BANCI | Stirea Zilei

Academician Mugur Isarescu: 9 lectii din actuala criza financiara

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2009-04-15 09:22

Discursul guvernatorui Mugur Isarescu, sustinut la Academia Romana:

Domnule Preşedinte al Academiei Romāne,
Stimaţi colegi academicieni,
Doamnelor şi domnilor,

Despre cauzele crizei financiare actuale şi despre modul īn care afectează ea economia romānească am vorbit recent la Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj şi la Universitatea Transilvania din Braşov.

Permiteţi-mi să amintesc aici doar că actuala criză din piaţa de mortgage din SUA a fost doar declanşatorul crizei financiare mondiale. Cauzele profunde au fost atāt de natură macroeconomică cāt şi de natură microeconomică.

Lichiditatea abundentă a făcut ca anumite cauze microeconomice, cum ar fi securitizarea, dezintermedieri financiare, fisuri īn modelul de afaceri ale agenţiilor de rating şi dereglementări excesive, să se combine şi să conducă la criza financiară de astăzi.

Gradul de afectare a economiilor lumii de către această criză depinde de vulnerabilităţile fiecărei economii şi de expunerea acestora la activele toxice.

Modul īn care se răspunde la criză depinde de principiile fundamentale īn care credem, de resursele disponibile, de instituţiile şi instrumentele pe care le putem folosi.

O listă sumară a lecţiilor trebuie să reflecte toate aceste aspecte. Ce am īnvăţat, sau credem că am īnvăţat, despre cauzele crizei; despre eficienţa texturii instituţionale şi a setului de instrumente disponibile; şi, nu īn ultimul rānd, despre cum e mai bine să fii poziţionat cānd apare o criză.

Cu aceste criterii am să prezint nouă lecţii, dintre care şapte au valabilitate generală, iar două sunt īn mod special valabile pentru economii emergente, cum este şi Romānia.

Ca să elimin orice posibilă confuzie, doresc să precizez de la īnceput la ce NU se referă lecţiile pe care le voi prezenta.

Unu, ele nu se adresează problemei ciclurilor economice mai scurte sau mai lungi şi nu sugerează că o criză īncheie un ciclu economic.

Doi, lecţiile nu răspund la īntrebarea dacă vom putea vreodată evita o criză financiară.

1. Nivelul scăzut al inflaţiei nu reprezintă o condiţie suficientă pentru asigurarea stabilităţii financiare pe termen lung. Experienţele anterioare păreau să confirme viziunea că inflaţia este principala sursă de instabilitate financiară.

De obicei, perioadele caracterizate de inflaţia īnaltă au fost şi cele cu instabilitate financiară severă şi crize la nivelul sectorului bancar, sau au fost urmate de recesiune īn urma adoptării de către autorităţi a unor măsuri inadecvate de temperare a inflaţiei.

Criza financiară mondială actuală a apărut după aproape două decenii de inflaţie relativ scăzută şi stabilă. O serie de factori au făcut ca inflaţia scăzută să coexiste cu lichiditatea abundentă.

Aceasta din urmă şi suprasaturarea cu economii au menţinut ratele dobānzii şi volatilitatea la niveluri joase.

Toate acestea au dus la crearea unei texturi financiare noi, īn care modelul de intermediere bancară s-a schimbat de la “originate and hold” la „originate and distribute”.

Noile produse şi instituţii care au modificat materialul din care era făcut pānă acum 30 de ani sistemul financiar au dus la apariţia crizei financiare actuale.

Criza financiară a fost declanşată de criza subprime din SUA, aşa cum am menţionat.

La rāndul ei, aceasta a apărut datorită faptului că Fed-ul a fost nevoit, īn condiţiile descrise mai sus să crească ratele dobānzii pentru a apăra inflaţia.

Dar cu noua textură economică, creşterea ratelor dobānzii a dus la criza financiară.

Concluzia mea este că lichiditatea abundentă a schimbat sistemul financiar pānă la limite la care politica monetară a ajuns īn capcană. Inacţiunea ar fi dus la creşterea inflaţiei.

Acţiunea a dus la instabilitate financiară. Dacă reglementarea şi supravegherea ar fi prevenit acumularea excesivă a riscurilor de către investitori, creşterea ratelor dobānzii nu ar fi putut duce la apariţia instabilităţii financiare.

Aceste evoluţii arată că politica monetară şi reglementarea şi supravegherea trebuie să conlucreze eficient.

