BURSA | Ultima Ora

Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a prezentat cele cinci proiecte prioritare ale anului 2015

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2015-04-28 11:36

Proiectele prioritare ale ASF pentru 2015 (Comunicat de presa al ASF):

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a prezentat astăzi cele cinci proiecte prioritare ale anului 2015. Acestea vizează consolidarea capacității instituționale a Autorității, dezvoltarea celor trei sectoare reglementate și implementarea cadrului de rezoluție pentru entitățile supravegheate de către ASF.

„Consolidarea capacității instituționale a ASF”

ASF a trecut în ultimul an printr-un amplu proces de transformare organizațională, care a vizat așezarea instituției pe baze funcționale compatibile cu standardele europene în domeniu.

Printre cele mai importante obiective din anul 2015 ale acestui proiect se numără: implementarea de noi politici de supraveghere, autorizare și reglementare; exercitarea activă a rolului de apărare a drepturilor și intereselor consumatorilor; construcția unei arhitecturi performante a proceselor interne și a tehnologiei IT.

„Atingerea statutului de piață de capital emergentă – STEAM”

Din luna august a anului 2014, ASF a demarat proiectul STEAM, care are la bază un calendar de îndeplinire a unui set de obiective privind corectarea deficiențelor care țin încă România în zona piețelor de frontieră.

Principalele direcții de acțiune pe 2015 se referă la: revizuirea legislației primare și secundare; consolidarea și modernizarea infrastructurii pieței de capital; dezvoltarea pieței de obligațiuni; stimularea creșterii numărului de emitenți și a lichidității pieței; dezvoltarea pieței de retail și crearea unui program complex de educație financiară.

„Pregătirea pieței asigurărilor pentru aplicarea noului regim de supraveghere – Solvency II”

România va implementa, de la 1 ianuarie 2016, regimul Solvency II în domeniul asigurărilor și reasigurărilor, ceea ce înseamnă trecerea la supravegherea bazată exclusiv pe riscuri.

Pregătirea implementării unui demers de o asemenea complexitate a presupus din partea ASF atât demararea unui amplu program de pregătire profesională, cât și inițierea unui dialog susținut cu piața. Printre cele mai importante obiective ale proiectului se numără: transpunerea şi interpretarea Directivei Solvency II; analiza și prelucrarea legislației europene de nivel 2 referitoare la sistemul de guvernanță a companiilor de asigurări și la cerințele suplimentare de capital; prelucrarea datelor referitoare la formula standard și la modelele interne de calculare a cerințelor de capital.

“Stimularea economisirii pe termen lung – LIFE”

Acest proiect vizează evoluția și creșterea gradului de sofisticare a pieței pensiilor private în vederea întăririi capacității de plată a unor pensii în cuantumuri adecvate și sustenabile.

Principalele componente ale proiectului de stimulare a economisirii prin fondurile de pensii sunt: completarea și actualizarea politicii de investiții pentru fondurile de pensii private; susținerea introducerii fondurilor de pensii ocupaționale; completarea cadrului legislativ în vederea dezvoltării fondurilor de pensii facultative.

“Dezvoltarea și implementarea cadrului de rezoluție pentru entitățile supravegheate de ASF”

Directiva BRRD (Directiva 2014/59/UE) de instituire a unui cadru pentru redresarea și rezoluția instituțiilor de credit și a firmelor de investiții se aplică instituţiilor de credit şi firmelor de investiţii (SSIF) cu capital inițial în valoare de peste 730.000 euro.

Directiva vizează crearea unui cadru comun european privind oferirea de prerogative şi instrumente de lucru suplimentare pentru autorităţile competente naţionale pentru prevenirea crizelor şi soluţionarea eventualelor incapacităţi de plată într-o manieră ordonată, prin asigurarea continuităţii activităţii instituțiilor de credit și a firmelor de investiții şi minimizarea costurilor suportate de contribuabili.

Prin urmare, direcțiile proiectului de dezvoltare a cadrului de rezoluție se referă la: elaborarea cadrului legal, precum și a strategiilor și politicilor privind mecanismul de rezoluție; stabilirea măsurilor organizatorice care să asigure operarea eficientă a ASF ca Autoritate de rezoluţie; definirea cadrului general de aplicare a mecanismului de rezoluție, precum și a modalităților de adoptare și executare a deciziilor ASF ca Autoritate de rezoluție.

