România a avut în 2024 cel mai mare deficit public dintre statele membre UE, potrivit datelor certificate de Eurostat.
Calculul pe contabilitate ESA, ce asigură comparabilitatea între țări, a dat o valoare de -9,3% din PIB, mai mare decât în Polonia (-6,5% PIB), Franța (-5,8%) și Slovacia (-5,5%).
12 state UE au consemnat anul trecut deficite mai mari decât limita prevăzută prin criteriile Maastricht, de -3% din PIB iar șase țări au reușit performanța de a înregistra excedente bugetare: Danemarca (+4,5% din PIB), Cipru (+4,1%), Irlanda (+4%), Grecia (+1,2%), Luxemburg (+0,9%) și Portugalia (+0,5%).
La finalul anului 2024, cele mai reduse datorii guvernamentale raportate la PIB s-au regăsit în Estonia (23,5% din PIB), Bulgaria (23,8%), Luxemburg (26,3%), Danemarca (30,5%), Suedia (34%) și Lituania (38%). 12 țări au depășit pragul de 60% din PIB, stabilit prin aceleași criterii Maastricht, cele mai mari valori fiind consemnate în Grecia (154,2%), Italia (134,9%), Franța (113,2%), Belgia (103,9%) și Spania (101,6%).
De reținut, însă, aceste din urmă țări au o povară a datoriei publice comparabilă sau chiar mai redusă decât România, care a păstrat în anul curent un nivel de circa 7% al dobânzii la împrumuturile pe termen lung, cu mult peste cele ale statelor menționate, situate în intervalul 3% – 3,5%.
Pentru referință, menționăm că nivelul cheltuielilor publice pe ansamblul UE a fost anul trecut de 49,2% din PIB, în timp ce veniturile au totalizat 46% din PIB, de unde a rezultat un deficit de -3,2% din PIB, de puțin peste pragul teoretic acceptat. Pentru Zona Euro, s-a ajuns la -3,1% din PIB, cu cheltuieli de 49,5% din PIB și venituri de 46,4% din PIB.

Astfel, dacă facem raportarea situației de la noi la media europeană, se poate observa avansul rapid al cheltuielilor spre uzanțele din alte țări membre (de la 78% în 2021 spre 89% în 2024), în timp ce veniturile bugetare au bătut pasul pe loc în ultimii trei ani în jur de 75% raportat la procentajul european în materie (și chiar un mic recul anul trecut, cu 34,2% la noi față de 46% în UE).
Este și explicația faptului că deficitul bugetar al României s-a deteriorat din 2022 încoace, până a ajuns să fie de trei ori mai mare decât pe ansamblul UE, unde apropierea de pragul de -3% s-a făcut treptat. Cert este că angajarea de cheltuieli europene fără susținere în venituri ne-a pus pe contrasens clar cu trendul european iar ajustarea va fi foarte dificilă.
Nu există comentarii pentru această știre.
Contul curent al balanței de plăți a înregistrat pe primele nouă luni din 2025 un deficit de 22.275 milioane euro, cu 8,6% mai mare față de aceeași perioadă a anului... detalii
Cifra de afaceri din comerțul cu amănuntul (fără autovehicule și motociclete) a scăzut în septembrie 2025 cu 0,5% față de luna anterioară însă a crescut cu 1,3% după ajustarea cu... detalii
Indicele preţurilor producţiei industriale (IPPI) a crescut în septembrie 2025 cu 0,87% față de luna precedentă, potrivit datelor comunicate de INS. După ce intrase pe o traiectorie de scădere și... detalii
România a avut în 2024 cel mai mare deficit public dintre statele membre UE, potrivit datelor certificate de Eurostat. Calculul pe contabilitate ESA, ce asigură comparabilitatea între țări, a dat... detalii
Avansul PIB în prima jumătate din 2025, confirmat la doar +0,3%
România, pe podiumul creșterilor lunare de prețuri în UE
Deficitul contului curent, în creștere cu doar 4%
Distrugerea creativă și tehnologia au câștigat Premiul Nobel
România, pe locul trei în UE la creșterea costului muncii în T2 2025
Prețurile industriale - creșterea anuală a continuat, în pofida ajustării lunare
-4,54% din PIB, deficit bugetar pe primele 8 luni
Producția industrială, -1,3% pe primele șapte luni ale anului
Deficitul contului curent, +17% pe primele șapte luni ale anului
Majorarea TVA a urcat inflația anuală la 9,85%