Ceea ce nu s-a īntāmplat īn ultimii ani īn unele economii importante ale lumii. Cāteodată politica monetară a fost prea laxă, inclusiv īn raport cu sistemul de reglementare şi supraveghere existent.

2. La anumite perioade, reglementarea şi supravegherea rămān īn urma pieţelor. Pieţele găsesc īntotdeauna calea spre a inova pentru că permanent agenţii economici sunt īn competiţie pentru a satisface nevoi reale.

Inovaţiile cresc eficienţa cu care nevoile sunt satisfăcute şi din acest motiv procesul de inovare nu va īnceta niciodată.

Chiar dacă se pun bariere administrative, pieţele tot găsesc soluţii pentru a satisface cererea. Un exemplu clar l-am avut atunci cānd BNR a īncercat să reducă ritmul frenetic
al creditării īn valută.

Am utilizat bariere administrative, dar eficacitatea lor a fost limitată şi am constat că aveau efecte secundare mai mari decāt beneficiile. Din acest motiv le-am şi īnlăturat relativ rapid.

Acest proces de inovare poate fi atāt de dinamic şi de sofisticat īncāt cei care reglementează sau supraveghează pieţele pot rămāne īn urmă.

Este relevantă, īn acest sens, o frază din declaraţia din 2 aprilie a liderilor G20, pe care o citez aici: „Reglementatorii şi supraveghetorii trebuie să (...) sprijine competiţia şi dinamismul şi să ţină pasul cu inovaţiile pieţei”.

Un consilier al meu a spus că această frază este o recunoaştere a faptului că actuala criză financiară nu este un eşec al pieţelor, ci mai degrabă a incapacităţii instituţiilor de reglementare şi supraveghere de a se adapta la realităţile pieţei.

Eu aş vrea să spun că este, īn acelaşi timp, şi o ghidare despre modul īn care trebuie să se ţină pasul cu inovaţiile pieţei.

Este important ca echilibrarea celor două să se facă prin perfecţionarea structurilor de reglementare şi supraveghere şi nu trebuie vreodată ca acest proces să
rezulte īn frānarea competiţiei sau a energiilor creatoare ale agenţilor economici.

3. Īn UE ne lipsesc unele instituţii. Acest lucru este evidenţiat foarte clar īn Raportul de Larosiere. Īn capitolul dedicat măsurilor reparatorii īn domeniul supravegherii financiare din UE se propune o reformă structurală
care are īn vedere două domenii: supravegherea macroprudenţială şi supravegherea microprudenţială.

Raportul consideră justificată īnfiinţarea Consiliului European de Risc Sistemic (CERS). Acesta ar trebui să colecteze informaţii despre riscurile şi vulnerabilităţile macroprudenţiale din toate sectoarele financiare din UE.

Consiliul va emite avertizări despre riscuri şi va adopta recomandări de politică economică.

O altă instituţie propusă de Raport este Sistemul European al Supravegherii Financiare, īn cadrul căreia comitetele de nivel 3 (CEBS, CEIOPS, CESR) vor fi transferate īn trei noi autorităţi europene: Autoritatea Europeană Bancară, Autoritatea Europeană a Valorilor Mobiliare şi Autoritatea Europeană a Asigurărilor.

Aceste trei autorităţi vor avea puteri sporite īn ceea ce priveşte supravegherea şi autorizarea unor instituţii
specifice la scara UE, dar eu vreau să subliniez rolul coordonator puternic pe care īl va avea SESF.

Faptul că Consiliului European de Risc Sistemic va funcţiona sub auspiciile BCE şi ale Sistemului European al Băncilor Centrale īnseamnă ca va beneficia de capabilităţile analitice şi infrastructurile tehnice dezvoltate de băncile centrale pentru analizele lor de stabilitate monetară şi financiară.

Aceasta īnseamnă că şi īntre SESF şi CERS va fi o cooperare substanţială.

Astfel, şi BCE şi Sistemului European al Băncilor Centrale ar trebui să aibă acces la informaţiile relevante de la supraveghetori. Sperăm că această nouă structură, care va deservi macro şi micro supravegherea, va putea să ajute īn identificarea timpurie a comportamentelor care ar duce la situaţii de criză financiară.

Dar, aşa cum sublinia şi Preşedintele BCE, domnul Trichet, pentru ca noul cadru prudenţial propus să funcţioneze aşa cum se intenţionează, este necesar ca avertizările de risc şi recomandările de politică economică emise de CERS
să fie transformate īn acţiuni efective de politică.