Cele 5 proiecte se aliniază direcţiilor integrate în cadrul Programul strategic al ASF şi reprezintă un prim pas în dezvoltarea capacităţii Autorităţii de a răspunde realităţilor pieţelor reglementate aflate într-o dinamica continuă, aducând totodată şi o contribuţie semnificativă la modernizarea şi maturizarea acestora.

Cele 5 proiecte pot fi consultate pe www.asfromania.ro.

Proiectul ”Atingerea statutului de piață de capital emergentă” – S.T.E.A.M.

După 7 ani de la aderarea la Uniunea Europeană și certificarea statutului de economie de piață funcțională, România încă aspiră să avanseze de la nivelul de piață de capital de frontieră la un profil de piață emergentă cu vizibilitate crescută pe radarele investitorilor și beneficii implicite în materie de adâncime și lichiditate.

Noua strategie a ASF identifică astfel în mod natural ca proiect prioritar pentru dezvoltarea pieței de capital accederea în rândul piețelor emergente, iar începând din august 2014 autoritatea urmărește un calendar de îndeplinire a nu mai puțin de 9 obiective privind corectarea deficiențelor care încă țin România în zona piețelor de frontieră, respectiv în afara sferei de plasamente eligibile pentru o serie de mari investitori internaționali.

Pașii realizați de la lansarea proiectului S.T.E.A.M. – Set of Actions Towards Establishing and Acknowledgement of the emergent Market status

- Reducerea cotelor și tarifelor percepute de ASF entităților de pe piața de capital

- Separarea conturilor de tranzacționare de conturile de custodie și decontare în vederea restricționării accesului direct al brokerilor la conturile clienților

- Scurtarea termenului de decontare pentru tranzacțiile derulate pe piața de capital de la ”T+3” la ”T+2”

- Evaluarea preliminară a Depozitarului Central în vederea participării la sistemul european centralizat de decontare TARGET2-Securities (T2S)

- Simplificarea procedurilor de deschidere de cont pentru investitorii străini și de înregistrare a acestora

- Eficientizarea și fluidizarea operațiunilor de împrumut de instrumente financiare și a tranzacțiilor de vânzare în lipsă

- Extinderea pentru toți emitenții admiși la tranzacționare pe o piață locală a posibilității de listare indirectă pe alte piețe prin certificate de depozit (GDR)

- Clarificarea regimului juridic aplicabil societăților listate pe RASDAQ și inițierea procedurilor de desființare a acestei piețe

- Îmbunătățirea sistemului contabil prin alinierea la cerințele IFRS

- Traducerea în limba engleză a legislației primare și secundare relevante și publicarea textelor pe site-ul ASF.

Așteptările legate de implementarea acestui proiect sunt foarte mari, însă câmpul larg de acțiune – de la revizuirea, simplificarea și modernizarea legislației la consolidarea infrastructurii pieței și stimularea explicită a emisiunilor de acțiuni și obligațiuni – a impus structurarea obiectivelor de ”upgradare” a pieței de capital pe cinci mari piloni:

1. Revizuirea legislației primare și secundare prin

- Elaborarea a trei proiecte de lege privind piețele de instrumente financiare, emitenții de instrumente financiare și operațiunile de piață și, respectiv, fondurile de investiții alternative, tot acest pachet urmând să înlocuiască Legea nr. 297/2004

- Modificarea și completarea normelor ASF și emiterea de noi regulamente și instrucțiuni pentru interpretarea legislației primare

2. Consolidarea și modernizarea infrastructurii pieței de capital pentru a face față liberalizării interconexiunii cu piețele europene prin

- Reautorizarea depozitarilor centrali în conformitate cu regulamentul specific al UE

- Autorizarea/înregistrarea administatorilor de fonduri alternative de investiții

- Îmbunătățirea activității de registru a Depozitarului Central

3. Dezvoltarea pieței de obligațiuni prin

- Derularea programului pilot de lansare a unei emisiuni de obligațiuni de stat dedicate investitorilor persoane fizice

- Resetarea pieței pe baza lansării de instrumente atractive și credibile – vezi programul recent aprobat al Primăriei Municipiului București de emisiune de obligațiuni de până la 2,22 mld. lei, care să asigure diversficare și creșterea lichidității

- Organizarea de întâlniri și evenimente de promovare a soluțiilor de finanțare prin emiterea de obligațiuni corporative sau municipale

- Stimularea societăților deja listate de a emite obligațiuni prin intermediul unui regim juridic special, diferențiat în funcție de mărimea emisiunilor.

