BANCI | Interviu

Micuta banca poloneza Idea Bank are planuri uriase in Romania: sa ajunga in top 10 in doar 3 ani. Seful Getin Holding, Piotr Kaczmarek, ne explica strategia de dezvoltare, bazata pe achizitii de active de la alte banci, inclusiv cele grecesti

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2015-04-22 17:07

Sefii micutei banci poloneze Idea Bank, lansata astazi oficial in Romania, dupa preluarea RIB (Romanian International Bank) la finalul lui 2013, au planuri foarte ambitioase de dezvoltare in tara noastra, mai exact sa ajunga intre primele zece banci romanesti intr-un timp foarte scurt, de doar 3 ani.

Si asta cu toate ca Idea Bank are o vechime de doar trei ani in Polonia, fiind parte a grupului Getin Holding, detinut de al patrulea cel mai bogat polonez, Leszek Czarnecki. Ceea ce nu a impiedicat-o insa sa se listeze recent la bursa din Varsovia, in vederea finantarii extinderii in alte tari din regiune, initial in Rusia si Ucraina, iar acum si in Romania.

Presedintele Getin Holding Group, Piotr Kaczmareck (foto dreapta), care a participat astazi la conferinta de presa ocazionata de lansarea Idea Bank in Romania, a explicat, pentru Bancherul.ro, strategia gandita pentru a atinge acest ambitios obiectiv, pe care el il considera „fezabil si rezonabil”.

„Am pornit de la premiza ca sectorul bancar romanesc va contina sa se consolideze, astfel incat numarul bancilor va scadea. Unele iau in calcul retragerea din Romania, altele vor sa-si reduca in continuare dimensiunea, ceea ce inseamna ca vor vinde portofolii de active si clienti. In aceste conditii, asa cum s-a intamplat si in alte tari europene, jucatorii mari vor deveni si mai mari, profitand de avantajul dimensiunii, in timp ce bancile mijlocii vor pierde din cota de piata. In Romania, bancile mari detin cam jumatate din piata, pe cand in Polonia, primele cinci banci au in jur de 70% din active, iar media europeana este in jurul a 60%”, explica Kaczmareck.

Aceasta reasezare a dimensiunilor bancilor mari si mijlocii va ajuta Idea Bank sa ajunga mai repede printre primele 20 de banci, zona considerata de seful Getin Holding ca fiind necesara pentru ca o banca sa fie relevanta, iar ulterior in top 10.

„Daca in prezent, pentru a ajunge in top 10 am avea nevoie, sa spunem, de o majorare a activelor cu 2 miliarde, peste cativa ani va fi suficient 1 miliard, ca efect al pierderii cotelor de piata ale bancilor mijlocii”, adauga Kaczmareck.

Deocamdata insa, activele Idea Bank sunt de doar 1 miliard de lei, iar pentru a ajunge pe locul 20, ocupat acum de Carpatica, cu active de 3,25 miliarde lei, ar avea nevoie asadar de o triplare a activelor.

Pentru ca Idea Bank sa ajunga, sa spunem, pe locul 14 in topul bancilor, ocupat de Citibank Romania, care are active de 8,7 miliarde lei, ar avea nevoie, asadar, de o sporire a activelor de peste 8 ori, ceea ce pare, nu-i asa? destul de mult.

Iar ca sa ajunga pe locul 10, unde este Bancpost, care are active de 13 miliarde de lei, Idea Bank ar avea nevoie de o majorare de peste 10 ori a activelor.

Bancile grecesti, o tinta de preluare pentru Idea Bank

Intrebarea este cum ar putea Idea Bank sa-si majoreze volumul de active atat de mult intr-un timp atat de scurt, in conditiile in care prin crestere organica, adica prin atragerea de clienti si vanzarea de credite de una singura, nu este posibil, avand in vedere dimensiunea redusa a bancii.

Raspunsul este: prin preluarea clientilor de la alte banci, in urma unor procese de fuziuni si achizitii de active. „Avem pe masa cateva oferte pe care le analizam cu atentie, fiind interesati in special de cumpararea unor portofolii de active, mai putin de preluarea unei banci, in conditiile in care avem deja o licenta bancara”, spune seful Geting Holding.

Totusi, el nu exclude nici posibilitatea cumparararii unei banci, insa de o marime mai mica, nu din grupul celor mijlocii, intrucat acestea ar putea fi prea scumpe pentru capitalul de care dispune in prezent grupul polonez.