De aceea cred că aceste concluzii trebuie raportate la ECOFIN, şi īn acelaşi timp trebuie pregătit cadrul instituţional care să confere BCE şi celorlalte bănci centrale, aşa cum
susţine Preşedintele Trichet, autoritatea, răspunderea şi capacităţile legale necesare pentru noile sarcini macroprudenţiale.

4. Stimulentele de natură salariale īn companiile private nu sunt adecvat corelate cu gestionarea riscului. Legătura dintre stimulentele managerilor şi gestionarea riscului nu este īntotdeauna evidentă.

Īn ultimii ani inovaţiile financiare, produse şi instituţii inadecvat reglementate şi supravegheate, au făcut posibilă acumularea de profituri mari pe termen scurt concomitent cu asumarea de riscuri foarte mari. Nu au existat stimulente care să lege remuneraţia şi premiile de obţinerea de profituri pe termen mediu lung.

Aceasta a fost un stimulent pentru manageri să īşi asume
riscuri pe care fie nu le-au īnţeles fie le-au neglijat pentru a mări profitabilitatea de care erau legate premiile.

Astăzi s-a īnţeles mai bine că politicile de remunerare şi de gestiune internă a riscului pot fi decorelate. Raportul de Larosiere consideră că stimulentele privind remunerarea trebuie să fie mai bine aliniate cu interesele acţionarilor şi profitabilitatea pe termen lung la nivelul īntregii
firme.

Īn special, primele trebuie să fie stabilite īntr-un cadru multianual, plata acestora trebuind să fie făcută de-a lungul ciclului. Raportul de Larosiere propune ca supraveghetorii să aibă obligaţia de a verifica adecvarea politicilor de remunerare a instituţiilor financiare, şi de a avea forţa de a impune schimbări ale acestora, sau cerinţe adiţionale de capital īn cadrul Pilonului 2 din Basel 2 dacă nu se īntreprind acţiuni corective.

Cred că o astfel de măsură este īn linie cu principiul stimulării competiţiei şi al dinamismului şi este binevenită.

5. Oamenii uită de apariţia crizelor īn perioadele de prosperitate şi neglijează conceperea de mecanisme de gestiune a crizei. Tensiunile financiare semnificative şi cu atāt mai mult crizele financiare sunt evenimente rare.

Suntem norocoşi că este aşa, dar raritatea evenimentelor
nedorite are şi un cost. Mecanismele de gestionare a crizei existente la data apariţiei evenimentului pot fi inadecvate.

Pot exista prevederi legislative care īmpiedică acţiunea rapidă sau se poate ca setul de instrumente şi proceduri dintr-o ţară să fie diferite faţă de o altă ţară, ceea ce īmpiedică cooperarea etc.

Cred că lecţia care apare este că trebuie să existe un proces periodic de actualizare a mecanismelor de gestionare a crizei.

Īn mod particular pentru UE cred că este benefică crearea unui cadru unic clar şi transparent pentru a gestiona o criza, pornind de la recomandările Raportului de Larosiere.

Īn plus, acest cadru ar trebui să conţină suficiente elemente de flexibilitate pentru a permite fiecărei ţări să răspundă conform specificului de manifestare a crizei īn ţara respectivă.

Īn orice caz, ar trebui să se stabilească principiile clare care să prevină blocajele juridice, transferul de efecte negative de la o ţară la alta, principiile după care ţările īmpart povara fiscală a unei crize transfrontaliere etc.

6. FMI a căpătat un rol sporit după ce a fost criticat că nu a
prevăzut criza asiatică. Īn urmă cu cāţiva ani mulţi prevedeau un declin masiv al rolului FMI īn actualul context economic. Dar criza de astăzi pare să redescopere rolul FMI-ului pe această planetă.

Fondurile sale au fost crescute recent pentru a putea face faţă la solicitările care vin de la diverse ţări pentru ajutor financiar şi asistenţă tehnică. Din declaraţia liderilor G20
rezultă că FMI va evalua cu regularitate acţiunile iniţiate şi acţiunile globale necesar a fi iniţiate.

Mai mult, se prevede o strānsă cooperare īntre FMI şi
Financial Stability Board (FSB), care va include toate ţările G20, membrii Financial Stability Forum, Spania şi Comisia Europeană. Īmpreună, FMI şi FSB vor furniza avertizare timpurie despre riscurile macroeconomice şi financiare şi va indica acţiunile necesare pentru adresarea lor.

