții băncilor spun că populismul unor politicieni și instituții reprezintă principalul factor care erodează încrederea dintre consumatori și instituțiile de detalii

CSALB: nu e vorba de vina cuiva, ci de o impartire a responsabilitatii intre consumatori si banci

Radiografia sistemului bancar prin prisma evenimentelor petrecute în acest domeniu în ultimii 15 ani este principala temă a episodului 1 din #PodcasturileCSALB, în care sunt invitați Alina Radu (conciliator CSALB, avocat Partener) și Alexandru Păunescu detalii

Cresterea dobanzilor la credite nu i-a afectat prea tare pe romani, iar bancile au profitat

Cresterea preturilor si a dobanzilor la credite nu i-a afectat prea tare pe romanii indatorati la banci, care si-au putut plati ratele gratie salariilor tot mai ridicate, bancile avand astfel de castigat. Majoritatea celor care au recurs la ajutorul CSALB detalii

Banca Transilvania despre taxa pe cifra de afaceri: nu vrem sa facem clientilor ceea ce ni s-a facut noua

Banca Transilvania spune ca nu va transfera clientilor taxa de 2% pe cifra de afaceri impusa de Guvern in 2024 si 2025 si 1% din 2026. „In niciun caz nu dorim să creștem prețurile sau marjele clienților existenți. Deci, nu vrem să facem ceea ce detalii

 



 

Ultimele Comentarii