4. Stimularea creșterii numărului de emitenți și a lichidității pieței de capital prin

- Migrarea societăților de pe RASDAQ pe o piață reglementată sau pe un sistem alternativ

- Revederea proiectelor de vânzare a participațiilor statului (minoritare sau majoritare) în societăți naționale, prin intermediul pieței de capital.

Se conturează în continuare trei categorii de asemenea societăți:

 deținute majoritar de stat și neprivatizate (ex. Hidroelectrica, Portul Constanța, Aeroporturi București)

 privatizate, în care statul are dețineri minoritare, dar nelistate
(ex. Romgaz, Distrigaz Sud – GDF, Distrigaz Nord – E.ON, Electrica)

 societăți cu participarea statului, minoritară sau majoritară și deja listate, în cazul cărora poate fi majorată cota de free-float (ex.Romgaz, Nuclearelectrica, Petrom).

- Simplificarea procedurilor de listare și raportare pentru emitenții din categoria IMM-urilor, însă fără rabat de la standardele minime de asigurare a credibilității.

5. Dezvoltarea pieței de retail și promovarea educației financiare prin

- Crearea unui program educațional dedicat pieței de capital, susținut prin conferințe, prezentări și campanii de informare orientare spre categorii distincte de investitori

- Stimularea dezvoltării canalelor de distribuție pentru lărgirea accesului investitorilor, inclusiv prin atragerea rețelelor de sucursale bancare

- Diversificarea organismelor de plasament colectiv reglementate de ASF;

- Crearea cadrului legal pentru înființarea și funcționarea cluburilor de investiții.

Toate aceste obiective intră în sarcina unor grupuri de lucru dedicate și sunt urmărite pe baza unor termene clare de implementare a acțiunilor, astfel încât să fie îndeplinite cât mai repede criteriile legate de mărimea, lichiditatea și accesibilitatea specifice unei piețe emergente.

Proiectul ”Consolidarea capacității instituționale a ASF”

ASF a traversat deja un an din procesul accelerat de resetare a instituției și de așezare a acesteia pe baze organizatorice și funcționale compatibile cu standardele europene în domeniu, reușind să se desprindă de zona ”punctelor roșii” din grila de evaluare a UE și FMI.

Aflată de-abia la începutul celui de-al treilea an de existență, ASF este angajată într-un program de transformare multidirecțional care să-i permită să depășească rapid handicapul reputațional inițial și să se poziționeze ca o adevărată autoritate de reglementare și supraveghere recunoscută și respectată, capabilă să piloteze dezvoltarea pieței de capital, a pieței asigurărilor și a pieței pensiilor private, veghind în același timp la menținerea unui echilibru între interesele furnizorilor de servicii financiare nebancare și cele ale consumatorilor.
Componente de proiect demarate în 2014

Transformarea ASF într-o instituție profesionistă și eficientă nu putea începe decât de la diagnosticarea provocărilor rezultate după comasarea a trei autorități distincte de supraveghere și stabilirea măsurilor critice de corecție, totul în contextul unei noi strategii și viziuni instituționale.

Printre acțiunile de reformă derulate în ultimul an s-au numărat:

 Evaluarea-diagnostic a structurii instituționale și a necesităților de reformare realizată împreună cu experți ai Băncii Mondiale și ai puternicelor firme de consultanță PwC și Deloitte - măsurile luate pe această bază au condus deja la obținerea unui excedent curent de circa 10,2 mil. lei în T1 2015

 Simplificarea organigramei prin reducerea nivelelor de management și optimizarea personalului - 3 niveluri ierarhice în loc de 5, 17 direcții în loc de 25 și 53 de servicii în loc de 106; în total, personalul s-a redus cu 143 de salariați față de martie 2014, în contextul scăderii cu 60% a numărului funcțiilor de conducere

 Reașezarea politicii de HR pe criterii de profesionalism și remunerare în concordanță cu piața - organizarea de concursuri pentru ocuparea posturilor de conducere și de execuție (patru directori angajați pe bază de interviuri de
evaluare a competențelor și abilităților); reducerea remunerațiilor și corelarea nivelului acestora cu reperele pieței financiare de referință

 Setarea noilor mecanisme de supraveghere centrate pe trecerea de la verificarea periodică a situațiilor financiare la evaluări ale riscurilor și abordări anticipative

 Inițierea procesului de ameliorare a calității, eficienței și coerenței cadrului de reglementare care vizează piața de capital, asigurările și pensiile private, concomitent cu noi pași în asimilarea legislației și a practicilor UE

 Întărirea funcției de protecție a consumatorilor prin încurajarea semnalării practicilor abuzive sau neconforme cu reglementările în vigoare și realizarea unor demersuri de suplinire a unei educații financiare solide.