Cred că actuala criză financiară scoate īn evidenţă că īn momente dificile este nevoie de o instituţie care să aibă o imagine despre fiecare economie īn context global. FMI are o experienţă de cel puţin 5 decenii īn analiza economiilor membre, astăzi 185 de ţări, şi această capacitate nu este
uşor de construit.

7. Măsurile expansioniste trebuie acompaniate de la īnceput de strategii de ieşire. Istoria ne-a arătat că măsurile expansioniste de ieşire din crize economice nu rămān fără efecte adverse īn termenii inflaţiei.

Lecţia anilor 70 este aceea că politicile expansioniste prelungite au produs inflaţie şi datorii publice mari, a căror reducere a necesitat politici restrictive, care au făcut ca media creşterii economice să rămānă relativ scăzută.

Lecţia acelor ani şi a altor perioade similare īn abordare este aceea că măsurile anticriză trebuie concepute pornind de la obiectivul asigurării sustenabilităţii fiscale şi a preţurilor pe termen mediu-lung.

Īn termeni practici, aceasta īnseamnă că lansarea măsurilor anticriză trebuie acompaniată de crearea de strategii credibile de ieşire din măsurile care sunt necesare acum pentru sprijinirea sectorului financiar şi a relansării cererii globale.

Din această perspectivă, recenta īntālnire a liderilor G20 este īncurajatoare. Pe de o parte s-a vorbit de politici fiscale şi monetare expansioniste, inclusiv despre utilizarea de instrumente monetare neconvenţionale. Dar, pe de altă parte, s-au subliniat şi obiectivele asigurării
pe termen mediu-lung a sustenabilităţii fiscale şi a stabilităţii preţurilor, cu accent pe elaborarea de strategii credibile de ieşire din măsurile care sunt necesare acum pentru sprijinirea sectorului financiar şi a relansării cererii
globale.

8. Este importantă evitarea dezechilibrelor macroeconomice şi urmărirea unei pante de creştere sustenabile sprijinită de un grad substanţial de reforme structurale. Această lecţie este valabilă īn mod special pentru economiile emergente.

Am subliniat īn mai multe prezentări făcute īn ultimii ani că principala provocare pentru Romānia o constituie convergenţa cu UE concomitent cu menţinerea stabilităţii macroeconomice.

Īn ultimii ani creşterea economică accelerată a fost posibilă datorită utilizării economiilor străine. Băncile au devenit dependente de finanţarea externă, iar deficitul contului curent a depăşit limitele de sustenabilitate, făcānd
economia romānească vulnerabilă.

Criza mondială a accentuat această vulnerabilitate, care se reflectă īn reducerea semnificativă a creşterii economice.

Astăzi a devenit clar că dorinţa firească de a accelera convergenţa reală trebuie echilibrată cu nevoia de a asigura sustenabilitatea procesului de convergenţă. BNR a avertizat de multe ori despre faptul că politica fiscală a fost pro-ciclică, adăugānd la excesul cererii.

Cred că trebuie īnvăţată lecţia că menţinerea de deficite
bugetare mari atunci cānd economia creşte nu se poate termina cu succes.

Astăzi ne-ar fi fost mult mai uşor să combatem criza dacă bugetul nostru ar fi avut surplus īn ultimii doi ani premergători crizei.

9. Adoptarea euro nu se poate substitui politicilor de ajustare. Această lecţie a devenit mai evidentă odată cu instalarea crizei economice īn economiile emergente. Atāt timp cāt leul s-a apreciat, pānă īn vara lui 2007, problema adoptării euro nu era pe agenda curentă a agenţilor economici.

Criza a făcut evident īnsă că leul era supra-apreciat şi piaţa a făcut corecţia necesară. Īntr-o perioadă relativ scurtă de timp - din iulie 2007 şi pānă īn prezent - leul s-a depreciat cu aproximativ 35 procente.

Īn aceeaşi perioadă, perspectivele creşterii economice s-au schimbat dramatic: de la o creştere de aproape 9.4 procente īn trimestrul III 2008 la o scădere, probabil
semnificativă, īn trimestrul I 2009.

Vom răspunde noilor condiţii utilizānd politica monetară şi politica fiscală. Īn faţa crizei, volumul relativ mare al datoriilor străine private şi volatilitatea crescută a pieţelor īi fac pe unii agenţi economici să creadă că adoptarea timpurie a euro poate să īnlocuiască eforturile necesare de
ajustare a politicilor.

Dar acest lucru nu este posibil deoarece adoptarea euro
astăzi, īnainte de parcurgerea paşilor principali ai convergenţei cu UE, ar crea serioase probleme īn viitor.