L-am intrebat pe Kaczmareck daca a primit oferte de preluare si din partea bancilor grecesti, iar raspunsul a fost afirmativ. „Am primit oferte si de la banci grecesti, pe care le analizam. Problema este ca unele au dimensiuni cam mari, altele au pierderi, iar portofoliul de active este problematic (Bancpost, Banca Romaneasca si Piraeus Bank au multe credite in franci elvetieni n.r.)”, spune Kaczmareck.

Chiar daca bancile grecesti au dimensiuni destul de mari, seful Getin Holding nu exclude o tranzactie cu una dintre acestea, de exemplu Piraeus Bank.

Ar avea suficiente resurse de capital Getin Holding pentru a cumpara o banca sau un portofoliu de active, in cazul in care ar aparea o oportunitate? l-am intrebat pe Kaczmareck.

Raspunsul a fost afirmativ: „Grupul dispune de capitalul necesar sustinerii dezvoltarii in Romania atunci cand vor fi oportunitati de preluare”.

Luna viitoare, Getin Holding va discuta cu BNR o noua majorare de capital la Idea Bank, in vederea adecvarii capitalului pe o perioada de un an si jumatate, conform planurilor de dezvoltare, in conditiile in care solvabilitatea este in prezent in jur de 11%, cu mult sub media sistemului bancar, de peste 17%.

Deocamdata, crestere organica

Deocamdata, insa, Idea Bank se concentreaza pe cresterea organica, dar nu una agresiva, sustinuta de capitalul bancii-mama sau prin imprumuturi subordonate, ci bazata pe resursele din depozitele atrase de la clientela din Romania.

„Resursele pentru acordarea de credite le obtinem aproape exclusiv din depozitele atrase in special de la persoanele fizice, contributia bancii-mama fiind nesemnificativa”, spune Stephen Orlesky, CEO-ul Idea Bank Romania (foto stanga).

El precizeaza ca in ultimele 10 luni banca a reusit sa atraga depozite noi in valoare de 100 de milioane de euro, datorita unei campanii de atragere de economii cu o dobanda mai mare decat media pietei. „Ne asteptam ca volumul de economii sa creasca, in continuare, astfel incat sa sustina volumul de imprumuturi acordate, iar odata atins acest echilibru vom ajusta si dobanzile la media pietei”, precizeaza Orlesky.

Idea Bank are 42.000 de clienti, dintre care in jur de 10.000 sunt din categoria IMM-urilor, 296 de angajati si 35 de sucursale.

De altfel, banca a folosit o parte din depozitele atrase din Romania pentru a achizitiona si Volksbank Leasing, tranzactie perfectata la mijlocul anului trecut.

Orlesky spune ca in vederea unei cresteri organice mai puternice, banca isi va extinde si reteaua de 35 de unitati in prezent, pe care le apreciaza ca fiind insuficiente, in zone cu potential de crestere precum orasele din vestul tarii, cum ar fi Oradea, Sibiu sau Arad.

Volumul lunar de credite acordat de Idea Bank in prezent este in jur de 13-14 milioane de lei, media unui imprumut fiind de 40.000 de lei, spune Ana Cernat, vicepresedintele bancii, un bancher experimentat care a lucrat multi ani la Bancpost in zona creditarii IMM-urilor. Ea precizeaza ca este un volum de credite noi destul de important, comparativ cu alte banci, de exemplu mai mare decat al Volksbank, o banca preluata recent de Banca Transilvania.

Idea Bank se bazeaza pe simplitate

Idea Bank, ca orice banca noua, incearca sa atraga noi clienti prin preturi reduse la produsele de baza, precum conturile sau cardurile, dar si prin servicii inovative, bazate pe simplitate.

Astfel, in premiera pe piata bancara romaneasca, Idea Bank ofera clientilor carduri fara comision de retragere numerar la orice bancomat din lume, nu doar din Romania.

"Pe piata bancara au aparut recent oferte de carduri cu comisioane 0 la retrageri de numerar de la bancomate. Noi insa venim cu o oferta si mai buna: oferim carduri cu 0 comisin retragere la ATM, insa clientii nostri au la dispozitie nu 35 sau 250, ci 3 milioane de automate din toata lumea la care pot retrage bani fara comision, si cred ca avem ceva de spus in piata cu aceasta oferta", spune Ana Cernat.

Intrebata ce se va intampla dupa ce va expira aceasta ofeta, peste o anumita perioada, ea a spus ca banca va veni cu pachete de produse si servicii avantajoase, care sa compenseze aceasta oferta de lansare a bancii in Romania.

O alta oferta de lansare a bancii este dobanda dubla pe ultima luna oferita clientilor care au depozite la termen.