Componente-cheie urmărite în continuare

ASF se confruntă cu provocarea de a corecta din mers anumite deficiențe ale cadrului de reglementare, de a aduce la zi alinierea cu normele UE, de a ține pasul cu noile nevoi de dezvoltare ale piețelor de servicii financiare nebancare și, nu în ultimul rând, de a-și construi pârghiile legale prin care să răspundă prompt și eficient la situații cu potențial impact negativ asupra consumatorilor.

Sub-proiectele demersului de consolidare instituțională executate cu prioritate vizează:

1. Noi politici de supraveghere, autorizare și reglementare

 Elaborarea unui cadru de supraveghere armonizat pentru piața de capital, asigurări și pensii, bazat pe evaluarea riscului și detectarea din timp a problemelor

 Revizuirea modelului de date și alinirea metodelor decolectare și extragere a datelor de la furnizorii de servicii financiare nebancare în vederea unei evaluări corecte a riscurilor

 Dezvoltarea de formulare de evaluare a riscului pentru activitatea de supraveghere și elaborarea de manuale de supraveghere sectoriale și inter-sectoriale

 Formarea personalului implicat în supraveghere, control, reglementare și autorizare

 Revederea cadrului de reglementare a pieței de capital, cu accent pe relansarea obligațiunilor corporative și municipale și pe reducerea costurilor de listare

 Dezvoltarea inițiativei de introducere a pensiilor ocupaționale

 Finalizarea proiectului de reglementare pentru plata pensiilor private.

2. Implementarea strategiei IT: guvernanță, infrastructură, automatizare

 Programul de guvernanță IT se va concentra pe implementarea proceselor, a organizației și a mecanismelor de măsurare a performanței care să asigure un nivel de funcționare și control al mediului IT corespunzător necesităților

 Programul de infrastructură IT va porni de la problemele existente în infrastructura hardware, de telecomunicații și software, urmând să conducă la proiectarea unei arhitecturi-țintă care să țină seama de evoluția tehnologiei și să răspundă necesităților

 Programul de automatizare va viza conturarea unei arhitecturi-țintă, fiind structurat pe trei direcții principale: business intelligence, managementul proceselor și al documentelor și managementul resurselor instituției.

3. Exercitarea activă a rolului de apărare a drepturilor și intereselor consumatorilor

 Revederea cadrului de reglementare pentru informarea corespunzătoare a consumatorilor asupra caracteristicilor produselor financiare

 Analizarea oportunității de înființare a unui organism de arbitraj specific

 Dezvoltarea unui program de educație financiară și de promovare a încrederii în piețele financiare nebancare pe baza conștientizării riscurilor.

4. Dezvoltarea competențelor și a pregătirii profesionale a personalului și instituirea unei culturi interne orientate spre performanță, eficiență și excelență

 Creșterea nivelului de specializare pe diferite zone de activitate, începând cu supraveghere și control

 Dezvoltarea unei culturi de management bazate pe leadership, competență și experiență

 Crearea unei platforme de e-learning prin care să se asigure descentralizarea procesului de dezvoltare a personalului către beneficiarii interni (training-uri on-the-job, schimb de experiență, cazuistică specifică).

Proiectul ”Pregătirea pieței asigurărilor pentru aplicarea noului regim de supraveghere Solvency II”

România s-a angajat ca, de la 1 ianuarie 2016, să aplice noul set european de reguli unitare de prudențialitate aplicabile companiilor de asigurare și reasigurare, precum și instituțiilor mandatate să supravegheze aceste entități, sub ”numele de cod” Solvency II.

Un adevărat test de maturitate pentru piața locală a asigurărilor, introducerea standardelor de capital Solvency II poate ridica o serie de provocări și pentru companii de pe piețe mai așezate, îndeosebi pentru cele de talie mică.

Solvency II s-a impus așadar pe agenda ASF ca un proiect crucial în contextul obligației statutare de a asigura un cadru normativ adecvat condițiilor pieței și, mai mult ca oricând, prudent.

