Criza COVID-19 | Ultima Ora

BNR ii asigura pe cei raportati la Centrala Riscului de Credit pentru amanarea ratelor la credite ca nu vor fi afectati in relatia cu bancile

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2020-07-03 22:52

Banca Nationala a Romaniei (BNR) a transmis un comunicat in care-i asigura pe cei raportati de banci la Centrala Riscului de Credit (CRC) pentru ca si-au amanat ratele la credite, conform OUG 37/2020, ca nu vor avea probleme in viitor, la obtinerea unui nou imprumut.

BNR a facut aceste precizari dupa ce o asociatie a firmelor de transport rutier (UNTRR) a transmis un comunicat in care acuza BNR ca a emis recent un regulament prin care toti cei care si-au amanat ratele la credite conform OUG 37/2020 sunt raportati negativ la Centrala Riscului de Credit, din 1 iunie, ceea ce le va afecta posibilitatea de a accesa o finantare in urmatorii 7 ani.

Si Biroul de Credit a anuntat ca amanarea ratelor la credite va fi raportata de banci si IFN-uri in aceasta baza de date, urmand ca fiecare institutie de credit sa analizeze aceasta informatie in functie de propriile politici de risc, inaintea de acordarea unui nou imprumut celui care si-a amanat ratele in timpul crizei coronavirusului. (vezi aici detalii)

Comunicatul BNR:

Comunicat de presa în legătură cu înscrierea la Centrala Riscului de Credit a obligațiilor de plată suspendate prin OUG 37/2020

Banca Națională a României subliniază faptul că obligațiile de plată ale debitorilor către instituțiile de credit și instituțiile financiare nebancare suspendate în conformitate cu prevederile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.37/2020 (OUG nr.37/2020) nu sunt consemnate la Centrala Riscului de Credit (CRC) ca sume restante la plată, fiind înregistrate cu totul diferit față de situațiile de neplată înregistrate de CRC.

În consecință, amânarea la plată determinată de pandemia coronavirusului SARS –CoV -2 nu trebuie asociată unei noțiuni de dificultate financiară a debitorului, fapt pentru care nu sunt afectate negativ relațiile cu banca ale debitorilor respectivi, indiferent dacă este vorba despre persoane fizice sau juridice.

Prin Regulamentul BNR nr. 3/2020 pentru modificarea Regulamentului nr. 2/2012 privind organizarea și funcționarea la Banca Națională a României a Centralei Riscului de Credit sunt evidențiate explicit aceste diferențe calitative legate de înregistrarea creditelor, astfel încât facilitățile OUG nr.37/2020 să nu afecteze caracterul bancabil al clienților care au apelat la această prevedere.

Modul de înregistrare la CRC a suspendării obligațiilor de plată potrivit OUG nr.37/2020 evidențiază caracterul complet diferit al restructurării de credit la care s-a apelat în situația determinată de pandemie, astfel încât aceasta să nu fie considerată o problemă specifică a debitorului.

Într-o declarație publică, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) interpretează complet greșit faptul că, prin regulamentele BNR, obligațiile de plată suspendate consemnate la Centrala Riscului de Credit afectează negativ debitorii prin îngrădirea accesului la servicii bancare pe viitor.

BNR asigură faptul că persoanele fizice și juridice care au apelat la facilitățile prevăzute în OUG nr.37/2020 nu sunt considerate clienți nebancabili și relațiile lor cu băncile nu vor fi în niciun fel afectate din această cauză, odată cu reluarea plăților. Cu toate acestea, subliniem că decizia de creditare a unui client este o decizie internă a creditorului, în conformitate cu politica proprie de creditare.

Comunicatul UNTRR:

Amânarea ratelor prin OUG 37/2020, cadou otrăvit pentru companiile de transport rutier din România?!

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) atrage atenția că Ordonanța de Urgență 37/2020, prin care debitorii pot beneficia de facilitatea de suspendare a obligației de plată a ratelor la instituțiile financiare bancare și nebancare, reprezintă un cadou otrăvit pentru companiile din România, după ce Banca Națională a României (BNR) a introdus de la 1 iunie 2020 obligația de raportare a acestor credite în cadrul Centralei Riscului de Credit.