Adoptarea euro astăzi ar īnsemna să renunţăm la politica monetară īnainte de a fi asigurat sustenabilitatea convergenţei. Adică īnainte de a fi eliminat dezechilibrele cu care ne confruntăm astăzi. Rezultatul ar fi că politica monetară s-ar face de către Banca Central Europeană (BCE).

Dar politica BCE ar putea fi foarte inadecvată din punctul de vedere al problemelor economiei romāneşti. Ar exista riscul ca la eventuale volatilităţi relativ mari ale producţiei şi ale inflaţiei să nu mai avem cu ce instrumente să răspundem.

Acesta este un motiv suficient de puternic pentru care nu putem adopta euro īnainte de eliminarea dezechilibrelor majore ale economiei şi īnainte de a fi făcut suficient progres īn domeniul convergenţei.

Rămānem decişi să implementăm calendarul anunţat anterior pentru adoptarea euro. Planificăm să intrăm īn mecanismul ratelor de schimb MRSII la 1 ianuarie 2012.

După parcurgerea perioadei minime obligatorii de doi
ani īn interiorul acestui mecanism, decizia comună privind intrarea īn zona euro va fi luată cāndva īn 2014, cu efect (probabil) de la 1 ianuarie 2015.

Trebuie menţionat faptul că acest calendar este cel luat īn calcul de majoritatea agenţiilor de rating şi a investitorilor străini, astfel că o abatere semnificativă de la el (īn sensul amānării) ar fi percepută negativ şi penalizată.

x x x

Cred că vor mai fi lecţii pe care ţările le vor īnvăţa de la actuala criză financiară. Vor īnvăţa despre modul īn care se poate restructura sistemul bancar īn faţa unei crize financiare mondiale, īn mod particular ce īnseamnă
instituţia aşa numitei „bad bank” īn practică.

Cred că vor īnvăţa ce costuri are utilizarea instrumentelor neconvenţionale de către băncile centrale. Dar oricāte lecţii vor fi īnvăţat, experienţa crizelor financiare arată că
memoria socială a crizelor este scurtă şi posibilitatea ca unele greşeli să se repete nu trebuie exclusă niciodată.

Daţi-mi voie să īnchei cu un citat din Ivy Baker Priest, fost ministru de finanţe al SUA īntre ianuarie 1953 şi ianuarie 1961. Ea a spus „The world is round and the place which may seem like the end may also be only the beginning”.

Ideea acestui citat poate părea un truism, dar este relevantă pentru ce se īntāmplă astăzi cu sistemul financiar. S-ar putea să fie principala lecţie rezultată din criza de „astăzi”, dacă nu cumva a fost lecţia pe care, probabil, omenirea a avut impresia că a īnvăţat-o de fiecare dată cānd a avut loc o criză.

(Vezi atasat prezentarea guvernatorului Mugur Isarescu despre criza financiara)

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Stirea Zilei



Ce dobanzi au bancile la creditele de nevoi personale?

Dobanzile practicate de cele mai multe banci pentru creditele de nevoi personale destinate consumului nu mai sunt stabilite la niveluri standard ci sunt personalizate, in functie de mai multi factori, precum incasarea veniturilor in contul bancii sau istoricul de detalii

Topul creditelor ipotecare cu cele mai mici dobanzi fixe in primii 3-10 ani

Dobanzile fixe in primii 3-10 ani pentru un credit ipotecar variaza intre 5,75% si 9,90%, in functie de banca si de perioada cu dobanda nemodificata, conform ofertelor celor mai importante 10 banci. Dobanzile luate in calcul sunt cele standard, fara alte detalii

Cum raspunde ANPC la o reclamatie despre o frauda online: cu cuvintele bancii

Clientul unei banci (Unicredit) a fost fraudat online cu 25.000 de lei cu o asa-zisa investitie in actiuni pe site-ul Rominvest. (Atentie! Acest site functioneaza si in prezent, la acest link, https://dimensionaldreamscape.cam, dupa mai bine de o luna de la detalii

Dobanzile la creditele online ale IFN-urilor, plafonate prin lege la 365% pe an, fata de 70.000% cat erau pana acum

Parlamentul a adoptat o lege prin care dobanzile (DAE) la creditele online acordate de IFN-uri (Institutii Financiare Nebancare) sunt plafonate la 1% pe zi (365% pe an) in cazul imprumuturilor de maxim 5.000 de lei, 0,8% pe zi (292% pe an) la cele de pana la 10.000 de lei si 0,6% pe detalii

 



 

Ultimele Comentarii