Având în vedere complexitatea acestui pachet de norme europene, o componentă esențială a proiectului o constituie faza de pregătire în vederea implementării, atât la nivelul societăților de asigurare, cât și în cadrul ASF, unde au fost organizate patru grupuri de lucru care gestionează un portofoliu complex de segmente de la transpunerea și interpretarea directivei europene, la analiza și prelucrarea legislației privind cerințele suplimentare de capital și raportările cantitative și calitative care vor cădea în sarcina asigurătorilor.

Implicit, consultarea activă cu participanții la piață joacă un rol major în exercițiul de evaluare a impactului noilor reglementări, în testarea proceselor-cheie aferente și, în final, în crearea premiselor ca piața să fie capabilă să asimileze și să se conformeze noului set de reglementări. În acest context au fost puse bazele unor grupuri de lucru comune cu UNSAR – organizația profesională reprezentativă a industriei asigurărilor.

Activitatea desfășurată în cadrul proiectului Solvency II se realizează prin intermediul a patru grupuri de lucru:

”Legislație și interpretare” - transpunerea și interpretarea directivelor europene Solvency II și Omnibus II (pachetul-suport pentru Solvency II); ”Analize calitative” – analiza și prelucrarea legislației de nivel 2 referitoare la sistemul de guvernanță al companiilor de asigurători, ORSA (regulile de evaluare internă a riscului) și cerințele suplimentare de capital, precum și la ghidurile EIOPA (Autoritatea Europeană de Asigurări și Pensii Ocupaționale); ”Analize cantitative” – prelucrarea datelor referitoare la formula standard și modelele interne de calcul al cerințelor de capital; ”Raportări și IT” – raportările cantitative și calitative, precum și comentariile pe date.

Practic, ASF preia un demers de reglementare în totalitate european prin promovarea proiectului de lege privind transpunerea Directivei 138/2009 privind accesul la activitate și desfășurarea activității de asigurare și reasigurare, sub incidența căreia intră toți asigurătorii cu venituri din prime mai mari de 5 mil. euro, pentru restul fiind aplicabil regimul național de supraveghere stabilit de ASF.

În aplicarea și completarea Directivei Solvency II, la nivel european va fi emis un set de legislație de nivel 2, aplicabilă direct și care va include ”actele delegate” publicate sub formă de Regulament, standardele tehnice de aplicare și standardele tehnice de reglementare.

De asemenea, EIOPA va emite legislație de nivel 3, supusă principiului ”comply or explain”, sub forma unor ghiduri pe care ASF le va transpune în legislația națională secundară.

CE IMPLICĂ NOUL REGIM DE SOLVABILITATE SOLVENCY II

- Revizuirea de amploare a intrumentelor prudențiale de tip cantitativ

- Înăsprirea cerințelor privind calitatea managementului societăților de asigurare: noi reguli de prudență, sisteme de control intern eficiente, procese care să asigure gestionarea eficientă a riscurilor la care asigurătorii sunt sau pot fi expuși în desfășurarea activităților specifice

- Întărirea brațului de supravghere al autorității și a capacității de intervenție, la nevoie, pentru remedierea abaterilor de la normă fie prin reducerea expunerii la riscuri a unui asigurător, fie prin solicitarea suplimentării temporare ori permanente a capitalului.

Pentru facilitarea implementării noilor reguli a fost demarat un efort dedicat creșterii standardelor de pregătire profesională atât la nivelul personalului ASF, în contextul trecerii de la analize bazate pe conformitate la evaluări ale riscurilor, cât și al responsabililor din societățile de asigurări – o altă arie de cooperare ASF – UNSAR.

Pachetul european Solvency II a fost și este supus în continuare dezbaterilor și, nu de puține ori, contestărilor din partea unor mari companii de asigurări, îndeosebi cerințelor de alocare de capital pentru anumite clase de expuneri. Nu în ultimul rând, industria europeană a asigurărilor s-ar putea confrunta cu o provocare distinctă generată de operarea pe termen mai lung într-un mediu financiar caracterizat prin rate ale dobânzilor extrem de joase.

Pe de altă parte, implementarea anumitor cerințe de capital din pachet se va face etapizat, astfel încât asigurătorii să le poată absorbi, eventual și pe seama modificării modelelor de business, a restructurărilor și a măsurilor active de ameliorare a solvabilității. Nu sunt însă de neglijat obligațiile pe care societățile de asigurare le vor avea pe zona sistemelor de guvernanță.

