BANCI | Stirea Zilei

BNR vrea sa scuteasca unele banci de rezervele minime obligatorii (RMO)

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2016-09-18 22:06

Banca Nationala a Romaniei (BNR) vrea sa modifice Regulamentul privind regimul rezervelor minime obligatorii (RMO) impuse bancilor, astfel incat unele dintre ele sa fie scutite de aceste costuri, in circumstante exceptionale, precum masurile de prevenire si gestionare a crizelor.

Prin aceasta masura BNR intentioneaza sa ajute unele banci sa depaseasca mai usor situatii critice in care ar putea ajunge, mai exact atunci cand au dificultăți în îndeplinirea cerințelor de capital.

Banca Centrala Europeana (BCE), careia BNR i-a cerut avizul pentru modificarea regulamentului, recomanda precautie in luarea acestei masuri, care ar trebui bazata pe motive obiective clare si nu vagi, precum “circumstantele exceptionale”.

Pe de alta parte, BNR vrea sa aplice sanctiuni mai drastice bancilor care nu respecta cerintele RMO, intentie cu care BCE nu este de acord, considerand ca deja sanctiunile BNR in aceasta privinta sunt mai severe decat in alte tari europene.

Ce se spune in avizul BCE:

La 29 iulie 2016, Banca Centrală Europeană (BCE) a primit din partea Băncii Naționale a României (BNR) o solicitare de emitere a unui aviz cu privire la un proiect de regulament de modificare a Regulamentului BNR privind regimul rezervelor minime obligatorii (denumit în continuare „proiectul de regulament”).

Competența BCE de a emite un aviz se întemeiază pe articolul 127 alineatul (4) și articolul 282 alineatul (5) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și pe articolul 2 alineatul (1) a treia liniuță și articolul 2 alineatul (2) din Decizia 98/415/CE a Consiliului, întrucât proiectul de regulament se referă la banca centrală națională și la instrumente de politică monetară dintr-un strat membru a cărui monedă nu este euro. În conformitate cu articolul 17.5 prima teză din Regulamentul de procedură al Băncii Centrale Europene, Consiliul guvernatorilor adoptă prezentul aviz.

Scopul proiectului de regulament

Proiectul de regulament actualizează cadrul juridic privind regimul rezervelor minime obligatorii stabilit de BNR (denumit în continuare „Regulamentul BNR”) în vederea înlocuirii trimiterilor la anumite acte normative abrogate, înlocuirii temeiului juridic pentru competența BNR de a aplica sancțiuni în cazul anumitor încălcări ale Regulamentului BNR și extinderii sferei circumstanțelor în care BNR poate impune, pentru o perioadă determinată, cerințe excepționale privind rezervele minime obligatorii în ceea ce privește anumite instituții de credit.

Conform proiectului de regulament, anumite încălcări ale regimului rezervelor minime obligatorii nu mai sunt considerate încălcări ale disciplinei bancare, ci încălcări ale Regulamentului BNR. În consecință, astfel de încălcări nu mai fac obiectul sancțiunilor prevăzute de legea bancară, ci al celor prevăzute de Statutul BNR.

Prin urmare, dacă o instituție de credit (i) nu raportează în mod repetat sau raportează eronat baza de calcul şi datele necesare pentru calcularea ratei medii a dobânzilor la vedere, sau modifică operaţiuni contabile şi/sau raportări statistice în scopul de a-și diminua rezervele minime obligatorii, BNR poate impune următoarele sancțiuni: a) avertisment scris; b) o amendă de la 500 la 5 000 RON; c) suspendarea parţială sau totală, pentru până la 90 de zile, a autorizaţiei acordate de BNR; și d) retragerea autorizaţiei acordate de BNR.

De asemenea, potrivit proiectului de regulament, dacă o instituţie de credit înregistrează deficit de rezerve minime obligatorii în două perioade de aplicare consecutive, BNR poate efectua inspecţii la sediul instituţiei respective. În plus, dacă o instituţie de credit înregistrează deficite de rezerve minime obligatorii de mai mult de două ori în curs de 12 luni, BNR poate aplica oricare dintre sancţiunile prevăzute de Statutul BNR pentru încălcarea reglementărilor BNR, astfel cum sunt prevăzute la punctul 1.2(5)

Proiectul de regulament modifică și prevederea referitoare la circumstanțele în care BNR poate institui rezerve minime obligatorii excepționale, pentru o perioadă determinată, pentru anumite instituţii de credit. Aplicarea unui regim excepțional, care include exceptări de la aplicarea de dobânzi penalizatoare și excluderea din baza de calcul a rezervelor minime obligatorii a unor obligații ale instituției de credit, este supusă aprobării de către Consiliul de administraţie al BNR.

Acest regim poate fi aplicat de la caz la caz cu privire la instituţii de credit care fac obiectul unor măsuri de prevenire a crizelor sau de gestionare a crizelor, precum și în orice alte situații excepționale pe baza unor considerații obiective, în cazul în care scopul regimului rezervelor minime obligatorii nu ar mai fi îndeplinit6 .

În acest sens, memorandumul explicativ pentru proiectul de regulament menționează că această modificare urmărește să permită BNR să aplice, pentru o perioadă determinată, derogări de la cerințele privind rezervele minime obligatorii în ceea ce privește anumite pasive cu scadența reziduală de peste doi ani în scopul de a sprijini capitalizarea adecvată a instituțiilor de credit.