Reamintim că atât OUG 37/2020 publicată în Monitorul Oficial în data de 30 martie 2020, cât și Normele de aplicare, publicate în Monitorul Oficial în data de 6 aprilie, nu prevăd obligația ca finanțările amânate la plată să fie raportate în Centrala Riscului de Credit (CRC).

Persoanele fizice și companiile, inclusiv transportatorii rutieri, au aplicat cu bună credință pentru facilitatea de suspendare a obligației de plată a ratelor pusă la dispoziție de autorități în urma pandemiei COVID-19, care a generat distorsiuni în funcționarea economiei românești. Cu toate acestea, BNR emite în data de 21 mai 2020 Regulamentul nr. 3 pentru modificarea Regulamentului nr. 2/2012 privind organizarea şi funcţionarea la Banca Naţională a României a Centralei Riscului de Credit și care intră în vigoare de la 1 iunie 2020, prin care creditele amânate la plată prin OUG 37/2020 sunt înregistrate în CRC. Conform informațiilor primite de UNTRR de la transportatorii rutieri, aceste credite au fost înregistrate ca fiind în restructurare, cu efecte negative asupra istoricului de credit după perioada de suspendare.

Astfel, între 30 martie și 31 mai clienții persoane fizice și juridice au putut să-și suspende creditele conform OUG 37/2020 și nu s-a făcut nicio raportare în Centrala Riscului de Credit. De ce BNR a venit de la 1 iunie cu o astfel de prevedere prin care sunt raportați negativ toți debitorii care au apelat la OUG 37/2020 și care le va afecta posibilitatea de a accesa o finanțare în următorii 7 ani? Reamintim că odată înscris în baza de date a CRC, informațiile furnizate vor fi menținute automat, pentru o perioadă de 7 ani. Practic, OUG 37/2020 nu mai este o măsură de ajutor pentru persoanele fizice și juridice, ci doar un cadou otrăvit.

UNTRR solicită Guvernului și BNR să nu transforme debitorii care au beneficiat de prevederile OUG 37/2020 în clienți nebancabili. Clienții persoane fizice și juridice care au folosit prevederile OUG 37/2020 au făcut-o pentru că activitatea lor a fost afectată de măsurile luate de autorități în combaterea pandemiei de COVID-19 și nu ar trebui pedepsiți de BNR timp de 7 ani, prin raportarea la Centrala Riscului de Credit.

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise - operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane

Taguri: Banca Nationala a Romaniei (BNR)  Centrala Riscului de Credit (CRC)  Biroul de Credit  reclamatie Unicredit  amanare rate credite  

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Ultima Ora



CEC Bank acorda fermierilor credite cu o parte din dobanda subventionata de stat

• CEC Bank este prima instituție bancară care a transmis solicitări către FGCR pentru obținerea acordurilor de finanțare granturi în cadrul Programului guvernamental CEC Bank susține finanțarea agriculturii românești prin acordarea detalii

Patria Bank acorda fermierilor credite pentru achizitia de produse agricole Agrii

Începând cu aceasta lună, Patria Bank oferă în parteneriat cu Agrii soluții pentru fermierii care au nevoie de finanțare pentru achiziția de inputuri agricole și obținerea unor recolte bogate și profitabile, anunta banca intr-un comunicat, in care detalii

Taxa de pod Fetesti (peaj) si vinieta de Ungaria (huvinieta) se pot cumpara si din aplicatia CEC Bank

• CEC Bank oferă totodată clienților săi posibilitatea să își actualizeze adresa de e-mail folosită în relația cu banca, direct din CEC app  CEC Bank oferă clienților săi, începând din această lună, posibilitatea detalii

Din aplicatia BT Pay s-au deschis 10.000 de conturi in 2 luni

Peste 10.000 de persoane au devenit clienți ai Băncii Transilvania în decurs de două luni fără a fi necesar niciun drum la bancă, doar folosind aplicația BT Pay pentru deschiderea contului curent, anunta banca intr-un comunicat, in care adauga: Opțiunea Deschidere de cont detalii

 



 

Ultimele Comentarii