Așadar un demers amplu de reglementare menit să ridice standardele de prudențialitate în sectorul asigurărilor și să încurajeze dezvoltarea acestuia pe baze sustenabile și robuste, spre beneficiul asiguraților.

NOUTATEA-CHEIE DETERMINATĂ DE SOLVENCY II ÎN MATERIE DE SUPRAVEGHERE:

TRECEREA LA SUPRAVEGHEREA BAZATĂ PE RISCURI
Abordarea prospectivă în funcție de riscuri devine unica manieră de lucru în procesul de supraveghere, în contextul aplicării normelor Solvency II.

Principiul supravegherii pe bază de riscuri = autoritatea înțelege și anticipează riscurile pe care o societate de asigurare și le asumă și monitorizează activ maniera de gestionare a riscurilor respective.

Practic, lupa supraveghetorului se mută de la cercetarea aspectelor de conformitate, la analiza profilului de risc al entităților supravegheate prin prisma calității sistemelor de management al riscului și de guvernanță corporativă, pe această nouă bază urmând să fie determinate cerințele minime de solvabilitate/lichiditate.

Proiectul ”Stimularea economisirii pe termen lung – LIFE”

Reformarea sistemului de pensii prin introducerea pilonului II de pensii obligatorii administrate privat și a pilonului pensiilor facultative a mers relativ lin în România de la lansare în 2007 și, ferită de orice incident care să clatine încrederea publicului, piața fondurilor de pensii private a evoluat an de an.

Odată cu depășirea pragurilor de 6 milioane de participanți la pilonul II, respectiv de 4 mld. euro la active, a venit momentul unui nou impuls pentru această piață care să fie dat inclusiv prin introducerea schemelor de pensii ocupaționale, în beneficiul anumitor corpuri profesionale suficient de numeroase.

În acest context, proiectul LIFE constituie răspunsul ASF la nevoile pieței pensiilor private de evoluție și creștere a gradului de sofisticare pentru întărirea capacității de plată a unor pensii în cuantumuri adecvate și sustenabile. O miză aparte o reprezintă elaborarea cadrului de reglementare necesar pentru ca fondurile de pensii să contribuie cu resursele acumulate la finanțarea economiei reale, nu doar a deficitului bugetar.

Componentele proiectului de stimulare a economisirii prin fonduri de pensii

1. Completarea și actualizarea politicii de investiții pentru fondurile de pensii private

Operarea într-un regim normativ perceput de piață ca foarte strict și în condițiile unei supravegheri severe a salvgardat siguranța sistemului de pensii administrate privat, însă pe măsură ce acesta se maturizează devin și mai vizibile constrângerile legate de costurile de reglementare, de plasament și de tranzacționare, toate reflectate în randamente ce ar putea fi considerate sub-optime din perspectiva capacității viitoare de înlocuire a veniturilor salariale.

În acest context ASF și-a stabilit ca direcții de acțiune, printre altele:
- Revizuirea modului de încadrare a unui fond de pensii în diferite clase de risc prin ajustarea ponderilor alocate activelor din portofoliu la determinarea gradului de risc total al fondului respectiv
- Deschiderea posibilității de tranzacționare a obligațiunilor corporatiste și municipale pe piețe nereglementate, în condițiile în care aceste instrumente au costuri ridicate pe piața reglementată, iar lichiditatea este redusă.

2. Susținerea introducerii fondurilor de pensii ocupaționale

Presiunea crescândă pe care sistemul public de pensii o exercită asupra bugetului național și modelele europene de dezvoltare a arhitecturii sistemelor de pensii private pledează pentru introducerea și în România a schemelor de pensii ocupaționale care să susțină asigurarea unor standarde de viață decente pentru pensionarii proveniți din corpuri profesionale suficient de numeroase.

ASF și-a inclus pe lista țintelor strategice privind piața pensiilor private canalizarea unor eforturi susținute pentru dezvoltarea inițiativei de constituire a schemelor de pensii ocupaționale, contribuind la mobilizarea actorilor implicați și a dezbaterii publice necesare. Rezultatul final dorit: diversificarea surselor de venit provenite din pensii private pe seama introducerii componentei de pensii ocupaționale pe baza unui set de norme și bune practici conforme cu standardele europene în domeniu.