Ana Cernat, vicepresedintele Idea Bank:
Ana Cernat, vicepresedintele Idea Bank:

"Este foarte complicat sa faci lucrurile simple, pentru ca e foarte multa munca in spate, dar merita".

Lucrurile simple oferite de Idea Bank sunt creditul fara adeverinta de venit si efectuarea unei plati in internet banking cu doar 3 clickuri.

Idea Bank a lansat, tot in premiera, creditul de consum ce se poate obtine cu un singur document, fara a fi necesara adeverinta de salariu, Idea Bank fiind prima banca din Romania care poate accesa baza de date ale autoritatilor fiscale pentru a verifica veniturile potentialilor clienti.

"Veti spune ca si alte banci fac asta, ca acorda credite doar cu adeverinta de venit, insa noi suntem primii care nu cerem adeverenta de venit pentru un credit de consum. Creditul Selfie se poate acorda doar cu actul de identitate. Veti spune ca relansam ceditul doar cu buletinul, dar nu e asa. Suntem prima banca ce poate interoga baza de date ANAF pentru a verifica documentele fiscale ale clientilor, astfel incat nu mai pierdem timpul sa-i verificam la servici", spune Ana Cernat.

Ea precizeaza ca suma acordata de banca pentru creditul de consum este cea mai mare din piata, ajungand la 90.000 de lei, dobanda fiind ROBOR plus 6,9% si scade in functie de istoricul comportamentului de plata al clientilor.

“Avem si un produs exceptional de internet banking, cu care poti face o tranzactie doar din 3 clickuri, cel mai bun din piata, dupa ce am testat si alte oferte”, adauga ea.

“Este foarte complicat sa faci lucrurile simple, pentru ca e foarte multa munca in spate, dar merita, pentru ca ne asteptam sa vedem si roadele acestei munci”, adauga ea.

In acelasi timp, adauga Ana Cernat, Idea Bank isi propune sa ofere o experienta in relatia cu clientii in sucursale la fel de simpla, “fara multe disclaimuri”.

"Desi romanii raman pragmatici, iar 85% dintre ei cauta cel mai bun pret, chiar daca pierd timp pentru asta, experenta care se intampla in sucursala conteaza foarte mult. De aceea ne straduim sa cream o noua experienta, bazata pe o comunicare simpla, fara multe disclaimuri", adauga Ana Cernat.

Piotr Kaczmarek, CEO Getin Holding: Ne vom rezuma la elementele la care ne pricepem: light, simple retail banking, SME banking si leasing

Piotr Kaczmarek, CEO Getin Holding, spune ca preluarea RIB a fost o alegere pragmatica pentru ca Romania are potential de crestere si este o tara mare.

El a incercat sa descrie si strategia pe care o va avea Idea Bank: "Credem in lucruri simple, nu vrem sa fim o banca universala mare, cu toate produsele pentru toti, pentru corporatii si afaceri mari, ci ne vom rezuma la elementele la care ne pricepem: light, simple retail banking, SME banking si leasing. Pe acestea le vom dezvolta, iar ambitia noastra este sa dezvoltam banca astfel incat sa devina prima alegere pentru multi clienti, dar nu sa fim cei mai mari."

Poti copia un produs bancar, dar nu experienta cu clientii

"Cred ca provocarea majora a bancilor este sa schimbe experienta cu clientii: produsele bancare pot fi rapid copiate, la fel si solutiile si procesele, deci e dificil intr-o asfel de industrie sa dezvolti concepte bancare foarte competitive si repetitive pe termen lung. Ceea ce e dificil de copiat este experienta cu clientii", spune Piotr Kaczmarek.

"Trebuie sa fim constienti de faptul ca oamenilor le e frica de banci ca de dentist, nimeni nu-si doreste sa aiba de afacere cu banca, de aceea cred ca provocarea noastra este sa schimbam aceasta perceptie", a adaugat seful Getin Holding.

"Vrem sa stam in Romania o perioada lunga de timp", a mai spus el.

Cele trei principii ale lui Stephen Orlesky, CEO-ul Idea Bank Romania:

1. KISS: keep it simple stupid

2. GJ: use of Good Judgement

3. WB: my Word is my Bond
Cele trei principii ale lui Stephen Orlesky, CEO-ul Idea Bank Romania:

1. KISS: keep it simple stupid

2. GJ: use of Good Judgement

3. WB: my Word is my Bond

Stephen Orlesky, seful Idea Bank Romania: ne-am intarit echipa cu 100 de oameni noi din 15 banci

Stephen Orlesky, CEO-ul Idea Bank Romania: "Am fost tacuti in ultimul an, de la preluarea bancii RIB, la finalul lui 2013, pentru ca am avut de lucru: am intarit echipa bancii cu 100 de noi oameni adusi din 15 banci cu culturi si moduri de lucru diferite, dar printr-o selectie atenta si integrata am creat o echipa puternica."

