www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Strategia Programului Prima Casa pentru urmatorii cinci ani (2017-2021)

Autor: Bancherul.ro
2016-12-02 13:44

Ministerul Finantelor a elaborat o strategie a Programului Prima Casa pe termen mediu (2017-2021), care isi propune să stimuleze achiziția de locuințe noi sau consolidate, prin reducerea garantiei statului pentru locuintele vechi. (Vezi documentul in Fisiere). Plafonul total de garantii va fi diminuat treptat.


Iata ce se spune in strategia Programului Prima Casa, publicat de Ministerul Finantelor: 


Ministerul Finanțelor Publice are în vedere următoarele linii directoare și obiective strategice cu privire la programul ”Prima casă” în perioada 2017-2021:


• Obiectivul principal al Programului rămâne facilitarea accesului populației la contractarea de credite pentru achiziția de imobile pentru locuință.


• Menținerea caracterului social, național și economic al Programului, prin nediscriminarea pe criterii de vârstă, venit, rural/urban în accesarea programului ”Prima casă” de către persoanele fizice care îndeplinesc criteriile de eligibilitate.


• Se va avea în vedere o țintire mai bună a programului ”Prima casă” în scopul stimulării îmbunătățirii stocului locativ în România și a creșterii calitative a condițiilor de locuire avându-se totodată în vedere și riscul de credit al statului prin garantarea creditelor pentru locuințe în cadrul Programului cât și efectul multiplicator al Programului.


Astfel, prin prezenta strategie se propune un design al programului ”Prima casă” care să stimuleze achiziția de locuințe noi sau consolidate care să conducă la o îmbunătățire a condițiilor de locuire în România.


Astfel, procentul de garantare a creditului de către stat va fi corelat cu vechimea și rezistența imobilului, diferențiindu-se în funcție de vechimea imobilului achiziționat și/sau a calității acestuia urmare consolidării măsurată prin rezistența la seisme (rezistența clădirii urmare consolidării).


Astfel, pentru creditele contractate pentru imobile cu destinația de locuința mai noi de 5 ani sau consolidate în ultimii 5 ani faţă de data acordării creditului procentul de garantare de către stat se păstrează la nivelul de 50% în timp ce pentru celelalte credite procentul de garantare de către stat va fi la nivelul de 40%.


Astfel, prin această diferențiere pe de o parte se are în vedere sprijinirea îmbunătățirii calității locuirii prin acordarea unor condiții mai bune de locuit oferite de locuințele noi sau consolidate, iar pe de altă parte se are în vedere și diminuarea riscului de credit al statului în Program ținându-se cont că, colateralul reprezentat de o locuința nouă sau consolidată (toate celelalte aspecte fiind similare) este mai valoros fiind diminuator de risc pentru statul român (de fapt același principiu este urmat și de finanțatori în cazul creditelor ipotecare acordate de către aceștia fără garanții de stat).


Totodată, se propune menţinerea condiţiei conform căreia, toate locuinţele care se achiziţionează în cadrul programului trebuie să se încadreze în una dintre clasele A, B sau C de eficienţă energetică.


• Ministerul Finanțelor Publice are în vedere un plafon anual de garanții în cadrul Programului de aproximativ 2,5 miliarde lei pentru primul an (2017), câte 2 miliarde lei pentru fiecare an pentru anii 2, 3, și 4 (2018-2020), iar pentru ultimul an (2021) 1,5 miliarde lei, astfel încât să crească predictibilitatea creditelor ce pot fi acordate și contractate în cadrul Programului, factorul cel mai important atât în dimensionarea cererii, cât și a ofertei de locuințe, solicitare venită în procesul de consultare cu diferitele entități implicate/interesate (atât consumatorii de credite cât și finanțatorii și dezvoltatorii de locuințe).


Reducerea graduala a plafonului de garanții are în vedere o reducere graduală a intervenției statului prin garantare asumând că piața creditului ipotecar se va dezvolta concomitent cu creșterea accesibilității populației la produsele standard ale băncilor.


Aceste niveluri de plafoane vor susține un volum de credite contractate pentru achiziția de locuințe de aprox 21-22 miliarde de lei pe perioada strategiei.


Asumând o proporție echilibrată de consum a plafoanelor de garanții în primul an al strategiei între creditele contractate pentru locuințe noi sau consolidate și cele vechi urmată de o creștere a proporției creditelor pentru locuințe noi sau consolidate urmare politicii de tintire a acestora prin acordarea de procente diferite de garantare în urmatorii 4 ani ai strategiei (1,25 miliarde din plafoanele anuale alocate in perioada 2018-2020 si 1 miliard lei in anul 2021 fiind consumate pe credite noi/consolidate) prin Programul Prima Casa s-ar susține aprox 12 miliarde lei pentru achiziția a aprox 200.000 de noi locuințe și/sau locuințe consolidate (o medie de aprox 40.000/an asumând o valoare medie a locuinței de aprox 60.000 euro).


• Condițiile financiare - rată a dobânzii și avans – se vor menține aceleași (rata maximă a dobânzii de ROBOR la 3 luni +2% și avans de minim 5%).


Atât condițiile financiare aferente creditelor acordate în cadrul Programului, cât si nivelul plafoanelor propuse prin prezenta strategie, precum și alte detalii tehnice care sunt strâns legate de contextul pieței imobiliare/ipotecare și a creditului imobiliar/ipotecar, precum și implicit de cererea și oferta acestor piețe pot fi modificate/revizuite prin revizuiri anuale ale strategiei, cu menționarea argumentelor și a factorilor care conduc la necesitatea revizuirii acesteia urmare unui proces de consultare cu instituțiile/entitățile implicate/interesate în Program.


• Ministerul Finanțelor Publice are în vedere stabilirea unor criterii de evaluare în baza cărora se va realiza o evaluare anuală a institutiilor de credit participante în cadrul Programului. Aceste criterii vor avea în vedere performanța și condițiile de acordare a creditelor în cadrul Programului precum și raportul între creditele ipotecare acordate în cadrul programului ”Prima casă” și produsele standard fără implicarea garanțiilor de stat.


Criteriile aferente evaluării și modul de evaluare vor fi menționate în cadrul legislativ și procedural ce va sta la baza programului ”Prima casă” care va acomoda și elementele menționate în prezenta strategie.


• După doi ani de la aprobarea prezentei strategii, Ministerul Finanțelor Publice are în vedere o revizuire a Strategiei programului ”Prima casă”, astfel încât accesul la Program să fie posibil doar pentru credite contractate pentru achiziționarea de locuințe racordate/branşate la serviciile comunitare de utilităţi publice.


În cazul în care pentru anul 2016 se hotărăște alocarea unui plafon suplimentar, precizăm că principiile și obiectivele din strategie nu se aplică și acestuia.