3. Completarea cadrului normativ pentru dezvoltarea fondurilor de pensii facultative

Fondurile de pensii facultative – pilonul III și-au făcut apariția primele pe piață, în 2007, însă cele 10 entități active în acest sistem de-abia au ajuns la un portofoliu de circa 345.000 de participanți, în timp ce activele în administrare nu au trecut cu mult peste pragul de un miliard de lei. Se vede astfel nevoia unor măsuri de stimulare a dezvoltării acestui segment al pensiilor private,

ASF urmărind din poziția sa de autoritate de reglementare revizuirea legislației secundare privind:
- Publicitatea și marketingul – pentru încurajarea promovării fondurilor
- Aderarea participanților și colectarea contribuțiilor – prin reducerea birocrației și eficientizarea procedurilor
- Flexibilizarea colectării și încasării contribuțiilor participanților la fondurile de pensii, precum și a modului de comunicare cu aceștia (promovarea canalelor electronice – mai eficiente).

Aceste acțiuni urmează să aducă soluții problemelor pe care industria le acuză pe zona costurilor de administrare ridicate, care afectează randamentele, precum și a interesului general redus al populației active față de aceste instrumente de economisire pe termen lung.

De altfel, tot acest ansamblu de obiective și măsuri are în vedere tocmai lărgirea orizontului public în materie de economisire prin diversificarea și sofisticarea paletei de instrumente dincolo de cele furnizate de piața bancară, în condiții de siguranță, calitate, lichiditate și profitabilitate.

Proiectul ”Dezvoltarea și implementarea cadrului de rezoluție pentru entitățile supravegheate de ASF”

Criza internațională izbucnită în 2008 a scos la iveală absența unor mecanisme esențiale pentru controlul unor situații de derapaj al entităților financiare și a presat pentru elaborarea unui cadru de rezoluție la nivel european în primul rând pentru sectorul bancar, cadru care devine astăzi model și pentru industria asigurărilor.

Astfel, instituirea unui set uniform de principii și reguli pentru redresarea și rezoluția instituțiilor de credit și a firmelor de investiții a fost consfințită de anul trecut prin Directiva BRDD (Bank Recovery and Resolution Directive).

Piața locală a asigurărilor nu s-a confruntat până acum cu situații de criză, însă este neîndoios necesară pregătirea unui instrumentar complet și eficient care să permită pilotarea oricărei situații de dificultate fără afectarea stabilității sistemului financiar și în condițiile asigurării continuității serviciilor și funcțiilor critice. Ca atare, dezvoltarea și implementarea unui cadru de rezoluție specific domeniului asigurărilor și serviciilor de investiții financiare se numără printre cele cinci proiecte de căpătâi urmărite de ASF în acest moment.

Absența unei norme comunitare în domeniul rezoluției în asigurări face ca inițiativa de reglementare a României să aibă un statut de pionierat în contextul preocupării în creștere la nivel european pentru acoperirea acestei categorii de spețe. În același timp, anumite situații particulare întâlnite pe piața locală a asigurărilor reclamă adoptarea neîntârziată a unui cadru de rezoluție cât mai eficient.

Pilonii proiectului de dezvoltare a cadrului de rezoluţie

- Elaborarea cadrului legal, a strategiilor și politicilor care să susțină aplicarea mecanismelor de rezoluție
- Stabilirea măsurilor organizatorice care să asigure operarea eficientă a ASF ca Autoritate de Rezoluție
- Definirea cadrului general de aplicare a mecanismelor de rezoluție, precum și a modalității de adoptare și executare a deciziilor ASF ca Autoritate de Rezoluție.

În prezent se află în lucru un pachet de propuneri legislative menite să reglementeze acest domeniu esențial pentru salvgardarea intereselor consumatorilor de servicii financiare și evitarea oricărui impact negativ asupra bugetului public:
1. Proiectul de Lege privind redresarea și rezoluția asigurătorilor
2. Proiectul de Lege privind Fondul de garantare a asigurărilor
3. Proiectul de Lege privind redresarea și rezoluția instituțiilor de credit și a firmelor de investiții, care presupune practic implementarea Directivei BRRD.

Conform principiilor consacrate la nivel european, cadrul de ”rezoluție” în sectorul financiar, care nu trebuie privit ca o tematică – tabu, pornește de la o componentă de pregătire, care înseamnă obligarea entităților de a elabora, actualiza periodic și chiar exersa aplicarea unor planuri de redresare/rezoluție care trebuie supuse evaluării autorității de supraveghere, urmând a fi amendate corespunzător. La rândul său, autoritatea este chemată să elaboreze planuri de rezoluție pentru entitățile de importanță sistemică.