Observații generale

BCE apreciază inițiativa BNR de a actualiza cadrul juridic aplicabil rezervelor minime obligatorii. Fiind un stat membru a cărui monedă nu este euro, România își păstrează competențele în domeniul politicii monetare în conformitate cu dreptul intern până la renunțarea la derogarea relevantă și adoptarea monedei euro de către România.

Cu toate acestea, este benefic să se asigure consecvența cu sistemul rezervelor minime obligatorii din Eurosistem astfel încât  instituțiile de credit să se familiarizeze cu cerințele privind rezervele minime obligatorii care le vor fi aplicabile după adoptarea monedei euro de statul membru în care își au sediul8 . În acest sens, BNR ar trebui să aibă deja în vedere să-și alinieze gradual reglementările din acest domeniu cu standardele Eurosistemului.

Sancțiuni în cazul anumitor încălcări

BCE a observat într-un aviz anterior că sancțiunile prevăzute de regimul rezervelor minime obligatorii aplicabil în România în caz de nerespectare sunt considerabil mai severe decât cele prevăzute de sistemul rezervelor minime obligatorii din Eurosistem.

Prin modificările propuse de proiectul de regulament regimul sancționator aplicabil instituțiilor de credit care nu își îndeplinesc obligațiile ce le-au fost impuse de BNR devine și mai sever.

Astfel, în temeiul articolului 28 alineatul (2) din Regulamentul BNR astfel cum se propune a fi modificat, sancțiunile pe care BNR le poate aplica pentru neîndeplinirea de mai mult de două ori în decurs de 12 luni a obligației de a deține rezervele minime obligatorii necesare nu mai sunt limitate la avertismente, amenzi și plata de dobânzi penalizatoare, ci includ și suspendarea parţială sau totală, pentru până la 90 de zile, a autorizaţiei și retragerea autorizaţiei.

Prin comparație, pentru același tip de încălcări, sistemul rezervelor minime obligatorii din Eurosistem prevede doar penalități cu titlu cominatoriu. BCE invită autoritatea care a solicitat emiterea avizului să asigure faptul că sancțiunile aplicabile în temeiul Regulamentului BNR sunt proporționale și adecvate obiectivului cerințelor privind rezervele minime obligatorii.

Cerințe excepționale privind rezervele minime obligatorii

BCE înțelege că modificarea articolului 29 din Regulamentul BNR este menită să permită Consiliului de administraţie al BNR să aplice un regim al rezervelor minime obligatorii cu caracter excepțional pentru instituțiile de credit care s-ar confrunta temporar cu dificultăți în îndeplinirea cerințelor de capital.

În acest sens, BCE recomandă precauție în ceea ce privește stabilirea de cerințe speciale temporare privind rezervele minime obligatorii pentru anumite instituții de credit. Orice excepții de la obligația constituirii rezervelor minime obligatorii ar trebui stabilite pe baza unor criterii clare și a principiului nediscriminării.

Din această perspectivă, se observă că potrivit proiectului de regulament aplicarea regimului excepțional trebuie decisă pe baza unor motive obiective. Cu toate acestea, înafară de prevenirea crizelor și gestionarea crizelor, nu este clar care sunt „circumstanțele excepționale” pe care Consiliul de administraţie al BNR le poate avea în vedere pentru luarea unei astfel de decizii.

Vezi aici avizul BCE

Taguri: Banca Nationala a Romaniei (BNR)  BCR Leasing  Banca Centrala Europeana (BCE)  regulament BNR  

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Turing Number

Tastati codul din imagine (doar cifre)  



Adauga un comentariu folosind contul de Facebook

Alte stiri din categoria: Stirea Zilei



Ce dobanzi au bancile la creditele de nevoi personale?

Dobanzile practicate de cele mai multe banci pentru creditele de nevoi personale destinate consumului nu mai sunt stabilite la niveluri standard ci sunt personalizate, in functie de mai multi factori, precum incasarea veniturilor in contul bancii sau istoricul de detalii

Topul creditelor ipotecare cu cele mai mici dobanzi fixe in primii 3-10 ani

Dobanzile fixe in primii 3-10 ani pentru un credit ipotecar variaza intre 5,75% si 9,90%, in functie de banca si de perioada cu dobanda nemodificata, conform ofertelor celor mai importante 10 banci. Dobanzile luate in calcul sunt cele standard, fara alte detalii

Cum raspunde ANPC la o reclamatie despre o frauda online: cu cuvintele bancii

Clientul unei banci (Unicredit) a fost fraudat online cu 25.000 de lei cu o asa-zisa investitie in actiuni pe site-ul Rominvest. (Atentie! Acest site functioneaza si in prezent, la acest link, https://dimensionaldreamscape.cam, dupa mai bine de o luna de la detalii

Dobanzile la creditele online ale IFN-urilor, plafonate prin lege la 365% pe an, fata de 70.000% cat erau pana acum

Parlamentul a adoptat o lege prin care dobanzile (DAE) la creditele online acordate de IFN-uri (Institutii Financiare Nebancare) sunt plafonate la 1% pe zi (365% pe an) in cazul imprumuturilor de maxim 5.000 de lei, 0,8% pe zi (292% pe an) la cele de pana la 10.000 de lei si 0,6% pe detalii

 



 

Ultimele Comentarii