El a precizat ca in ultimul an a fost fortificat si bilantul bancii, prin majorari de capital, acordare de noi credite, achizitia unui portofoliu de leasing de la Volksbank, astfel ca noua Idea Bank "este o banca foarte diferita de ce era in urma cu un an RIB."

El spune ca si infrastructura a bancii a fost schimbata, prin deschiderea unei noi sucursale in complexul AFI din Cotroceni, iar alta in Pipera, precum si prin renovarea altor 3 unitati din Bucuresti. Toate celelalte unitati RIB vor avea o fata diferita, a promis seful Idea Bank.

KISS: keep it simple stupid!

Orlesky a subliniat ca Idea Bank va avea proceduri simplificate in relatia cu clientii: "De exempu, in loc de 10 semnaturi pentru un document, clientul va trebui sa semneze o singura data, iar daca pana acum era nevoie de 10 documente pentru un anumit produs, acum va fi suficient unul."

"Eu am facut facultatea in Canada, iar la cursul de management am invatat un principiu important, denumit KISS: keep it simple stupid".

Un alt principiu ce va fi aplicat la Idea Bank va fi: "use of good judgement", pentru ca sunt multe situatii complicate, mai ales in Romania, in care bancherul trebuie sa aleaga o solutie pentru rezolvarea unei probleme".

My word is my bond

Integritatea este o alta calitate pe care seful Idea Bank vrea sa o promoveze in cadrul bancii.

"Primul meu job in Canada a fost de fx dealer, care presupunea ca toate tranzactiile facute la telefon sa fie transpune in contracte pe hartie. Acolo am invatat ca my word is my bond, asadar cand spui ceva trebuie sa-ti respecti promisiunea."

Imi place meseria de bancher

"Nu suntem aici pentru a face bani (desi recunosc ca facem si putini bani), ci pentru ca imi place meseria de bancher. Vreau sa fac ceva excitant, sa fiu on the edge, de aceea am vrut sa ma fac bancher, nu barbier, adica sa nu fac ceva plictisitor. Nu ma intelegeti gresit, nu e vorba de fite, ci pentru ca pot invata multe lucruri, sa intalnesc multi oameni", spune Orlesky, plin de franchete.

Comentarii

Barbalata
Minciunica
conducere jalnica. si mincinoasa



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Interviu



BCR pierde un proces cu ANPC la Tribunalul Bucuresti si trebuie sa elimine clauzele abuzive din toate contractele de credit (actualizat cu reactia bancii)

BCR trebuie sa elimine clauzele abuzive cu privire a dobanda variabila si comisionul de administrare din toate contractele de credit in euro incheiate inainte de criza din 2008, a decis astazi Tribunalul Bucuresti, in cadrul unui proces intentat impotiva bancii de Autoritatea Nationala pentru detalii

BNR explica de ce a decis sa lase cursul mai flexibil

Banca Nationala a Romaniei (BNR) explica in minuta sedintei de politica monetara din 7 noiembrie 2017 de ce a decis sa intareasca suplimentar politica monetara, nu doar prin majorarea dobanzii la facilitatea de depozit, ci si sa gestioneze ferm lichiditatea din sistemul bancar, care implica o detalii

Dobanda de politica monetara a BNR devine, abia acum, efectiv dobanda de referinta din Romania: "la ea sa va uitati de acum inainte!" ne indeamna guvernatorul Mugur Isarescu

Dupa 12 ani in care am fost prinsi in mrejele creditului in valuta, care pe cei mai multi ne-a ajutat sa luam un credit ieftin in euro, in timp ce pentru altii, precum cei care au apelat la francul elvetian, s-a dovedit o pacaleala, creditele in lei le-au inlocuit treptat pe cele in alte monede, detalii

Unicredit se rusineaza sa spuna cati clienti are, dar spera la 1 milion, astfel ca a lansat un pachet de cont curent dupa modelul ING si Raiffeisen, dar cu costuri mai mari

Bancii Unicredit i-e rusine sa raspunda cati clienti are, la intrebarile ziaristilor, probabil pentru ca sunt mai putini decat si-ar dori, in comparatie cu concurenta. Banca italiana, care are o traditie in relatia cu firmele, incearca de ani buni sa-si echilibreze structura clientelei detalii

Ultimele Comentarii