O a doua componentă esențială o constituie intervenția timpurie, care presupune implementarea prealabilă a unui sistem de detectare rapidă a problemelor și generarea de alerte în regim ”early warning”. Această componentă include posibilitatea numirii unui administrator temporar, a cărui responsabilitate principală să constea în restabilirea situației financiare a entității în cauză prin implementarea unui plan de redresare.

Rezoluția propriu-zisă urmează să se declanșeze în cazul în care nu mai există perspective rezonabile ca starea de dificultate majoră cu care se confruntă o entitate să poată fi înlăturată prin măsuri alternative susținute de sectorul privat sau prin măsuri de supraveghere care să conducă la restabilirea echilibrului.

Proiectul de Lege privind redresarea și rezoluția asigurătorilor prevede două mecanisme de bază care pot fi inițiate de către autoritatea de rezoluție – ASF:

1. Vânzarea activelor, totală sau parțială, către o entitate viabilă, în termeni comerciali
2. Transferarea activelor sănătoase către o entitate-punte special creată, cu durată limitată.

În combinație cu mecanismele menționate este prevăzută și posibilitatea conversiei datoriilor în capital.

Niciunul dintre mecanismele de rezoluție nu presupune implicarea unui efort bugetar. În cazul înființării unei entități-punte, capitalul inițial va fi constituit din resurse la dispoziția Fondului de Garantare a Asiguraților. Într-o etapă ulterioară urmează a fi înființat și un Fond de rezoluție care să intre în acțiune pentru capitalizarea unei entități-punte.

Principiile care guvernează procesul de rezoluție:

- Acționarii și creditorii suportă primii pierderile, într-o manieră care să respecte ordinea creanțelor în lichidare
- Managementul entității în cauză este înlocuit cu excepția cazurilor în care păstrarea totală/parțială a acestuia este considerată necesară pentru atingerea obiectivelor rezoluției
- Activele și pasivele ce urmează a fi transferate sunt supuse unor evaluări prudente, realiste și corecte
- Derularea procesului nu trebuie să fie afectată de acțiuni în justiție împotriva măsurilor de rezoluție

Dezvoltarea și implementarea unui regim eficient de rezoluție trebuie să asigure ieșirea ordonată de pe piață a jucătorilor fără șanse de redresare, astfel încât să nu fie antrenate costuri bugetare și să fie protejate funcțiile economice vitale.

Interconectarea strânsă a diverșilor actori din sectorul financiar impune stabilirea unui cadru eficient de colaborare în primul rând cu Banca Națională, astfel încât să existe premisele unei coordonări rapide a acțiunilor în cazul declanșării procedurii de rezoluție pentru o entitate aparținând unui grup financiar cu activități mixte.

De asemenea, este necesară stabilirea canalelor de coordonare cu autoritățile de supraveghere din țările de origine ale unor grupuri cu operațiuni pe diferite segmente ale pieței financiare locale.

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Ultima Ora



CEC Bank implineste 160 de ani

CEC Bank sărbătorește anul acesta 160 de ani de la înființare, anunta banca intr-un comunicat, in care adauga: 160 de ani în care și-a reconfirmat constant poziția de bancă stabilă, de încredere, care a fost alături de generații de detalii

BRD scumpeste substantial comisioanele

BRD majoreaza semnificativ comisioanele standard aferente operatiunilor derulate la ghisee si online de persoane fizice, precum transferurile, retragerile de numerar sau administrarea unui cont. Comisionul lunar pentru administrarea unui cont curent standard, in detalii

CEC Bank acorda fermierilor credite cu o parte din dobanda subventionata de stat

• CEC Bank este prima instituție bancară care a transmis solicitări către FGCR pentru obținerea acordurilor de finanțare granturi în cadrul Programului guvernamental CEC Bank susține finanțarea agriculturii românești prin acordarea detalii

Patria Bank acorda fermierilor credite pentru achizitia de produse agricole Agrii

Începând cu aceasta lună, Patria Bank oferă în parteneriat cu Agrii soluții pentru fermierii care au nevoie de finanțare pentru achiziția de inputuri agricole și obținerea unor recolte bogate și profitabile, anunta banca intr-un comunicat, in care detalii

 



 

Ultimele Comentarii