www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



BCR castiga la Inalta Curte de Casatie si Justitie al doilea proces colectiv cu clientii reprezentati de avocatul Piperea, dupa ce l-a pierdut pe primul

Autor: Bancherul.ro
2016-03-24 14:38

BCR a castigat la Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ) un proces colectiv cu un grup de 120 de clienti reprezentati de avocatul Gheorghe Piperea, care au cerut sa fie declarata abuziva vechea dobanda din contractele de credit ale BCR (Dobanda de Referinta Variabila – DRV), intrucat a fost majorata dupa bunul plac al bancii si nu in functie de indicele transparent pentru euro (EURIBOR), care a scazut spre 0% dupa izbucnirea crizei din 2008.


Este vorba de dosarul colectiv botezat G2 de clientii BCR. (vezi aici decizia ICCJ)


Decizia este surprinzatoare, intrucat aceeasi instanta suprema a decis, la finalul anului trecut, ca DRV este o clauza abuziva, in cadrul celui de-al doilea proces colectiv dintre BCR si un alt grup de 200 de clienti reprezentati tot de Piperea, si a dispus modificarea dobanzii, in urma unor negocieri cu clientii.


"Constată caracterul abuziv al clauzei privind dobânda de referinţă variabilă. Constată nulitatea absolută parţială a clauzei privind dobânda, în partea privind dobânda de referinţă variabilă, precum şi orice altă clauză care permite B.C.R. S.A. modificarea unilaterală a cuantumului dobânzii. Obligă pe pârâta B.C.R. S.A. să modifice contractele încheiate cu reclamanţii ca urmare a constatării nulităţii absolute parţiale a clauzei privind dobânda, precum şi să emită noi grafice de rambursare în urma acestei modificări", se arata in decizia irevocabila emisa de instanta suprema in dosarul G1. (vezi aici detalii)


Deciziile instantei supreme sunt, asadar, diferite, in ciuda faptului ca obiectul procesului este identic, acea dobanda variabila din contractele BCR. Ceea ce este foarte surprinzator, mai ales ca vorbim de cea mai inalta instanta din tara, care are si raspunderea unei practici unitare in deciziile judecatoresti.


BCR a transmis un comunicat de presa, in care spune ca desi a castigat procesul, nu-i va pune pe cei 120 de clienti sa achite cheltuielile de judecata, cum a decis instanta, si le va scadea dobanzile la nivelul pietei.


In privinta dobanzilor pe care le vor plati de acum inainte clientii din celalalt grup, care au castigat procesul cu banca, reprezentantii BCR au precizat, pentru Bancherul.ro: "Negocierile sunt individuale, iar dobanda depinde de perioada in care clientul a accesat creditul."


Dupa castigarea primului proces, Piperea a organizat o conferinta de presa in care a sustinut ca ICCJ a dispus ca noua dobanda sa fie compusa din EURIBOR si marja fixa de 1%, pe cand BCR a sustinut ca instanta a dispus renegocierea dobanzilor cu clientii. (vezi aici detalii)


Ulterior, in motivarea deciziei judecatorii au aratat ca dobanzile DRV sunt clauze abuzive si trebuie inlocuite cu noi dobanzi, negociate intre banci si clienti, dar nu pot fi eliminate sau schimbate de catre judecatori cu alte niveluri de dobanda, precum 0% sau 1%, cum au incercat sa obtina pana acum avocatii. (vezi aici detalii)


Comunicatul BCR:


"În cadrul procesului colectiv iniţiat de un grup de clienţi, reprezentaţi de casa de avocatură Piperea şi Asociaţii, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ICCJ) a stabilit că nu există clauze abuzive în contractele de credit cu dobândă variabilă ale BCR.


Sentinţa este identică cu alte 6 decizii anterioare ale ICCJ care au stabilit că, nu există clauze abuzive în contractele BCR, motivând următoarele:


- Este incorectă echivalarea "dobânzii de referinţă variabile” cu rata EURIBOR;
- Instanțele nu pot ignora termenii contractului dintre clienți și bancă, interpretând greşit sau atribuind alt înţeles angajamentului contractual al părţilor;
- Clauzele din contract sunt clare şi exprimă voinţa reală a părţilor, care au agreat modul de calcul a dobânzii variabile;


Deși instanța a stabilit ca cei 120 de clienți angrenați în proces să plătească cheltuieli de judecată, BCR nu va solicita recuperarea acestora și va face clienților oferte comerciale la nivelul actual al pieței, pentru a încheia amiabil orice diferend şi pentru a consolida o relaţie pe termen lung cu aceştia. Banca se află într-un proces de negociere constructiv cu un grup anterior de aproximativ 200 de clienţi reprezentaţi de aceeaşi casă de avocatură. 


Abordarea face parte din strategia BCR de a soluţiona prin parteneriat şi reconciliere amiabilă orice diferend comercial cu clienţii săi. O abordare echilibrată între interesul de afaceri al băncii și interesul clienților este soluția constructivă pe termen lung, iar banca urmărește cu prioritate întelegerea situației financiare a clienților și identificarea soluțiilor comerciale adecvate. 


160.000 de clienți ai BCR sunt deja beneficiari ai soluțiilor comerciale oferite de bancă pentru a depăși problemele financiare și provocările contextului economic:


- 100.000 de clienți sunt beneficiari ai refinanţărilor oferite de bancă între anii 2010 - 2015;
- 30.000 de clienţi ai băncii au primit sprijin și soluții de restructurare a creditelor (extinderea maturității, amânare la plată, reducerea temporară a ratelor)
- 30.000 de clienţi, aflaţi in imposibilitatea ajustării costului creditelor, din cauza scăderii valorii garanţiilor şi a veniturilor, au beneficiat de scăderea ratei lunare în medie cu 20% în urma programului Scade Rata.


BCR a făcut pași decisivi și va continua construcția unei afaceri responsabile, bazată pe respectarea reglementărilor de protecție a consumatorilor, pe integrarea solicitărilor clienților în procesele de bază ale băncii, precum și pe inițiative solide de educație financiară a clienților, cu privire la îndatorare și administrarea finanțelor personale.


Într-un mediu legislativ stabil și modern, soluțiile comerciale și economice raționale pot rezolva problemele financiare și sociale. Abordarea comercială a BCR se concentrează pe servicii bancare pe termen lung și preocupare față de oameni în primul rând."


BCR a decis in vara anului trecut sa reduca ratele la creditele clientilor intr-un efort de a-si dezvalui latura umana, dupa cum au recunoscut reprezentantii bancii, in contextul in care BCR este supusa unor critici acerbe din partea unor clienti si a fost data in judecata pentru faptul ca le-a majorat dobanzile si le-a perceput comisioane considerate abuzive. (vezi aici detalii)